Pheidole noda

Alle Pheidole kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Pheidole noda

Bericht door dondiablo »

Hier ga ik mijn Pheidole Noda(Nodus) bespreken die ik de 13e (gister dus) heb binnen gekregen.


Info over de soort:

Name: Pheidole noda
Propagation: Asia
Queen: 7-8mm
Workers: 2-4mm
Soldiers: 6 mm
Air moisture: 60-80%
Temperature: 20-28°C
Hibernation: No


Ik heb ze bij world of ants besteld, alhoewel ik wat negatieve dingen heb gelezen waren alle mieren levend en wel. Ik heb ze dan ook meteen laten verhuizen naar een nieuwe setup.
De kolonie had 100-150 werksters moeten tellen, ik denk dat het er 70-100 zijn. Maar dat is verder geen probleem ze zitten allemaal op het watje geplakt maar er is wel hele lichte condens in het buisje (niet gevaarlijk) de thermometer geeft momenteel 26 graden aan. (snachts daalt dit wel)
filmpje van de verhuis gister:



Vandaag heb ik ze 2 krekels gevoerd alleen ik denk dat ze er niet erg blij mee zijn, er wordt bijna niet gereageerd op de krekels en de krekel die ik gisteren heb gegeven hebben ze de poten van af gewerkt en weer buiten gedumpt. De krekels van vandaag lopen door de buitenwereld en worden af en toe aangevallen maar niet het nest in gesleept er vind dan ook geen rekrutering plaats. Ik ga binnenkort kijken of ze fruitvliegjes wel aannemen.


Opmerking en tips zijn erg welkom.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Pheidole noda

Bericht door dondiablo »

Kleine update: Goed en slecht nieuws, het slechte nieuws is dat de kolonie had besloten door het watje te graven waardoor er een deel van de werksters en broed was verzopen, de verliezen vielen mee ik was er gelukkig optijd bij en heb heb gedroogt en in een tijdelijke setup gezet, ondertussen is alles op een paar verliezen na gered en in een nieuw buisje neergelegd. Toch raar want er zat lichte condens in het buisje. Ik ben bezig aan een nieuwe setup, heb ook klei korrels erin gedaan toch leuk om te zien dat een werkster zo een korrel kan meeslepen die 10 keer groter is dan zij. Ze leggen ze in het buisje waardoor er nogmeer condens optreed misschien was dit dan ook niet een handige zet maar ik hou het in de gate.

Goed nieuws is dat de kolonie fruitvlieg maatje klein wel aanneemt de grote laten ze liggen en de krekels gebruiken ze alleen de pootjes, maar alle kleine fruitvliegjes hebben ze nu verzameld en in het buisje neergelegd dus eindelijk iets wat ze aannemen.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Pheidole noda

Bericht door dondiablo »

Slecht nieuws, de kolonie ging net zo goed, zo goed zelfs dat ze door ruimtegebrek (vermoed ik) door het watje zijn gaan graven. Nou was ik hier optijd bij al eiste het wel wat doden. Maar ik vond het al merkwaardig dat ze met de verhuizing toen een gaster mee sleepte naar het nieuwe buisje, nu is de koningin nergens te bekennen dus ik vermoed dat ze dood is en dat, dat haar gaster was.

Er ligt nog een hele hoop broed dus ik blijf de kolonie voeren tot ze dood is. Helaas weet ik de doodsoorzaak van de gyne niet. Ik ga deze kolonie zeker nog een keer proberen te houden want het is wel een vermakelijke soort ookal is de kolonie nu nog klein.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Plaats reactie