Pheidole pallidula (McK) †

Alle Pheidole kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Pheidole pallidula (McK) †

Bericht door McK »

Deze kolonie heb ik voor een prijsje op de kop kunnen tikken bij een mede-myrmecoloog uit Spanje.
Voor ik deze kocht heb ik zwaar moeten nadenken omdat ik vele verhalen had gelezen over ontsnappingen en plagen in huis.
Na hun plaatsing in het nest hebben ze massaal proberen ontsnappen over de PTFE laag, maar ze geraakten (voorlopig) nog niet eens met hun voorste poten op de laag.
Wat vooral een reden is waarom ik deze dan toch maar heb gekocht is omdat ik onder de indruk was van hun rekrutering wanneer er een prooi wordt gedetecteerd.
Dat heb ik dan ook direct eens uitgetest en ik was zwaar onder de indruk ;)
Genoeg tekst, hier zijn de foto's!

Afbeelding

De voorlopige opstelling tot ze wat in aantal zijn gegroeid.

Afbeelding

Een foto van het nest met de koningin en een paar major werksters.

Afbeelding

Direct de rekrutering eens uitgetest met een half ontwikkelde meelworm en het duurde maar een paar seconden of er kwamen andere werksters helpen.
Negeer de dode C. velox werkster maar, ik wou zien wat ze deden met dode mieren van andere soorten, maar deze lieten ze na wat getrek aan de poten volledig links liggen.

Afbeelding

Hier kun je duidelijk zien dat terwijl ze de prooi naar het nest brengen ze ook nog eens in tweeën wordt gebeten onderweg ;)

Afbeelding

Na heel wat gesleur en getrek hebben ze de prooi toch over en in het buisje gekregen waar tientallen werksters zich nu ten goede doen aan het vlees ;)

Vragen en opmerkingen?
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula (McK)

Bericht door McK »

Het is niet gemakkelijk om een duidelijke foto te nemen van het broed als je niet beschikt over een macro lens :D
Maar het is toch nog goed gelukt vind ik, er liggen ook een paar major larfjes tussen.

Afbeelding

Afbeelding

Vragen en opmerkingen?
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula (McK)

Bericht door McK »

Het is hier een hele tijd geleden dat ik nog eens een update heb geplaatst, maar bij deze wordt het mij hopelijk vergeven ;)
De kolonie heeft een slecht jaar achter de rug, met de enige reden dat ik ze gewoon niet goed heb verzorgd (lees: helemaal niet).
Dit zorgde ervoor dat de teller van het aantal werksters tot twee maand geleden maar op 20 meer stond.
Maar sinds kort verzorg ik ze terug en dat zie je duidelijk ook aan hun aantallen (momenteel: 100+ werksters).

Afbeelding
Een foto van het broed, ik houd de kolonie zeer vochtig en om de twee dagen spuit ik een beetje water in het buisje.
Dit doe ik nu al twee weken en het heeft duidelijk een zeer positief effect op de kolonie.
(En ja, wat je rechts op de foto ziet is wel degelijk een berg broed.)

Afbeelding
Een major werkster in de buitenwereld, iedereen hier weet hoe klein deze mieren zijn, dus hier kan mijn fototoestel echt niet scherper ;)

Afbeelding
Een stuk meelworm valt ten prooi aan een aantal werksters.

Afbeelding
Een major werkster in de buurt van de afvalberg (of kerkhof ;))

Vragen en opmerkingen?
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula (McK)

Bericht door McK »

Een kleine update, de kolonie doet het goed, maar niet uitstekend - daarvoor verzorg ik ze niet goed genoeg.

Afbeelding

Vragen en opmerkingen?
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula (McK)

Bericht door McK »

Door een defecte thermostaat heeft deze kolonie het helaas niet overleefd.
We are always running for the thrill of it.
Plaats reactie