Pheidole pallidula in 4 zijdig verticaal Ytong

Alle Pheidole kolonies van de leden
Plaats reactie
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Pheidole pallidula in 4 zijdig verticaal Ytong

Bericht door ANThousiasteling »

Begin februari heb ik deze soort gekocht bij Antstore. Ik was even bang dat het mis zou gaan vanwege de vrieskou maar het is allemaal goed gekomen. Toen ik het reageerbuisje in de handen had viel het mij op dat het echt een kleine soort is. Kleine werksters, maar goed dat er een paar dikkoppen (soldaten) bij zaten want die gaven deze kleine kolonie (ik schat zo’n 50 a 70 werksters) toch wat meer body. De gyne is ook maar een klein ding, die ben je in een wat grotere kolonie direct kwijt.

Zoals ik met al mijn mieren heb gedaan heb ik ze onder gebracht in een verticaal Ytongnest, en vanwege de uitbraakgevoeligheid van deze soort heb ik het nest volledig ingepakt in glas. Het formicarium moest aan een aantal eisen voldoen: Klein en compact waardoor het snel te bouwen is, niet veel ruimte innemend en ook nog eens makkelijk te verplaatsen. Ook moest het zeer functioneel zijn wat inhoud dat ik makkelijk vocht moet kunnen toedienen en geen losse buitenwereld met bijbehorende slangen. Verder moest het nest zo gemaakt zijn dat de kolonie er in kan groeien (en dus geruime tijd kan blijven zitten) en het nest aangepast kan worden aan de grote van de kolonie. Verder moest het niet een overwegend Ytong blok zijn maar grotendeels glas en aluminium omdat dit mooi in mijn interieur past. Ook wil ik in eerste instantie geen blad en wortels meer verwerken omdat ik bang ben dat dit gaat rotten als het in contact komt met vocht (ik ga dat later bij andere nieuw te bouwen nesten alsnog proberen). Ik ben fan van verticale nesten omdat deze er heel natuurlijk uitzien en mij erg doen denken aan een nest in de grond waar een dwarsdoorsnede van is gemaakt.

Ik heb een Ytong blok gezaagd van 20 cm hoog, 12 cm breed en 7 cm diep. In alle 4 de zijdes heb ik kamers uitgekerfd waardoor aan alle zijden een nest te zien is. Door het nest rond het blok te laten lopen heb ik een blok met een klein sta oppervlakte (12 x 7 = 84 cm2) maar met een relatief groot nest oppervlakte ((5 + 10 + 5 + 10) x 20 hoog = 600 cm2). 600 cm2 liggend oppervlakte komt overeen met een Ytong blok van 20 cm breed en 30 cm lang de buitenwereld nog niet eens meegerekend. Geen losse buitenwereld betekend dat de bovenkant van het blok fungeert als buitenwereld. Het Ytong blok is aan alle zijden ingepakt in glas en dus ook waterdicht aan de onderzijde. Alle randen zijn afgewerkt met alu profielen. Het glas steekt aan de bovenzijde op alle 4 de zijden 7,5 cm omhoog uit om een buitenwereld te creëren.

De verdeling van de nestkamers is niet symmetrisch of barok achtig maar volkomen willekeurig. Ik heb de oppervlakte van het blok verdeeld in vakjes van 5 x 5 cm. Eerst is slecht 1 zo’n vakje beschikbaar als nest waardoor de mieren maar 2 kamers ter beschikking hebben. Zodra de mieren eruit groeien kan ik een schotje doordrukken en verdubbeld de ruimte zich doordat er een extra ruimte bijkomt van 5 x 5 cm. Groeien ze daaruit dan kan ik weer via de buitenwereld een schotje doordrukken waardoor er 2 vakjes van 5 x 5 cm. bijkomen (weer een oppervlakte verdubbeling, nu 4 vakjes van 5 x 5cm). Dit kan ik nog 3 keer herhalen (4 vakjes wordt 8. 8 vakjes worden er 16 en 16 vakjes worden er 32). Als ook die vol zijn dan moet de kolonie verhuizen naar een groter Ytong nest. Maar zover zijn we nog lang niet. Om bij de door te breken schotjes te kunnen komen heb ik meerdere nest openingen gemaakt die afgesloten zijn als er nog niet doorgebroken hoeft te worden. Deze schotjes zijn maar 1 mm dik en geven dus bij doorbreken ook niet zo’n rotzooi in het nest.

Als de kolonie de eerste 2 kamers bezet kan ik die kamers gewoon van bovenaf via de buitenwereld vochtig houden. Met dieper gelegen kamers kan dat echter minder goed of ik moet er wel heel veel water ingieten. Daarom heb ik een gat geboord vanuit de buitenwereld dwars door het blok heen naar beneden tot de onderzijde. Daar heb ik een alu pijp in gestopt. Aan de onderzijde van het blok heb ik een ruimte uitgehakt die niet verbonden is met de onderste kamers. Door water in het pijpje te gieten kan ik water laten lopen in het reservoir. Dit water zal dan geleidelijk van onderen opgenomen worden in het blok. Zo is de watervoorziening gelijk aan die in de natuur. Vocht van onderen en warmte en droogte aan de bovenzijde. Omdat er een soort reservoir is gemaakt aan de onderzijde kan deze meer water bevatten dan het blok aan de onderzijde na verzadiging kan bevatten met het doel dat ik met dit reservoir vakanties van 3 weken qua vochtvoorziening kan overbruggen.

Mocht het nest te nat zijn dan kan ik altijd door het plexiglas een gat boren en die kamer voor de mieren afsluiten zodat het vocht daaruit kan verdampen. Ook als de buitenwereld echt te klein blijkt te zijn terwijl het gehele nest nog niet is bezet dan kan ik een gat boren in het plexiglas bij 1 van de onderste kamers een daar via een slang van alles op aan sluiten wat ik maar wil (een grotere buitenwereld, reageerbuisjes met suikerwater etc. etc). Voor een volledig bouwverslag van dit soort nest kun je klikken op de volgende link:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=4320

De vocht en voedselvoorziening voor de mieren loopt voorlopig via de buitenwereld.

Het heeft maar heel even geduurd voordat de gehele kolonie verhuist is van het buisje naar het nieuwe nest.

Ik heb wel gemerkt dat een beetje trilling of een beetje licht deze soort compleet in paniek doet raken. De 2 kamers die ik gereed heb gemaakt voor deze kolonie bevinden zich beide aan een eigen zijde. 1 kamer is daardoor indirect verlicht door daglicht. Hier slepen de werksters meestal prooi heen om het in die kamer vakkundig te ontmantelen. De andere kamer ligt als het ware in de schaduw en daar woont de kolonie en wordt door de gyne driftig gewerkt aan gezinsuitbreiding. Deze kamer is verwarmt door een warmte matje.

Volgens mij is de gyne van deze soort het konijn onder de mieren. Wat kan die veel eitjes leggen in een zeer korte tijd terwijl het zo’n klein ding is. Deze eitjes zijn zo klein dat ik haast niet kan zien of ze al larfjes geworden zijn of niet. Wat mij opviel is dat het pakket eitjes niet wordt neergelegd maar gedragen door 2 tot 4 mieren en dan het liefst vanaf het plafond. Wat daar de reden voor is is mij onduidelijk.

Ergens op het forum had ik gelezen dat deze soort leverworst aanpakt. Ik heb het geprobeerd en jawel, het was een drukte van belang. Als ze er echter klaar mee zijn wordt het restant netjes bedekt met een laagje zand. Deze soort staat erom bekend zeer agressief te reageren op prooi. 1 enkel werkster zal een prooi vele malen groter dan haar moedig en zonder angst aanvallen maar alleen hoeft ze dat nooit lang te doen, want binnen no time komt er een heel legioen van werksters aan waar geen insect tegen is opgewassen. Leuk om te zien zo’n krioelende massa miertjes die lopen te slepen en te trekken.

Naar vragen en opmerkingen blog:

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=4350
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 08 mar 2017, 11:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Pheidole pallidula in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth,KM)

Bericht door ANThousiasteling »

De volgende nest condities zijn van toepassing:

Licht en rust:
De 2 kamers worden niet afgeschermd maar 1 bevind zich constant in de schaduw. Zodra ik met wit licht van mijn led zaklamp in de kamer schijn breekt er grote paniek uit. Als ik al in de nestkamers wil kijken gebruik ik sinds kort een ledzaklamp met daarvoor een stukje rode folie geplakt. Ook probeer ik het nest zo min mogelijk te storen door trillingen want ook daar reageren ze zeer paniekerig op. Als ik echter met een felle ledlamp met rood licht naar binnen schijn dan blijft alles rustig. Dat rode folie helpt dus echt bij deze soort.

Vocht:
Omdat de mieren in de 2 bovenste kamers zitten laat ik om de dag 2 tot 3 cc water op de buitenwereld lopen die dan direct in het Ytong trekt. Dit doe ik omdat ik overal lees dat deze soort relatief vochtig moet zitten of anders snel aan verdroging zal overlijden. Ik heb nog niet geprobeerd in welke mate ze minder vocht in het nest verdragen.

Temperatuur:
Ik verwarm dit nest op aanraden van een paar mede hobbyisten die succesvol zijn met deze soort. Dat doe ik wel in een dag nacht ritme. Ik maak gebruik van een warmte matje van 3 watt (8 x 10 cm a 16,- antstore) zonder thermostaat, die binnen 15 minuten op een temp zit van 45 graden. Het matje zit direct op het glas. Het matje staat aan van 8 uur tot 23 uur. Blijkbaar vindt de kolonie deze in mijn ogen zeer hoge temp. geen enkel problem. De kamer temp. (dus de temp. van de nacht) is op koude dagen minimaal 21 graden maar zodra het buiten warmer is stijgt de temp. van de woonkamer naar 23 tot 25 graden (overdag bij zoning weer). Dit is ook de temp. van de buitenwereld (7 x 12 cm en 7,5 cm hoog).

Voedsel en drinken: Elke dag geef ik een 5 tal fruitvliegen (kolonie is zo’n 60 werksters groot en ze hebben een hele grote klont met eieren. En een hele berg larven. Krekels en andere insecten eten ze ook erg graag. Om de 2 a 3 dagen geef ik een krekel. Ook stukjes leverworst worden gretig aangenomen. Ze drinken wel van het suikerwater. Daarnaast ligt er een buisje met water waar ze zeer regelmatig van drinken.

Overwintering:
Ik heb deze kolonie nog maar sinds februari 2012. Wat ik ga doen ivm. winterslaap 2012/2013 daar ben ik nog niet overuit.

Anti-ontsnappingsmiddelen:
Niets meer dan een randje olijfolie van ongeveer 1,5 cm. breed. Of dit bij een grotere kolonie ook afdoende is moet nog blijken. Ook kan ik een plaatje glas gebruiken om de buitenwereld helemaal af te dekken. Deze soort is echter zo klein dat het minste kiertje al voldoende is om te ontsnappen. Vele keren hebben werksters deze olie laag getest om te zien of ze konden ontsnappen. Tot nu toe is dat NOG niet gelukt.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 14 apr 2012, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Pheidole pallidula in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth,KM)

Bericht door ANThousiasteling »

DSC_0723.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Pheidole pallidula in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth,KM)

Bericht door ANThousiasteling »

De groeien van deze soort is werkelijk explosief. Ik las op dit forum dat iemand deze soort vergeleek met de aankoop van een jonge krokodil die binnen zeer korte tijd uitgroeit tot een niet te houden monster. Ik begin de vergelijking steeds passender te vinden. Het is echt een kleine gyne maar als je ziet wat voor een bulten eitjes ze produceert en hoe snel de larven groeien, echt verbazingwekkend. Ik heb de kolonie nu een maand maar van de soorten die ik heb heeft deze gyne in 1 maand tijd de meeste nakomelingen geproduceerd.

Ze zijn vrij schoon op hun nest en deponeren alles netjes in 1 hoek. Ik ruim dit af en toe op maar laat altijd een beetje rotzooi liggen zodat de mieren hun afval naar deze plek blijven brengen. Ook heb ik gemerkt dat het echte afval eters zijn. Alle vliegjes of etensresten die de andere kolonies laten liggen dump ik bij deze kolonie en nagenoeg alles wordt opgegeten.

Ik zag ook dat pakketten eitjes nagenoeg nooit worden neergelegd maar bijna altijd worden gedragen door 1 of meestal meerdere werksters, op de grond of hangend aan het plafond (zoals te zien is op de eerste foto, rechts midden en geheel boven in de kamer).
DSC_0551.JPG
DSC_0816.JPG
DSC_0857.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 14 apr 2012, 07:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Pheidole pallidula in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth,KM)

Bericht door ANThousiasteling »

De ontwikkeling van de kolonie gaat voorspoedig, daar is verder niet zoveel boeiends over te melden. Er komen gewoon steeds meer werksters bij.

Wat mij echter opviel is dat deze soort de larven en eitjes liever stapelt tegen de achterwand dan op de grond legt. De bodem wordt zo min mogelijk gebruikt. Hele pakketten met eitjes worden door werksters vastgehouden terwijl ze zelf aan de achterwand of aan het plafond hangen.

Het meest aparte vond ik echter wel dat tientallen larven aan de wanden en het plafond hangen, ook als er geen werkster in de buurt is om ze vast te houden. Hele plafonds vol zijn bedekt met “ hangende” larven. Ik heb nog niet kunnen ontdekken hoe de larven dat voor elkaar krijgen. Zijn ze als het ware aan het plafond “gelijmd” of zitten ze met een draadje zijde vast? Ze vallen niet naar beneden dus ze moeten wel goed vast zitten. Ook de reden waarom deze soort dat doet is mij onbekend. Misschien zijn ze bang dat ze eitjes en larven verliezen in de open structuur van het Ytong? Heeft iemand een verklaring? Dat "ophangen" van een groot deel van de larven zie je natuurlijk alleen als je een verticaal nest hebt. Bij horizontale nesten hebben ze geen andere keuze dan alleen maar het op de grond leggen van het broed.
DSC_0867.JPG
DSC_0868.JPG
Naar “vragen en opmerkingen” : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=4350
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Pheidole pallidula in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth,KM)

Bericht door ANThousiasteling »

Ik kan ondertussen wel zeggen dat deze soort wel zal groeien zonder warmte matje maar als ik zie hoe snel ze al het broed verplaatsen naar de kamer die zo dicht mogelijk bij het warmte matje zit, dan kan ik wel de conclusie trekken dat deze soort absoluut een warmte matje nodig heeft. Het is slechts een kwestie van minuten voordat ze door hebben dat het warmte matje naar een andere deel van het formicarium verplaatst is en dan begint de volksverhuizing bijna direct. Daarnaast is mij verteld dat een temp. van 26 graden nodig is om dikkoppen te laten ontwikkelen en die wil je er natuurlijk graag zoveel mogelijk hebben rondlopen.
DSC_0912.JPG
DSC_1053.JPG
Ik heb ook eens geprobeerd fruitvlieglarven aan te bieden, deze worden gretig aangenomen. Het voordeel van fruitvlieglarven (alsook van leverworst of leverpastei) is dat er geen onverteerbare stukken inzitten. Je krijgt dus niet zoveel rotzooi in je buitenwereld. Dat heb je wel met allerlei insecten die je geeft, daar zitten altijd delen aan die niet gegeten worden waardoor deze of in het nest belanden in een rommelkamer of ze worden in je buitenwereld gelegd wat ook rommelig is.
DSC_1786.JPG
DSC_1113.JPG
Kan iemand mij vertellen of Pheidole striduleert? Ik hoor heel vaak (en dat is echt heel zacht maar als je met je oren dicht op de kolonie kunt komen dan hoor je het) tijdens het voeren een soort hoog tjirpend geluid dat uit meerdere richtingen komt en dat stopt zodra het voer is overmeesterd en afgevoerd. Ik weet in elke geval zeker dat het niet het voer zelf kan zijn (fruitvliegjes of hun larven). Ik heb het donkerbruine vermoeden dat de soldaten (dikkopwerksters) dat doen. Heeft iemand daar ervaring mee?
DSC_1092.JPG
DSC_1114.JPG
Naar “vragen en opmerkingen” : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=4350
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Pheidole pallidula in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth,KM)

Bericht door ANThousiasteling »

3-7 Nou ik kan zeggen dat mijn vraag die ik een tijd geleden heb gesteld, nml. of Pheidole striduleert meer dan voldoende is beantwoord. Op mijn zoektocht stuitte ik op het volgende artikel dat spreekt over het striduleren van diverse mierensoorten.

http://users.telenet.be/Atalantavzw/arc ... luiden.pdf

Pheidole stond hier dus netjes tussen. Ik had dus eindelijk bevestiging dat ik niet gek was geworden maar dat ik het goed had gehoord. Ik heb op een gegeven moment het formicarium genomen en mijn mobieltje op een paar millimeter van de bodem van de buitenwereld gehouden. Ik heb op die manier een minuut aan stridulatie geluid van mijn Pheidole kolonie kunnen opnemen.
DSC_2256.JPG
9-7 De groei is werkelijk waar nog steeds explosief, tot nu toe lijkt het erop dat de majors ook bij iets lagere temp. (23 – 26 graden) worden voortgebracht. Ik heb mijn kolonie nml. ook een hele tijd niet verwarmt met een warmte matje en toch bleven de majors komen. Er zijn constant enorm veel werksters boven de grond. Vele honderden zelfs en ze klimmen constant tegen de wanden op. De anti-ontsnappings laag (olijfolie) wordt daardoor erg zwaar belast en moet zeer regelmatig bijgewerkt worden. Al die kleine pootjes tasten deze laag blijkbaar beetje bij beetje aan.
DSC_2250.jpg
DSC_2233.JPG
Ondertussen heb ik gemerkt dat Pheidole zeker in Ytong kan graven. Niet dat ze complete nieuwe gangen maken maar ze weten door hun gegraaf iets te dunne schotjes tussen 2 nestcompartimenten door te breken waardoor ze ruimtes kunnen bereiken die eigenlijk nog niet bereikt hadden moeten worden. Het resultaat is dat het nest eigenlijk ineens te groot is. Deze kolonie produceert door de sterke groei enorm veel rotzooi en dat slaan ze in die overtollige kamers op. Deze kamers kan ik echter zelf niet schoonmaken. Ik ga mij even beramen op een oplossing om deze kamers toch schoon te krijgen.
DSC_2103.JPG
Naar “vragen en opmerkingen” : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=4350
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 01 apr 2013, 00:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Pheidole pallidula in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth,KM)

Bericht door ANThousiasteling »

14-7 Ik heb zitten nadenken hoe ik mijn kolonie zover kon krijgen dat ze de rommel die ze produceren zo opstapelen zodat ik het makkelijk kan opruimen. Nou ik heb iets gevonden. Rommel kun je makkelijk wegkrijgen door iets kleverigs in de buitenwereld te leggen, zij plakken het helemaal vol met troep zodat je het makkelijk kunt verwijderen. Er is nog een 2de manier. Ik had een aantal kamers in mijn nest die volgestopt waren met troep. Deze soort houd enorm van warmte en ze zullen al hun broed verplaatsen naar de plek waar deze warmte is. Ik kwam op het idee om een zo’n rommelkamer met een warmte matje te verwarmen waardoor juist deze kamer erg aantrekkelijk zou worden voor deze kolonie om hun broed heen te brengen. Helaas is de kamer volgestopt vol troep.
DSC_2122.JPG
DSC_2253.jpg
Als je zo’n kamer echter verwarmt dan duurt het maar kort of hele hordes werksters gaan bezig om deze kamer zooi vrij te maken. Ze brengen echt alle troep naar buiten. In eerste instantie werd de rotzooi overal in de buitenwereld gelegd maar het duurde maar even of alle troep werd netjes op bulten gestapeld zodat het makkelijk te verwijderen was.
DSC_2102.JPG
DSC_2099.JPG
1-8 Ivm. mijn vakantie heb ik deze kolonie voor een paar weken overgedragen aan een kennis. Blijkbaar was het nest te klein en te smerig geworden voor de kolonie door de enorme groei die deze kolonie heeft meegemaakt. Werksters hebben tijdens een verblijf bij een oppasser door de kit gegraven en letterlijk honderden waren reeds verdronken in het water waardoor het nest omgeven was. Met tape is het gat door de oppasser gedicht. Ze zijn begonnen om de kit tussen de glasplaten aan te vreten. Dat gaat ze lukken op den duur zeker lukken maar dat gaat ze wel veel tijd kosten. Ze proberen constant uit te breken, een waarschuwing is op zijn plaats voor mensen die deze soort graag willen gaan houden. In mijn vakantie periode is het broed veel minder geworden, ik vermoed dat de omstandigheden in het sterk bevuilde en overbevolkte nest niet meer ideaal genoeg zijn. De bak is nu hermetisch afgesloten en staat in een klein aquarium met daarin een beetje water voor het geval dat ze toch door de kit weten te graven. Ik ben bezig met een nieuw formicarium met de volgende maten: 80b x17b x40h. Deze maat heb ik gekozen zodat dit formicarium in de vensterbank van mijn kantoortje kan komen te staan. Zo nemen ze zo min mogelijk ruimte in.
DSC_2104.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Plaats reactie