Pheidole capellinii (Gortello)

Alle Pheidole kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Pheidole capellinii (Gortello)

Bericht door Gortello »

Volgende week is het zover, dan ontvang ik waarschijnlijk 1 of 2 kolonies Pheidole capellinii. Ik ga onderzoek doen naar deze soort voor mijn PWS. Ik zit momenteel nog met de keuze of ik 1 kolonie doe met 2 gynes of 2 kolonies met 1 gyne, aangezien het een onderzoek is voor school twijfel ik. Als het niet voor school was, dan was deze keuze niet zo moeilijk. Dit is dan ook de reden dat ik nu alvast een topic open, ik ben benieuwt wat jullie keuze geweest zou zijn. Unexisted zei dat ik eventueel na afloop van mijn onderzoek ook de gyne van de andere kolonie kon proberen te introduceren. Dit vind ik in 1e instantie nogal riskant omdat ze misschien toch een te sterke eigen kolonie geur krijgen. Wat ruimte betreft kijkt 2 in 1 mij wel erg aan daarom zit ik nu nog met mijn gedachte bij deze keuze. Maar ik denk dat er wel een aantal leden zijn die ervaring hebben met het uitvoeren van een onderzoek dus ik hoor ook graag jullie mening.

Als voorproefje alvast een plaatje.
P.capellinii.jpg
Verder komt deze soort uit Azië en is ± 2x zo groot als p. pallidula waar ik vorig jaar een poging op heb gewaagt, maar wie helaas ook de strenge winter niet had overleeft.
De soort heeft verder geen winterslaap, werksters zijn tussen de 2-5mm en er zijn soldaten aanwezig. De gyne is iets groter en is tussen de 7-9mm, verder is een vochtig nest cruciaal voor het overleven van de soort. Ook moet de soort rond de 26°C worden gehouden. Dit is waarschijnlijk net als bij p. pallidula om o.a. voor de ontwikkeling van soldaten. Alle informatie komt van de bron onder het plaatje, verder is er op internet weinig over te vinden waar je iets aan hebt. Als ik eenmaal aan mijn onderzoek ben begonnen ga ik nog wat verder zoeken dan de 1e pagina van Google en zo hoop ik heel wat informatie over de soort te kunnen vinden.

Vragen/Opmerkingen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Pheidole capellinii (Gortello)

Bericht door Gortello »

Dag van aankomst: 30-05-12
Om te beginnen, 4 foto's. Zodra ze zijn verhuisd hoop ik op wat mooiere foto's van in het buisje, in het buisje waar ze momenteel in zitten zit een beetje vuil van voedsel resten waardoor het niet goed zichtbaar is.
De kolonie bevat 2 gynes, toch al weel aardig wat broed en werksters en 1 a 2 soldaten. Bij de soldaten twijfel ik of de 1 nog in leven is.
DSC_0030.jpg
Bewerking2.png
DSC_0028.jpg
Bewerking1.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Pheidole capellinii (Gortello)

Bericht door Gortello »

De 1e groepsaanval, was leuk om te zien (:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Pheidole capellinii (Gortello)

Bericht door Gortello »

Net als mijn C. ligniperda zitten deze rakkers niet in het buisje maar net er voor, ook hier snap ik het niet. Het is een soort die van warmte en vocht houd en dit lijkt mij in het buisje toch meer te zijn dan de plek waar ze nu zitten. Vind het erg jammer want nu kan ik jullie niet veel beter foto's geven dan in dit bericht.
DSC_0180.jpg
DSC_0146.jpg
DSC_0132.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Pheidole capellinii (Gortello)

Bericht door Gortello »

Gisteren een mannetje uit mijn C. vagus kolonie gevangen, deze maar even gevoerd aan deze kleintjes.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Pheidole capellinii (Gortello)

Bericht door Gortello »

Tot mijn grote schrik kwam ik er afgelopen week achter dat de kolonie nog maar 1 gyne telt. Het vreemde is dat ik de afval stapel altijd op lijkjes na kijk, maar ik nooit een dode gyne heb gevonden. Ik vermoed dat ze vermoord en opgegeten is. Als ze is gestorven zouden ze haar denk ik niet opeten anders moeten ze dat ook gewoon doen met de normale werksters.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Pheidole capellinii (Gortello)

Bericht door Gortello »

Heb al lange tijd niet meer gepost, maar heb ondertussen weer wat proces geboekt in mijn PWS. Men leraar was nergens blij mee dus heb ik maar gekozen voor een feromoon onderwerp. Naar mijn idee vrij simpel maar hij was blij.
Heb het om het voor mij ook nog leuk te houden gekozen voor o.a. werken tips van oma weet raad. En tot mijn grote verbazing lijken sommige tips echt mieren af te schrikken, al vond ik dat niet vreemd omdat ik ook liever weg liep. Verder word dit aquarium ook het toekomstige nest.
Paar foto's voor vandaag:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Pheidole capellinii (Gortello)

Bericht door Gortello »

Heb alweer even niks van me laten zien, maar bij deze een aantal foto's:
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Pheidole capellinii (Gortello)

Bericht door Gortello »

Helaas heeft de kolonie afgelopen 3 maanden geen enkele activiteit meer getoond, daarom beschouw ik deze helaas als dood.
Plaats reactie