Pheidole Pallidula (Rovvov99)

Alle Pheidole kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rovvov28
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 juni 2014
Locatie: Houtigehage, Friesland
Gender:
Leeftijd: 23

Pheidole Pallidula (Rovvov99)

Bericht door Rovvov28 »

Vandaag heb ik dan eindelijk mijn kleine kolonie van pheidole pallidula gekregen. Ik heb ze besteld bij Mierenboerderij.nl en ze tellen ongeveer 20 werksters en al 2 majors (en een koningin natuurlijk). Het buisje waarin ze kwamen was aardig vies dus ik heb ze nu aangesloten op en nieuw, schoon buisje en ik hoop dat ze morgen verhuisd zijn. De kolonie heeft erg veel broed (ongeveer 100 larven) dus ik verwacht dat als ik ze goed verzorg dat we over een paar weken een bevolkingsexplosie hebben. Hier alvast wat (slechte kwaliteit) foto's:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-Myrmica rubra
- Peidole pallidula
- Tetramorium caespitum
- Lasius niger
- Solenopsis fugax
-Messor barbarus
Gebruikersavatar
Rovvov28
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 juni 2014
Locatie: Houtigehage, Friesland
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Pheidole pallidula (Rovvov99)

Bericht door Rovvov28 »

-Myrmica rubra
- Peidole pallidula
- Tetramorium caespitum
- Lasius niger
- Solenopsis fugax
-Messor barbarus
Gebruikersavatar
Rovvov28
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 juni 2014
Locatie: Houtigehage, Friesland
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Pheidole pallidula (Rovvov99)

Bericht door Rovvov28 »

Bij nader inzien heb ik de kolonie toch gekoppeld aan een buitenwereld. De werksters begonnen al snel de buitenwereld te verkennen en dronken gretig van het suikerwater. Deze soort heeft echt een goede rekrutering, ik gaf ze een paar fruitvliegen en een dode huisvlieg en die waren allemaal na 10 minuten al weggewerkt ! Momenteel zijn ze de buis die het nest met de buitenwereld verbindt aan het schoonmaken, want er is niet genoeg ruimte om alle prooien door te laten. Je ziet ook wel dat de majors nog geen echte functie hebben nu de kolonie nog zo klein is, volgens mij worden ze nu alleen gebruikt als opslagvat voor suikerwater.
Hier wat foto's;
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-Myrmica rubra
- Peidole pallidula
- Tetramorium caespitum
- Lasius niger
- Solenopsis fugax
-Messor barbarus
Gebruikersavatar
Rovvov28
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 juni 2014
Locatie: Houtigehage, Friesland
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Pheidole pallidula (Rovvov99)

Bericht door Rovvov28 »

De kolonie is de laatste dagen wat minder actief (door het koelere weer ?) ze doen ook iets raars met de fruitvliegjes die ik ze geef. De werksters nemen ze wel mee het nest in, maar een paar uur later liggen ze allemaal weer in de buitenwereld. Je zou zeggen dat elke vorm van eiwitten welkom zou zijn met zoveel larven, misschien keuren de larven ze af of zo. Blijkbaar is de meelwormpop wel goedgekeurd want daar zitten ze nu met z'n allen van te eten, ook een huisvlieg 2 dagen geleden ging er wel in. Ik heb ze een paar dagen terug ook een hoopje verpulverde walnoot aangeboden, maar dat hebben ze laten liggen. Ik denk dat de kolonie nog wat te klein is om zaden en noten te eten.
-Myrmica rubra
- Peidole pallidula
- Tetramorium caespitum
- Lasius niger
- Solenopsis fugax
-Messor barbarus
Gebruikersavatar
Rovvov28
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 juni 2014
Locatie: Houtigehage, Friesland
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Pheidole pallidula (Rovvov99)

Bericht door Rovvov28 »

Iets heel raars vandaag, ze hebben al het broed verplaatst naar het buisje dat de proefbuis en de buitenwereld linkt. Om vochtigheid kan het niet gaan denk ik want de luchtvochtigheid in de proefbuis lijkt me veel groter dan in zo'n plastic buisje. Ik gebruik een warmtemat maar de thermometer die ik er had bijgelegd gaf 23 graden aan. Ik heb de warmtemat voor de zekerheid wel uitgezet, kijken wat ze nu doen.
-Myrmica rubra
- Peidole pallidula
- Tetramorium caespitum
- Lasius niger
- Solenopsis fugax
-Messor barbarus
Gebruikersavatar
Rovvov28
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 juni 2014
Locatie: Houtigehage, Friesland
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Pheidole pallidula (Rovvov99)

Bericht door Rovvov28 »

Ze zitten inmiddels weer terug in de buis en ze nemen ook weer wat beter voedsel aan. Later deze week ga ik ze eens wat kleine krekels geven, kijken of ze die wel willen. Ook ga wat meer experimenteren met de warmtemat want die werd steeds te warm en ze kunnen als Zuid-Europese soort we wat warmte gebruiken, ook omdat ze niet super warm staan.
-Myrmica rubra
- Peidole pallidula
- Tetramorium caespitum
- Lasius niger
- Solenopsis fugax
-Messor barbarus
Gebruikersavatar
Rovvov28
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 juni 2014
Locatie: Houtigehage, Friesland
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Pheidole pallidula (Rovvov99)

Bericht door Rovvov28 »

Sinds een paar dagen heb ik ze verwarmd staan via een warmtemat met een thermostaat, ze staan op de wisselende tempratuur van 26-28 graden. Dit heeft ze blijkbaar goed gedaan want ze zijn nu een stuk actiever. Ook heb ik vandaag de eerder genoemde krekels gehaald en wat krulvliegen. Omdat ze meelwormen en dood gelagen vliegen niet zo goed aannamen(ik had niks anders meer dan meelwormen :) ) wilde ik wat nieuws proberen, en het werkte. De kleine krekels werden zonder moeite overmeesterd, maar met de krulvliegen hadden ze wat meer moeite. Alle prooien worden nu netjes naar het nest gedragen, alleen omdat de vliegen nét iets te groot zijn om door de nestopening te kunnen staan ze nu in de "file". Ze laten al het voedsel met suiker erin wel staan, misschien dat Pheidole niet zoveel suiker nodig heeft ?

Hier zijn wat foto's:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-Myrmica rubra
- Peidole pallidula
- Tetramorium caespitum
- Lasius niger
- Solenopsis fugax
-Messor barbarus
Gebruikersavatar
Rovvov28
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 juni 2014
Locatie: Houtigehage, Friesland
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Pheidole Pallidula (Rovvov99)

Bericht door Rovvov28 »

Het gaat goed met de kolonie, ze nemen goed eten aan en ze hebben opeens een stuk meer behoefte aan suiker. Als ik een watje met suikerwater aanbied komen bijna alle werksters erop af, fruit wordt niet naar omgekeken. Er lijken ook wat werksters zijn bijgekomen, ik denk omdat ze nu verwarmd staan. Hun buisje is nu wel echt heel vies, er zit een soort vochtige viezigheid op het glas waardoor er bijna niet meer doorheen valt te zien. Ik heb ze nu een verduisterd buisje in de buitenwereld aangeboden, maar ik denk niet ze binnenkort gaan verhuizen, ze lijken geen last van de viezigheid te hebben. Moet ik ze nu een "geforceerd" verhuizen of moet ik ze laten zitten ?

Nu om af te sluiten 2 foto's:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-Myrmica rubra
- Peidole pallidula
- Tetramorium caespitum
- Lasius niger
- Solenopsis fugax
-Messor barbarus
Gebruikersavatar
Rovvov28
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 juni 2014
Locatie: Houtigehage, Friesland
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Pheidole Pallidula (Rovvov99)

Bericht door Rovvov28 »

Het gaat zeer goed met de kolonie ! Gisteren gaf ik ze een open geknipte meelworm en tot mijn verbazing bombardeerden ze de meelworm werkelijk met werksters, en nog verrassender meerdere majors. Er zijn nu sowieso 4 majors in tegenstelling tot 1 die er al was toen ik ze binnenkreeg, de nieuwe majors lijken ook een beetje groter dan de originele major. Ik schat dat er nu 70-80 werksters zijn (wat niet slecht is binnen 1,5 maand startende met 25 werksters). Suikerwater wordt nog steeds goed aangenomen en er is nog steeds een berg broed.

Hier zijn wat foto's:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-Myrmica rubra
- Peidole pallidula
- Tetramorium caespitum
- Lasius niger
- Solenopsis fugax
-Messor barbarus
Gebruikersavatar
Rovvov28
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 juni 2014
Locatie: Houtigehage, Friesland
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Pheidole Pallidula (Rovvov99)

Bericht door Rovvov28 »

De kolonie is nu echt heel actief, er zijn ten alle tijde wel 30 werksters in de buitenwereld. En paar dagen terug werd eindelijk walnoot aangenomen en dit ligt nu opgeslagen in de buis die het nest en de buitenwereld verbind. Er is wel wat te veel walnoot, want af en toe brengen werksters ook weer stukjes naar buiten. Ze zijn ook agressiever geworden, gisteren gaf ik ze een paar fruitvliegjes en er kwamen zelfs majors meehelpen (dikke overkill ! :lol: )terwijl de andere werksters het prima onder controle hadden. Hun buitenwereld begint langzamerhand aardig vies te worden, weet iemand een manier om de buitenwereld mier-vrij te krijgen zodat ik het kan ontkoppelen en schoonmaken ? Suikerwater word wat minder aangenomen, ik denk door de walnoot.
-Myrmica rubra
- Peidole pallidula
- Tetramorium caespitum
- Lasius niger
- Solenopsis fugax
-Messor barbarus
Gebruikersavatar
Rovvov28
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 juni 2014
Locatie: Houtigehage, Friesland
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Pheidole Pallidula (Rovvov99)

Bericht door Rovvov28 »

De situatie is eigenlijk niet erg veranderd, het gaat nog steeds goed. Het aantal majors is omhoog geschoten, ik schat dat er nu zo'n 20 zijn. De taakverdeling onder de majors is erg interessant om te zien, er zijn ongeveer 5-6 die echt actief meehelpen in de buitenwereld en de rest blijft achter in het nest als opslagvat, bewaking of om meegebrachte prooien in stukjes te bijten. Het vuil probleem in de buis heeft zichzelf opgelost, de mieren hebben een "grote schoonmaak" gehouden in de buis en die is nu weer volledig zichtbaar. Ik heb besloten om ze de eerste tijd geen noten of zaden meer te geven omdat het veel rommel geeft en omdat ze andere bronnen van suiker ook goed aannemen. De proefbuis begint nu aardig vol te raken met broed en als ze het broed in de verbindingsbuis gaan leggen dan ga ik een 2e proefbuis aan sluiten, en ik denk wel dat dat nodig is voor de winterslaap. Over de winterslaap gesproken, ik ga ze rond december ongeveer 1,5 maand niet verwarmen (dan staan ze ongeveer op 16-17 graden) dan hebben ze toch een beetje rust.
-Myrmica rubra
- Peidole pallidula
- Tetramorium caespitum
- Lasius niger
- Solenopsis fugax
-Messor barbarus
Gebruikersavatar
Rovvov28
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 juni 2014
Locatie: Houtigehage, Friesland
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Pheidole Pallidula (Rovvov99)

Bericht door Rovvov28 »

Ik dacht dat ik nog wat meer tijd had voordat een 2e buis nodig was, maar dat was verkeerd ingeschat. De mieren waren uitwegen aan het zoeken om meer nestruimte te vinden, ze begonnen zelfs al massaal de drinkbuis in de buitenwereld te keuren. En dit was absoluut niet de bedoeling dus was het tijd voor uitbreiding !

Maandag heb ik een 15 cm proefbuis aan een koppelstuk gekoppeld. Vervolgens heb ik de plastic buis die de buitenwereld en de oude proefbuis door geknipt en in beide uiteinden snel een stuk wat gestopt. Maar dit was niet snel genoeg want er waren al 10 werksters ontsnapt (die inmiddels al weer zijn gevangen). Toen heb ik de oude proefbuis aan het koppelstuk gekoppeld en later de buitenwereld ook. Binnen een paar uur was er al broed verplaatst en hebben de werksters die geen plaats meer hadden omdat het zo vol was eindelijk weer plaats. Inmiddels is de gyne en het meeste broed verplaats naar de nieuwe buis en is de oude buis nu eigenlijk in gebruik als satelietnest. Voorlopig hebben ze nu genoeg plaats, maar na de winter is er zeker een echt nest nodig, er zijn nu ongeveer 120 werkster.

Foto's:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-Myrmica rubra
- Peidole pallidula
- Tetramorium caespitum
- Lasius niger
- Solenopsis fugax
-Messor barbarus
Gebruikersavatar
Rovvov28
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 juni 2014
Locatie: Houtigehage, Friesland
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Pheidole Pallidula (Rovvov99)

Bericht door Rovvov28 »

De activiteit is aan het afnemen, dit komt hoogstwaarschijnlijk door het afnemen van de temperatuur, ik heb het verlaagd van 28 naar 24 graden om langzaam af te bouwen naar geen verwarming. De vraag naar eten is nog niet afgenomen omdat er nog genoeg larven zijn. Het water in het originele, kleinere buisje is verdampt en de mieren zijn door het watje heen gebroken (dat verklaart ook de vele katoendraadjes in de buitenwereld), de koningin en het meeste broed is nu verplaatst naar het nieuwe, grotere buisje. Ik hoop in de winter, en als al het broed verwijderd is, het buisje te vervangen voor een nieuwe.
-Myrmica rubra
- Peidole pallidula
- Tetramorium caespitum
- Lasius niger
- Solenopsis fugax
-Messor barbarus
Gebruikersavatar
Rovvov28
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 juni 2014
Locatie: Houtigehage, Friesland
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Pheidole Pallidula (Rovvov99)

Bericht door Rovvov28 »

Ik heb de kolonie nu onverwarmd staan, ze staan nu ongeveer op 10-15 graden. Ik ga ze de eerst komende 2-maanden op deze temperatuur houden en geen eten geven.

Tot in maart !
-Myrmica rubra
- Peidole pallidula
- Tetramorium caespitum
- Lasius niger
- Solenopsis fugax
-Messor barbarus
Gebruikersavatar
Rovvov28
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 juni 2014
Locatie: Houtigehage, Friesland
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Pheidole Pallidula (Rovvov99)

Bericht door Rovvov28 »

Gelukkig nieuwjaar iedereen !

Vandaag heb ik de kolonie uit de winterrust gehaald. Ik ga ze geleidelijk opwarmen tot 27 graden, vandaag heb ik ze van 15 naar 20 gezet. Ook heb ik het opgedroogde buisje verwijderd (ze waren eindelijk helemaal vertrokken) en heb ik een nieuw buisje toegevoegd. De buitenwereld is ook vervangen omdat die nu wel erg vies was (alles gaat makkelijker als de mieren wat "chiller" zijn :lol: ) Ze zijn redelijk goed de winter door gekomen, natuurlijk wel een bergje lijken maar dat was te verwachten.

Momenteel zitten ze aan hun eerste maaltijd: een diepvries vlieg en wat suikerwater, later deze zal ik wat meelwormen en krekels halen. Als ze later dit jaar te groot zijn geworden voor hun buizennest al ik ze hun eerste echte nest geven en een grotere, gedecoreerde buitenwereld
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-Myrmica rubra
- Peidole pallidula
- Tetramorium caespitum
- Lasius niger
- Solenopsis fugax
-Messor barbarus
Plaats reactie