Na de aankomst duurde het niet lang totdat het nestje uitdroogde. Zoals ik dat met andere kolonie heb gedaan heb ik het buisje gekoppeld aan een nieuwe buis met voldoende water. De kolonie weigerde echter pertinent om te verhuizen. Week na week heb ik getreuzeld met het nemen van de beslissing om de kolonie dan maar gedwongen te verhuizen. Het resultaat was dat er nog maat twee werksters overbleven en geen broed.
Ik heb vervolgens de gyne en de twee werkster in een arena "gegooid" met daaraan een gekoppeld een goed nest. Dit nest heb ik anders gemaakt dan een reguliere buis. Om het nestje zo aantrekkelijk mogelijk te maken heb ik een klein buisje in een grotere buis gestopt (anders paste de koppeling niet) Vervolgens heb ik in de koppeling een stuk watten met daarin een stukje van een rietje geplaatst. De ingang naar het nestje is daardoor in diameter mooi klein geworden. Het nestje heb ik daarna op een warmtematje gelegd. Dit is de enige kolonie die ik niet in diapauze heb laten gaan want ik twijfelde of ze dat zou overleven.
Vervolgens was ik de gyne kwijt. Soms zag ik nog wel de werksters in de arena lopen maar de gyne was spoorloos. Tot een paar weken geleden. Ik checkte het nestje en toen ik het aluminium kokertje verschoof zag ik nog net hoe de gyne het rietje in vluchtte en in het zwarte koppelstukje bleef zitten. Daar was ze dus al die tijd geweest!
Nog groter was mijn verrassing twee weken geleden. De gyne heeft een hele berg eitjes gelegd en heeft definitief haar intrek genomen in haar nieuwe woning.
je kan je voorstellen dat ik superblij was toen ik dit zag.

Hier zijn twee plaatjes die ik gauw geschoten heb.

Vragen en opmerkingen over dit blog
Nu is het wachten of de overgebleven werksters lang genoeg blijven leven om hun nieuwe zusters te verwelkomen in de wereld.