Pheidole Pallidula (Kegge)

Alle Pheidole kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Pheidole Pallidula (Kegge)

Bericht door Kegge »

Na enig aarzelen heb ik besloten toch een blog te starten over de kolonie Pheidole Pallidula die ik begin oktober 2015 van Gortello heb ontvangen. Ondanks dat de kolonie goed was aangekomen leek de start hier thuis op een teleurstelling uit te draaien.

Na de aankomst duurde het niet lang totdat het nestje uitdroogde. Zoals ik dat met andere kolonie heb gedaan heb ik het buisje gekoppeld aan een nieuwe buis met voldoende water. De kolonie weigerde echter pertinent om te verhuizen. Week na week heb ik getreuzeld met het nemen van de beslissing om de kolonie dan maar gedwongen te verhuizen. Het resultaat was dat er nog maat twee werksters overbleven en geen broed.

Ik heb vervolgens de gyne en de twee werkster in een arena "gegooid" met daaraan een gekoppeld een goed nest. Dit nest heb ik anders gemaakt dan een reguliere buis. Om het nestje zo aantrekkelijk mogelijk te maken heb ik een klein buisje in een grotere buis gestopt (anders paste de koppeling niet) Vervolgens heb ik in de koppeling een stuk watten met daarin een stukje van een rietje geplaatst. De ingang naar het nestje is daardoor in diameter mooi klein geworden. Het nestje heb ik daarna op een warmtematje gelegd. Dit is de enige kolonie die ik niet in diapauze heb laten gaan want ik twijfelde of ze dat zou overleven.

Vervolgens was ik de gyne kwijt. Soms zag ik nog wel de werksters in de arena lopen maar de gyne was spoorloos. Tot een paar weken geleden. Ik checkte het nestje en toen ik het aluminium kokertje verschoof zag ik nog net hoe de gyne het rietje in vluchtte en in het zwarte koppelstukje bleef zitten. Daar was ze dus al die tijd geweest!

Nog groter was mijn verrassing twee weken geleden. De gyne heeft een hele berg eitjes gelegd en heeft definitief haar intrek genomen in haar nieuwe woning.

je kan je voorstellen dat ik superblij was toen ik dit zag. :D

Hier zijn twee plaatjes die ik gauw geschoten heb.

Afbeelding

Afbeelding

Vragen en opmerkingen over dit blog

Nu is het wachten of de overgebleven werksters lang genoeg blijven leven om hun nieuwe zusters te verwelkomen in de wereld.
Laatst gewijzigd door Kegge op 12 mar 2016, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pheidole Pallidula (Kegge)

Bericht door Kegge »

We zijn een aantal weken verder, vijf om precies te zijn, en ik heb een kleine update. Ik zie minder eitjes liggen in het nest dan eerder. Dat kan zijn omdat de werksters er een aantal ergens anders hebben neergelegd. Misschien door het rietje naar de zwarte afsluitplug. Een andere reden zou kunnen zijn dat ze zijn opgegeten.

Ik heb de werksters ook nog gezien, maar dat is een week geleden. Om ze zo min mogelijk te storen blijf je soms in wat onzekerheid achter. In ieder geval is er wel voedsel aangenomen in de vorm van fruitvliegjes en kattenvoer. Ik geef ze ook wat met water aangelengde honing maar heb ze er niet van zien eten. Maar dat zegt op zich niet zo veel.

Bij het verversen van het eten heb ik wel gezien dat er nu een larve is en dat stemt mij zeer tevreden. Want dat betekent dat er nieuwe werksters aankomen. Ik heb er ook een plaatje van geschoten.

Afbeelding

Op het groene rietje zie je de larve liggen. Eronder ligt een bergje eitjes en rechts tegen het watje zie je de gyne zitten.

Afbeelding

Hier zie je de hele opstelling. Ik kan heel makkelijk de buitenwereld (buisje aan de linkerkant) vervangen door een verse met vers eten. Het wordt wel lastiger als er vaker werksters in de buitenwereld gaan verblijven, dan wordt er een andere buitenwereld aangesloten die ik niet hoef te vervangen maar met een dekseltje open kan.

V&O
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pheidole Pallidula (Kegge)

Bericht door Kegge »

Ondanks mijn enthousiasme ndat ik ontdekte dat deze kolonie de droogte bleek te hebben overleefd, lijkt het er toch op dat ze het niet gaat redden.

Vorige week is de laatste werkster gestorven en zit de gyne eenzaam en alleen in het nest. Ik heb geen broed meer gezien. Ook de larve niet op een eerdere foto. Ik bied nog wel eten aan maar dat wordt ook niet aangenomen.

Ik kijk het nog even aan, maar vermoed dat de gyne zonder werksters het niet lang zal uithouden.

Heel jammer.

V&O
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Pheidole Pallidula (Kegge)

Bericht door Kegge »

Helaas heb ik vanmorgen het stoffelijk overschot van de gyne in haar buisje aangetroffen. We gaan het nog eens opnieuw proberen.

V&O
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Antboy
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 augustus 2015
Locatie: Baarn
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Pheidole Pallidula (Kegge)

Bericht door Antboy »

He erg jammer, maar ik hoop dat je ondanks dit toch plezier aan deze kolonie hebt gehad.
-Camponotus ligniperdus
-Lasius flavus
-Lasius niger
-Messor barbarus
-Messor capitatus
-Messor minor
-Myrmica rubra
-Pheidole pallidula
-Pheidole yeensis
Plaats reactie