Pheidole spathifera (Aljosha)

Alle Pheidole kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Pheidole spathifera (Aljosha)

Bericht door Aljosha »

Hallo iedereen,
Hier zal ik een blog over mijn Pheidole spathifera kolonie bijhouden.

Ik heb al een tijdje lopen nadenken om een blog te beginnen.. Maar dat is er nooit van gekomen, tot nu. :)
Dit is dus mijn eerste blog kritiek, opmerkingen en tips zijn zeer welkom

Ik zit nu al een 4 tal jaar in deze hobby en ik heb al veel verschillende soorten gehad en veel dingen van dit forum geleerd dus dacht ik waarom niet mijn ervaringen delen met deze soort..? Voor zover ik weet zijn er niet veel blogs over deze soort. Dus hier mijn blog over Pheidole Spathifera :


Voor mijn verjaardag besloot ik om een speciale soort uit te kiezen, dus na veel zoeken vond ik de soort Pheidole spathifera, dit is een tropische soort uit Azië en ik dacht dat ik daar wel klaar voor was. Ik heb deze dan na heel veel rond mailen in hand gekregen. Deze werd dan na de winter naar mij opgestuurd. De kolonie telde zo een 300 tal werksters waar er een heel deel na de reis overleden zijn waarschijnlijk door stress of gebrek aan warmte.

De eerste dagen heb ik deze in een klein bakje van de chinees gehouden en nog eens goed opgezocht wat deze soort voor conditie (warmte, vochtigheid) nodig had want ik wou een goed formicarium bouwen, daarna ben ik begonnen zelfstandig mijn nest in elkaar te zetten(50-70% luchtvochtigheid en 24-28 graden in het nest), het nest bestaat uit een aquarium waar een bewerkte ytong block in staat (vastgezet met silicone) en daarna de overschot opgevuld met ytong restanten en gips. (Zie foto's, nogal snel uitgelegd. Kan ik misschien later nog dieper op ingaan)

Ik had dan het proefbuisje in de buitenwereld gelegd en nadat een aantal werksters het nieuwe nest waren gaan inspecteren was er een verhuizing, dit was echt geweldig om te zien ( hier heb ik helaas geen foto's van :( )

Voor het ogenblik doen ze het uitstekend en is de kolonie in 2 maanden als verdrievoudigd in broed en werkkracht. Wat mij ook erg opvalt is dat de nieuwe generatie majors veel groter zijn. Dit is waarschijnlijk omdat ik ze zoveel eten aanbied. Elke dag eten ze 2-4 huiskrekels en af en toe ingevroren meelwormen. Ik probeer zoveel mogelijk foto's te nemen, ik verontschuldig me nu al voor de mindere qualiteit van bepaalde foto's :p

Deze kolonie is heel erg fascinered in alle opzichten, de gyne is gewoon een schoonheid, de werksters ook, de minors hebben heel erg lange poten, de majors in het nest zijn fysogastrisch en dan om nog maar te zwijgen over het aanvals gedrag, waarbij ze met een hele boel minors en majors het nest uitstormen en hun prooi neerhalen, ik het algemeen een super kolonie en zeker een aanrader, hieronder nog wat foto's

Vragen en opmerkingen : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9003
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door GvG op 11 jul 2016, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Correctie schrijfwijze soortnamen

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Pheidole Spathifera (Aljosha)

Bericht door Aljosha »

image.jpeg
Dus dit is het tweede deel van mijn blog.
De kolonie is massaal aangegroeid en ik schat de kolonie op een 1000-1500.. Dit is het positieve stuk.. Het minder positieve deel is dat de kolonie ontsnapt is,
Ik was dus voor een week op reis naar Kroatië waar ik een heel deel nieuwe soorten heb opgedaan,( Lasius fuliginosus,Tetramorium caespitum, Camponotus vagus, Camponotus truncatus, Lasius brunneus, Brachymyrmex sp.)
En had dus iemand die op mijn mieren moest letten, water geven en wat dan niet.. Blijkbaar vonden ze het niet goed in het formicarium en hebben ze besloten van nest te veranderen.. Een pot waar ik alle vuile overschotten in doe van mieren houden, ik kwam dus thuis op een leeg formicarium,
Wat ik dan gedaan heb is een grote bak gepakt en de pot omgedraaid..
Ik wist niet hoeveel de kolonie gegroeid was, er waren een duizend tal werksters en een 150tal majoren aanwezig, door de verstoring van de pot begonnen de werksters uit de grote bak te kruipen waar de anti uitbraak preventie op was.. Dus een pure chaos, daarna heb ik reageerbuisjes in de grote bak gezet, na een tijdje was een deel verhuisd in de reageerbuisjes maar nog steeds waren ee zeer veel werksters over in de bak aan het rond zwermen, na uren van alles beter maken heb ik de gevulde reageerbuisjes met de gyne en al het broed in een aparte bak gedaan, ik hoopte dat de overgebleven werksters in de grote bak in de reageerbuisjes zouden gaan, daarna ben ik gaan slapen.. De volgende morgen (dus nu) kijk ik en zie ik het aantal werksters in de grote bak verminderd en een weg van mieren die onder mijn kast loopt.. Ik heb nog een honderd tal mieren uit de grote bak kunnen halen en met de hand dan overgezet naar de bak met de reageerbuisjes,
Voor het ongenblik ziet het er nu zo uit, 1000 tal werksters in de reageerbuizen met de gyne en broed, 300tal doden, overschot onder de kast,
Mijn plannen zijn nu om de kolonie in de reageerbuizen te laten en een nieuw formicarium te bouwen en ze daar in te doen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Aljosha op 12 jul 2016, 00:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Pheidole Spathifera (Aljosha)

Bericht door Aljosha »


Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Pheidole spathifera (Aljosha)

Bericht door Aljosha »

image.jpeg
Even updaten, ik heb dus een nieuw formicarium gemaakt, uitgeboord in ytong daarna kleur gegeven, daarna vastgezet in de glazen bak met silicone, uiteindelijk de rest opgevuld met ytong en gips.
Daarna wat versieringen aangebracht zoals fake planten, takjes, etc..,
image.jpeg
image.jpeg
Daarna de kolonie in het nest gedaan, voor een Pheidole kolonie van deze grootte duurde het wel even, na een uur waren ze nog niet aan het verhuizen terwijl ze bij het vorige nest 5minuten in beslag namen.
Het aantal majors is enorm toegenomen in de kolonie, elke dag zie ik de nieuwe "witte" majors, het enige nadeel aan het nest, wel.. Eigenlijk ligt het niet aan het nest maar aan de mieren, is dat ze beginnen afval in een kamer steken.
Ik probeer nu met het warmtematje en de vochtigheid te spelen zodat die kamer aantrekkelijk wordt en ze het afval verplaatsen naar de buitenwereld.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Pheidole spathifera (Aljosha)

Bericht door Aljosha »

image.jpeg
Weer even een update doen !
Toch even geleden dat ik ge-update heb,
Maarja.. Niet echt veel spannends gebeurd.
De kolonie is nog steeds zeer gezond en groeit heel erg snel aan, snelst aangroeiende soort die ik gehad heb tot nu toe.
image.png
Het enige probleem met de Pheidole soort is dat als de kolonie groot wordt, het eten ook meer en meer word,

Een tijdje terug was ik bij mijn moeder (ouders gescheiden, mieren staan bij mijn vader) en had ik ze geen eten gegeven, toen ik terug kwam zag ik dat mijn sprinkhanen doos helemaal levenloos was.. Ze waren uit het formicarium gekropen en door de ventilatie gaatjes van het plastic doosje waar de sprinkhanen in zaten, en hebben alles leeg gegeten.
image.png
Ik weet niet wanneer deze soort een bruidsvlucht houdt, ik zou er graag een willen hebben dus nu voer ik ze zeer veel, 20 meelwormen per 2 dagen. Ik weet zelfs niet eens of ze wel geslachtsdieren zouden producerenin gevangenschap, laat staan ze zitten zeer ver van hun orginele afkomende continent, maar Pheidole als algemene soort heeft zeer invasief gedrag, en zullen zo snel mogelijk alle concurentie uitschakelen.. Ook zijn er mensen die Pheidole houden erin geslaagd bruidsvluchten te laten doen, dus nu nog eens opzoeken wanneer het regenseizoen valt, OF er misschien info is van maanden waarin ze het zouden doen, en als het zou lukken en ze slagen
erin om gynes te bevruchten, of ik ze gewoon aan de kolonie terug kan geven en of ze de nieuwe gyne zouden accepteren.. Maar zo ver zijn we nog niet !!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Pheidole spathifera (Aljosha)

Bericht door Aljosha »

Tijd voor nog een update,
Ik dacht altijd dat ik zeer trouw zou zijn aan het updaten, maarja..
"Ik doe het morgen wel" en uiteindelijk komt er niets van.
Dus, het ging allemaal geweldig met de kolonie tot ze besloten dat ze graag in zand zouden graven, op mijn plank erboven stond mijn Camponotus aethiops formicarium, een bak met een ytongblok met een grond van een 5tal centimeter zand gemengd met klei en steentjes, ik had ook een gat ik de bak gemaakt voor verdere uitbereiding van hun nest, en daar wat anti uitbraak rond gedaan, uiteindelijk hebben een paar verkenners het gat gevonden, en is de hele kolonie verhuisd naar het formicarium van mijn C. aethiops, gelukkig zat mijn C. aethiops in het ytong en mijn P. spathifera in het zand rondom de ytong blok, dus er was geen contact tussen de twee.

Ik heb de kolonie dan willen verhuizen en dit is gelukt door hun nest te verstoren die ze hadden gemaakt in de zandbak, de gyne eruit te halen en een stok van het open gat van de bak met zand naar hun oude formicarium te zetten als soort van brug, ze zijn uiteindelijk weer verhuisd maar wel met een redelijk groot verlies aan werksters en een gigantisch verlies aan broed, ik heb ook de ytong blok van mijn Camponotus eruit genomen waar ze allemaal in zaten en deze in een apart bakje gedaan, er waren ook een deel Pheidole werksters op de blok ytong dus toen ik ze allemaal in het aparte bakje deed begonnen ze met vechten en heb ik een deel van mijn Camponotus verloren, ook heeft mijn gyne van mijn Camponotus 1/2 van een van haar pootjes verloren.

Nu is het al een hele tijd voorbij en er is weer een grote hoeveelheid broed aanwezig.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Pheidole spathifera (Aljosha)

Bericht door Aljosha »

nadat ik enkele maanden geen update heb gedaan (omdat er niet echt iets interressants gebeurd is)
heb ik nu toch weer iets interressants om over the updaten.

Deze kolonie is volwassen geworden, en dat kan je zien aan de grote hoeveelheid gigantische larven en naaktpoppen !
IMG_5058.JPG
Deze kolonie begon dagelijks uit te breken en rond te lopen op mijn bureau, terwijl ik ze nog steeds normale porties voedsel gaf.
Ik zag ze ook een Myrmica rubra kolonie van mij aanvallen die in een proefbuisje met een plastic buitenwereld zat.
Ik ging dan voor een tijdje naar mijn moeder en kwam terug, er heel de Myrmica kolonie was weg. Waarschijlijk helemaal opgegeten door de Pheidole kolonie. Dus heb ik ze grotere porties voedsel gegeven.
IMG_5062 (2).JPG
bij de constructie van mijn formicarium had ik de achterkant niet helemaal gevuld met plaaster omdat het anders een grote verspilling zou zijn en het zou mijn formicarium meerdere kilo's zwaarder maken.
uiteindelijk hebben ze door de bovenkant gegraven en een opening gevonden naar de achterkant waar ik bijna niets kon zien.
Ik heb ze daar maar laten zitten omdat het goed met ze ging. soms verhuisde ze eens terug naar de voorkant en dan weer terug naar de achterkant.
IMG_5100 (2).JPG
Nu had ik ze al een hele tijd niet meer gezien en had ik eens goed gekeken naar de achterkant en zag ik een gigantische larf.
omdat de zijkant vrij los zat had ik besloten het een stukje open te breken.
Er stormde opeens duizende werksters naar buiten, en ze begonnen het broed te verplaatsen terug naar de voorkant.
Nu heb ik goed zicht op alles wat er in het nest gebeurt. Ik zie een 100 tal larven van geslachtsdieren, gynes en mannetjes, er zijn in totaal al zo een 5 tal naaktpoppen van gynes en 1 van een mannetje.
Ik wist niet hoeveel het nest gegroeid was. op de foto's die je ziet is nog maar de helft van de werksters verhuisd. (sorry voor slechte foto kwaliteit)
IMG_5077.JPG





Even nog een kleine 'sneak peak' voor de Pheidologeton Diversus (Carebara diversa) blog die ik waarschijnlijk zal maken in een paar weken
IMG_5056.JPG
IMG_4323.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Pheidole spathifera (Aljosha)

Bericht door Aljosha »

Eerste prinses die uitkomt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Pheidole spathifera (Aljosha)

Bericht door Aljosha »

Kolonie doet het nog steeds goed.. de populatie stijgt niet (voor zover ik weet) denk dat deze kolonie hun maximum grootte bereikt heeft
P1170365.jpg
P1170363.jpg
P1170360.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Pheidole spathifera (Aljosha)

Bericht door Aljosha »

Hallo iedereen,
om deze blog toch volledig te maken moet er ook een einde zijn.
Helaas komt aan elk mooi verhaal een einde, de kolonie heeft lang geleefd (en ook goed).
Nadat heel het nest gevuld was met geslachtsdieren lagen er overal eitjes. De geslachtsdieren begonnen eitjes te leggen (onbevrucht welliswaar). Na een tijdje zag ik ook geen larven meer, dus vermoedde dat de gyne uiteindelijk gestorven was en de geslachtsdieren eitjes aan het leggen waren die dan uiteindelijk weer opgegeten werden en dus stierf de kolonie uit.
Bedankt om mijn blog te lezen, ik hoop dat jullie nu toch ietsje meer te weten gekomen zijn over deze soort. :)

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Plaats reactie