Pogonomyrmex occidentalis (mn) II

Alle Pogonomyrmex kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Pogonomyrmex occidentalis (mn) II

Bericht door mn »

Dankzij Xtof beschik ik nu over een niewe kolonie Pogonomyrmex occidentalis. Het gaat om een gyne welke bij de koloniestichting geboost werd. Ze heeft ettelijke maanden in een zandnest gezeten maar er was geen vooruitgang. Na een tijd heb ik besloten ze in een proefbuisje te gaan huisvesten. We zijn nu bijna 10 maanden verder van toen ik de gyne ontving en een ongeveer een maand terug werden de eerste werksters geboren. De kolonie telt nu 11 werksters waarvan 3 oorspronkelijk geboost zijn. Je ziet ook duidelijk het verschil in grote. Ik heb jammergenoeg geen duidelijke foto's kunnen nemen.

Afbeelding

Afbeelding

Vragen en opmerkingen?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Pogonomyrmex occidentalis (mn) II

Bericht door mn »

Deze kolonie was met haar buisje gehuisvest in een klein Ferero Rocher doosje, dit werd ondertussen te klein door het aantal toenemende werksters. Ik schat het aantal op 10-15 momenteel. Ze zijn zeer actief en altijd bedrijvig in de weer waardoor het bakje al gouw vol zat. Ik heb toen besloten om ze groter te huisvesten, dit in een "Mini Paper Schredder". Een kleine papierversnipperaar dus. Ik vond het wel iets origineels en zeker het proberen waard. Deze zaadetende miertjes uit Noord-Amerika kunnen niet op verticale glazen of plastic wanden lopen. Hierdoor is geen uitbraakpreventie nodig. Toch koos ik voor een deksel. Een onwetende moest maar eens zijn hand in de bak steken en gestoken worden. De steek van deze miertjes is namelijk 4 maal zo pijnlijk als die van een wesp en kan tot meer dan 24 uur aanhouden. Het geheel staat momenteel bovenop de lichtkap van mijn warm water aquarium, deze word verwarmd door het water en de lampen. Hierdoor loopt de temperatuur er op tot 30 graden, en is constant. Enkel s'nachts wanneer de lichten uitgaan zal de temperatuur dalen tot een 25-26 graden°c. Wat een goed dag en nachtritme geeft aan de mieren. Net zoals het in hun natuurlijke omgeving is. Enkel in dit geval met een veel kleiner temperatuursverschil.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op deze oudere foto, van een andere kolonie, zie je goed het verschil tussen de gebooste werksters en zelf opgekweekte.
Afbeelding

Als afsluiter nog een kort filmpje over de kolonie in haar nieuwe set up.



Voorlopig gaat alles goed, sinds de verhuis naar hun nieuwe buitenwereld zijn er 2 werksters gestorven, al maak ik me daar niet te veel zorgen om. Voedsel word steeds goed aangenomen, zowel zaden als vliegen en kleine kakkelakken.

Vragen en opmerkingen?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Pogonomyrmex occidentalis (mn) II

Bericht door mn »

De kolonie heeft weinig aandacht gehad de voorbije maanden. Gewoon op kamertemperatuur en met enkel zaden aangeboden, zijn ze toch aangegroeid tot enkele 40 werksters. Vocht moesten ze halen uit het buisje waarin ze zich ook hebben gehuisvest. De oudste werksters zijn allen gestorven. Er lopen nu enkel nog werksters van een kleiner formaat rond.

Foto nestoverzicht.
Afbeelding

Voor deze kolonie hoop ik in de toekomst een mooi nest te kunnen maken, vergelijkbaar met een wand-aquarium. Hoe ik dit ga combineren met een ytong of buizennest weet ik nog niet. Ideeën zijn welkom! Dan kan de verzorging die ze verdienen worden gegeven.

Verder heb ik een kweek met ovenvisjes opgezet. De jongste dieren die toen aanwezig waren zijn nu al redelijk op grootte. Ik hoop deze nog te kunnen uitbreiden.
De mieren eten deze vrij goed, vandaar.

Vragen en opmerkingen?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Pogonomyrmex occidentalis (mn) II

Bericht door mn »

Kolonie is nu op mijn kamer gehuisvest. Het is overdag gemiddeld 26, 27 graden op mij kamer, met dan nog eens een grote bureaulamp er op komen ze zeker wel aan hun warmte. Klaar met de winterrust kunnen we stellen.

Het bakje schoongemaakt, oud buisje en afval er uit, raampjes schoongemaakt en alles terug wat op orde gelegd.

Afbeelding


De mieren zijn lekker actief nu, met de "eerste" warmte, zelfs de gyne kwam daarstraks een wandelingetje maken, waarvan een kort filmpje. Voor schoonmaak.


Qua voer kregen ze ovenvisjes en fruitvliegen.

Vragen en opmerkingen?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Plaats reactie