Polyergus rufescens (XToF)

Alle Polyergus kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Polyergus rufescens (XToF)

Bericht door XToF »

In juni 2006 arriveerde 2 Polyergus rufescens koninginnen. De koninginnen zijn afkomstig uit de Provence, Frankrijk, waar ze door een kennis uit het openluchtzwembad zijn gevist. Polyergus rufescens is een poppenrovende soort en is zowel bij de koloniestichting als bij de verdere ontwikkeling van de kolonie volledig afhankelijk van zijn Serviformica slaven. In de beginfase waren beide koninginnen vergezeld in proefbuisjes van enkele tientallen Serviformica werksters. De eerste Polyergus werksters verschenen in het voorjaar van 2007. In de ene kolonie, waar de slaven bestaan uit een 150-tal Formica fusca werksters is het aantal Polyergus werksters momenteel teruggevallen van 9 tot 5. Deze kolonie heeft zich voorbereid op de winterperiode. In de andere kolonie, waar de slaven bestaan uit een 150-tal Formica cunicularia werksters bedraagt het aantal Polyergus werksters nu 8 en zijn er 9 poppen aanwezig. In 2008 zou dit aantal sterk moeten toenemen. Om de Polyergus kolonies te ondersteunen met Serviformica werksters zijn er 7 Serviformica kolonies ter beschikking.

Afbeelding
Een overzicht.

Afbeelding
Serviformica cunicularia en enkele Serviformica fusca werksters.

Afbeelding
De Polyergus rufescens koningin.

Afbeelding
Polyergus rufescens poppen en 2 Polyergus rufescens werksters.

Afbeelding
Polergus rufescens werkster met de duidelijk sabel vormige kaken (heel donkere variant).
Laatst gewijzigd door McK op 28 okt 2008, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Polyergus rufescens - XToF

Bericht door XToF »

Eén kolonie is sinds een paar weken uit winterslaap. Er zijn momenteel twee eipakketjes aanwezig.

Afbeelding
Centraal een Polyergus-werkster, daarboven en naast telkens een eipakketje

Afbeelding
Vanuit een ander perspectief

Afbeelding
Polyergus-koningin omringd door haar Formica slaven

Afbeelding
Polyergus-koningin
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Polyergus rufescens - XToF

Bericht door XToF »

In wat volgt zou ik graag even mijn bevindingen willen vertellen met de invloed van verwarming op de ontwikkeling van mijn kolonies Polyergus rufescens.
Zoals ik hierboven al schreef, heb ik twee Polyergus rufescens kolonies onder mijn hoede. De ene kolonie beschikt over een merendeel aan Formica cunicularia werksters, terwijl de andere kolonie enkel over Formica fusca werksters als slaven beschikt. Deze eerste kolonie zal ik vanaf nu de benaming Formica cunicularia kolonie meegeven, de tweede kolonie krijgt de naam Formica fusca kolonie.
Een goeie maand en half geleden besloot ik om enkel de Formica cunicularia kolonie, die ondertussen ook actief was, te verwarmen met een warmtematje. De Formica fusca kolonie, die enkele weken vroeger uit winterslaap was gegaan, bleef ik gewoon op kamertemperatuur houden. Ondanks de activiteit van de Formica cunicularia kolonie, waren er op die moment enkel eipakketjes in de Formica fusca kolonie aanwezig. Het ter beschikkingstellen van het warmtematje had in de Formica cunicularia kolonie echter een gunstig effect op de eileg van de koningin en enkele dagen later werden ook daar de eerste eitjes gelegd. Toen enkele weken voorbijgingen, merkte ik op dat de eipakketjes in de Formica fusca kolonie geen teken van verdere ontwikkeling gaven en dat alle vijf de Polyergus rufescens werksters waren gestorven. Deze verschijnselen deden zich in de Formica cunicularia kolonie helemaal niet voor, integendeel. In deze kolonie ontwikkelde de larven zich zonder problemen en was er geen sterfte van de Polyergus rufescens werksters. Om die redenen begon ik Formica fusca kolonie eveneens te verwarmen met een warmtematje met als resultaat er sinds vandaag de eerste larfjes uit 2008 aanwezig zijn. Deze kolonie lijkt zich te herpakken. Ook de Formica cunicularia kolonie doet het nog steeds goed. In deze kolonie bevinden zich nu de eerste poppen.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Polyergus rufescens (XToF)

Bericht door XToF »

Beide kolonies zijn uit hun winterslaap. Er zijn kleine eipakketjes aanwezig:

Afbeelding
Kolonie 1

Afbeelding
Kolonie2

Afbeelding

Afbeelding


Klik hier voor vragen en opmerkingen.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Polyergus rufescens (XToF)

Bericht door McK »

Even een kleine update aangezien de kolonies bij mij staan voorlopig ;)
De mieren doen het extreem goed en de beide nesten zijn te klein aan het worden, ik denk er aan om ze in een groter nest te plaatsen.
Het valt wel op dat de Formica spp. werksters al het werk doen en de Polyergus werksters op een hoopje bij elkaar zitten en af en toe eten aannemen van de andere werksters.
Lui of een slimme strategie? Volgens xtof is het zo omdat de P. werksters eigenlijk enkel jagen op broed van Formica en daar blijft het dan ook bij.

Klik hier voor vragen en opmerkingen.
We are always running for the thrill of it.
Plaats reactie