Nieuwe kolonie

Alle Temnothorax kolonies van de leden
Plaats reactie
TomBreet
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 mei 2017
Gender:

Nieuwe kolonie

Bericht door TomBreet »

Hallo allemaal,

Aangezien ik net een kleine temnotorax kolonie binnen heb gekregen wil ik een paar dingetjes weten. Er is niet 1 speciaal ding die ik wil weten maar meer in het algemeen. Zijn er bijvoorbeeld dingen die ik moet weten over deze soort? Ik heb de kolonie gekregen in een reageer buisje met daarin een eikel. Ik kan de kolonie dus niet zien maar ik wil het eikeltje niet open breken wegens stress. Kan ik dit wel doen of het gewoon zo laten? Zoiezo wacht ik nog even want ik denk niet dat het een hele grootte kolonie is dus als ik merk dat hij groter word kan ik dat misschien doen? En hoeveel eten ze ongeveer? Aangezien ze redelijk klein zijn dacht ik niet zo veel maar natuurlijk kan ik het verkeerd hebben. Ook had ik een keer gehoord dat zij ook zaden eten maar dat kan ik verkeerd hebben.

Dus even op een rijtje:
-Hoeveel eet temnotorax ongeveer? (Bijvoorbeeld: 1 fruitvlieg per 3 dagen bij 20 werkster)
-Kan ik het eikeltje open breken zodat ze in een reageer buisje gaan?
-Eten ze zaden?
-Is ee nog iets belangrijks wat ik moet weten over deze soort?

MVG
Tom

1x Lasius niger gyne
1x Lasius emarginatus gyne
7x Lasius niger
1x Messor barbarus
1x temnotorax
8x Lasius niger (1x 40 werksters, 7x 10 werksters)
2x Messor barbarus (gyne, 2 werksters)
1x themnotorax (geen idee hvl werksters)
MiekeRoth
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 april 2017
Contacteer:

Re: Nieuwe kolonie

Bericht door MiekeRoth »

Hai Tom,
Ik heb sinds een paar maanden een temnotorax kolonie. die van mij zit wel in een reageerbuisje. De kolonie is ongeveer een werkster of 100 groot, misschien iets meer. ze zijn erg actief en eten best wel wat. ik voer ze met fruitvliegjes, ovenvisjes en suikerwater. dat suikerwater, in een kleiner reageerbuisje met een watje erin, zie ik bij deze kolonie ook echt redelijk snel afnemen, dus naar mijn idee zou je eerder meer moeten geven dan minder. echter: ik merk ook dat ze, ze staan in een kamer zonder verwarming, nu langzaam een stuk rustiger worden. Ze hebben natuurlijk binnenkort een duidelijke winterrust. in ieder geval: ik vind het ideale mieren. geen zorgen over de voortplanting, lekker actief en de opstelling waarin ze nu zitten kunnen ze eigenlijk voor altijd blijven.
Ik zit er aan te denken om ze volgend jaar in iets mooiers te zetten, maar dat is puur voor het mooi, niet omdat het nodig is.
16 L. niger
1 L. flavus (50 wrkst)
1 F. fusca (35 wrkst)
1 Temnothorax sp. (+/- 100 wrkst)
1 M. rubra (3 gynes, 50+ wrkst)
1 P. pallidula (10+ wrkst)
1 C. barbaricus (4 wrkst)
3 Tetrammorium sp. (beginnend, doen het goed)
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Nieuwe kolonie

Bericht door Floris »

Je kunt ze behandelen als Lasius niger.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Mier06
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 juni 2021
Gender:

Re: Nieuwe kolonie

Bericht door Mier06 »

Moeten ze per se een winterslaap?
Gaat binnenkort mieren (Messor Barbarus) kopen!
MijnheerMier
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 december 2020
Locatie: Winschoten

Re: Nieuwe kolonie

Bericht door MijnheerMier »

Winterslaap niet echt... 🐜🐜 meer rust. Dus ook als ze november / december/ januari Koel(er) staan , blijf zorgen voor voedsel en vocht. Alleen Minder vaak dan nu...☀️ misschien eens per 14 dagen / drie weken.
tuut-e-reTUUT 8-)
Plaats reactie