Temnothorax sp. (Harm)

Alle Temnothorax kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Temnothorax sp. (Harm)

Bericht door Harm »

Hier mijn blog over deze kleine doch interessante soort!

Heb deze soort van Mika aangekregen, zoals altijd weer een netjes verzorg transport Mika! Kunnen een hoop mensen nog wat van leren. Alle lof daarover. En daar bovenop kreeg ik nog meer dan ik verwachte. Mika had mij reeds verteld dat het een beginnende kolonie was. Echter ik trof een klein honderdtal werksters aan. Fijne meevaller dus.


De mieren:

Na aankomst direct uitgepakt en mijn nieuwe aanwinst eens aanschouwd. Deze zijn dus wel echt heel erg klein. De gyne is ongeveer even groot als een niger werkster. Misschien ietsje groter. Ze is lichtbruin tegen rood achtig aan met een donker gaster. Ze was slecht te vinden in het volle buisje dat vol zat met werksters die ietsje kleiner zijn dan een niger werkster. Een kleur die tegen L. flavus aanhangt maar ietsje donkerder en roder is. Ze hebben over het gaster een zwarte streep lopen die over meerder segmenten loopt, daarover later meer.


De behuizing:

Ze zitten voorlopig nog in een korte plastic reageerbuis die in een boterkuipje ligt. Een lege dan wel te verstaan ;) . In de buitenwereld staan 2 pilstripjes met suikerwater in een watje. Binnenkort ga ik waarschijnlijk een mini y-tong maken voor deze mieren omdat ze in het kleine volle reageerbuisje slecht te observeren zijn. Ook plakken ze het broed tegen de bovenkant aan, waardoor bekijken absoluut onmogelijk is.

Het gedrag:

Ook al heb ik ze een pas, ik vind ze nu al leuk:D Na aankomst een pilstripje met suikerwater geplaatst. Binnen enkele minuten was het gelokaliseerd door de eerste werkster die dorstig aan het drinken ging! Hierbij kon je heel duidelijk zien dat het gaster op begon te zwellen. Dit heb ik bij mijn niger nog nooit gezien... Een leuke observatie moet ik zeggen!
Nadat ze gedronken had vertrok ze richting nest. Bij een ongekend staaltje trophallaxis waarbij er 4-5 mieren meededen was haar gaster weer in het normale formaat. Daarna gingen de mieren werkelijk in een treintje met zijn 6-en naar het suikerwater. De mieren liepen achter elkaar aan waarbij de voelsprieten bijna constant contact hielden met de ervoor lopende werkster`s gaster. Leuk om te zien. Dit circus heeft zich zo`n 30 minuten voortgesleept waarna bijna alle werksters in de kolonie een fysogastrisch achtereind hadden :o
De 5 in de buitenwereld geplaatste fruitvliegen zijn nog niet aangenomen. Misschien dat dit komt omdat dit ingevroren vliegjes waren. Morgen maar eens verse proberen.

De foto`s:
Helaas nog geen foto`s. Pa en ma hebben het toestel mee op vakantie :evil:

Binnenkort meer nieuws als ze in het nieuwe nest zitten!~

Groeten!
Laatst gewijzigd door McK op 28 okt 2008, 14:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Harm - Temnothorax spp.

Bericht door Harm »

Nou weinig veranderingen eigenlijk. Ze gaan wel vooruit, maar niet bijster snel meer. Ook een klein probleempje met het buisje. Dat is nu uitgedroogd en een nieuwe is er al, maar ze willen maar niet verhuizen... Mika, enig idee waarom dit is?
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Harm - Temnothorax spp.

Bericht door Harm »

Hallo mensen,

Kleine update over deze kolonie.
Ik heb gister een nieuw nest voor ze gemaakt. Een kleine ytong. Naar ik al gehoord had wist ik dat ze slecht wouden verhuizen... Niets bleek minder waar. Oude reageerbuisje werd in de buitenwereld verplaats en binnen 15 minuten was de gehele kolonie uit het buisje vertrokken naar... De buitenwereld :x Daar hebben ze eigenlijk enkele uren gezeten en toen besloten ze dat het binnen in het nest toch wel leuker was. Geen eitjes op het moment, enkel larven en ook geen poppen.(subtiele hint tot winterslaap!) Ze staan dan nu ook in onze garage gezusterlijk naast mijn Lasius niger en Myrmica rubra kolonie op zo`n 10-15 graden overdag en snachts kouder, maarja dan slaap ik dus geen id hoe koud het dan is.
De foto`s!

Afbeelding
Eerste werkster in nest

Afbeelding
1e deel van nest in buitenwereld bestaande uit imago`s en larven

Afbeelding
1e deel van nest in buitenwereld bestaande uit imago`s en larven

Afbeelding
2e deel van nest in buitenwereld bestaande uit imago`s en larven

Afbeelding
Klein hoopje larven met mieren(middelste heeft mooi een larf in de kaken geklemd!)

Dat was het dan weer. Hopelijk komen ze de winterslaap goed door! Maar zover ik weet is dit een behoorlijk taaie soort zie de volgende tekst van: Ameisenwike
Z.B. Leptothorax- und Temnothorax-Arten, die in exponierten Nistgelegenheiten wohnen (Ästchen am Boden oder hoch in Bäumen, in Steinspalten etc.): Sind harten täglichen Temperatur-Rhythmen ausgesetzt (z.B. im Sommer nachts 12-15°C, tags 35-40°C; im Winter nachts minus 10°C, tags bei Sonnenschein plus 15-20°C!). Daran sind sie so angepasst, dass sie ohne diese Rhythmen (und besonders bei Überwinterung in konstanter Temperatur) kaum noch Brut aufziehen. Nach Arten und Artengruppen (jetzt: Gattungen) verschieden. Für T. nylanderi (bewohnt tote Ästchen, hohle Eicheln etc. am schattigen Waldboden) sind konstant + 10°C für 4-5 Monate geeignet.
Laatst gewijzigd door Harm op 21 okt 2007, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Harm - Temnothorax spp.

Bericht door Harm »

Hier al je vragen en opmerkingen!
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Temnothorax sp. (Harm)

Bericht door Floris »

🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Plaats reactie