Temnothorax sp.

Alle Temnothorax kolonies van de leden
Gesloten
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Temnothorax sp.

Bericht door Leksz »

Hallo, ik begin mijn blog over mijn zelf gevonden Temnothorax sp. kolonie.
Ik wist dat ze in Nederland voorkwamen, maar ik had ze zelf nog nooit gezien.
Voordat de bruidsvluchten in Nederland waren begonnen wou ik wat broed stelen voor mijn eigen Formica fusca kolonie en alvast Lasius niger broed voor de aankomende Lasius umbratus/L. fuliginosus zodat ik op tijd klaar zou zijn voor de bruidsvluchten.
Ik liep door de Schoorlse duinen en vond een Formica sp. nest, dus ik mooi mijn potje voor het broed pakken en begon het nest te ontleden (het zat onder een oude sparren-boomstronk) en ik zie opeens tussen de schors een hele kleine oranje werkster lopen. Ik wist van het bestaan van Temnothorax sp af en dat ze nooit echt ver van het nest foerageren. Dus bij toeval brak ik een ander stuk schors af en vond ik daar een Temnothorax kolonie en ik had gelukkig wat meer potjes bij me en ik deed het hele stuk schors daarin. Nu kwam opeens in mij op dat Temnothorax ook aan polydom doet. Dus ik check het stukje schors op een gyne en ik kon niks vinden. Natuurlijk vielen een paar werksters op het zand en ik dacht dat ik dat dus ook dat de gyne gevallen was. (ik hoop dat iedereen realiseert hoe klein temnothorax is. ) dus ik tussen het zand en dennennaalden zoeken naar werksters en een gyne. Na een half uur was ik het ook spuugzat om werkster voor werkster op te pakken en in het potje doen. Ik kon ook maar niet de gyne vinden, uiteindelijk ging ik maar terug naar het Formica sp. nest om cocons te pakken en ik zag net naast de boomstronk 3 temnathorax werksters + een gyne....
Dus hier mijn blog over mijn zelf gevonden Temnothorax kolonie.

Ze zitten in een reageerbuisje nu. Ik heb het schors van de mieren stukje voor stukje afgebroken zodat ik geen mier plet of dat er broed verloren ging. Na de eerste week had ik pas door dat er uit de naaktpoppen geen werksters kwamen maar alates ! Dus ik had een volwassen kolonie gevonden.

(Photos will come soon)

Reacties en vragen kan je hier kwijt.
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Re: Themnothorax sp.

Bericht door Leksz »

Er zijn foto's
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dit is een van de 2 brokjes hout die ik nog heb bewaard. De gyne zit hier 24/7 in verstopt samen met verschillende stadia broed.
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Re: Temnothorax sp.

Bericht door Leksz »

Ik zit te denken om een van mijn terraria beschikbaar te stellen voor mijn Temnothorax sp. om daarin een artificiële bruidsvlucht te houden. Ik neem aan dat ze ook alleen maar hoge vochtigheid nodig hebben en rond de 30 graden Celsius om in de ' mood ' te komen. Zou een terrarium van van ongeveer 40 x 60 x 40 genoeg zijn?
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Re: Temnothorax sp.

Bericht door Leksz »

ze gaan binnenkort uit winterslaap en er zijn nog wat prinsessen over. Ik kan alleen door de ontvleugelde prinsessen niet de gyne meer herkennen. Goed ik merk het wel over een maandje.
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Re: Temnothorax sp.

Bericht door Leksz »

eitjes zijn al weer gelegd en ze zitten nu in een acrylnest
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Re: Temnothorax sp.

Bericht door Leksz »

De kolonie had ik verkocht dus deze blog kan worden gesloten.
Gesloten