Temnothorax sp. (Blue)

Alle Temnothorax kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Temnothorax sp. (Blue)

Bericht door Blue »

Tijdens de veldtocht van Neverbeam, Elan en GvG (hier te zien), hebben ze twee kolonies Temnothorax gevonden die Neverbeam daarna op het forum heeft verkocht tegen verzendkosten. Ik heb één van deze kolonies dus overgenomen, die vandaag is bezorgd. De reis duurde redelijk lang, Neverbeam heeft ze vrijdag verzonden en ze zijn dus vijf dagen later aangekomen. Ik zie dit positief in wat dat betekent dat ze tussen de verzending een korte rustpauze hebben gehad.
20170517_160616.jpg
Ik heb tot nu toe maar twee dode werksters gezien (geplet tussen het plastic zakje). Maar het dodenaantal wat betreft larven lag wel wat hoger, dat lag rond de tien. In het plastic zakje liepen twee mieren rond, de rest die zat ik in de uitgeholde kurk. En er was een werkster die liep radeloos rond met een larve. Ik heb het zakje dus even mee naar buiten genomen om een heldere foto te maken. Ze zijn echt enorm klein, de helft van een L. niger werkster. Nu klinkt dit nog niet zo enorm smal maar dat is alleen in de lengte. Het volume is wel 1/4, wat ze erg klein maakt.
20170517_160653.jpg
Nu heb ik dus een simpel bakje gemaakt voor tijdelijk. Er ligt een donker reageerbuisje in, de kurk waar ze momenteel in wonen, het zakje met de overig mieren en larven en een dopje met suikerwater voor als ze moeten bijtanken. Daarna heb ik een rietje in het zakje gestoken zodat het open zou blijven en de werkster eruit konden lopen zonder geplet te worden. Dit bleek niet een heel slim idee te zijn omdat ik het zakje moest opvouwen om in het bakje te laten passen. Dus heb ik voorzichtig het zakje in stukjes geknipt met rietjes ertussen zodat ze open zouden blijven.
20170517_162000.jpg
20170517_162305.jpg
20170517_162906.jpg
Ik wil ze nu verhuizen naar een reageerbuisje omdat ik wil weten hoe het met de kolonie gaat. Of de koningin leeft, hoeveel werksters ze hebben en hoe het ervoor staat met het broed. Voordat ik weer het bakje open maak om te kijken of ze verhuist zijn laat ik ze eerst nog een paar dagen met rust. Ik zal af en toe wel in de troeperige buitenwereld kijken maar ik blijf van het bakje af omdat ze behoorlijk moeten bijkomen van de schok. Nu hoor ik je zeggen, maar een afgesloten buitenwereld is toch niet goed? Dat klopt ook maar, op dit moment heb ik geen goed gaas wat ik kan gebruiken en sinds dit een goede ontsnapper is laat ik het voorlopig maar zo.

Ik heb ze op de hoogste plank in mijn kamer gezet zodat ik er niet elke keer tegenaan kijk (verlijd me om te gaan kijken). Vanavond neem ik weer een kijkje in het bakje en als ik na het weekend kijk of ze verhuist zijn dat er dan wel genoeg rusttijd tussen zit. Dit is ook de reden waarom ik geen foto heb gemaakt van binnenin het nest, dat zou teveel stress opleveren.
20170517_164310.jpg
Dit is mijn eerste kolonie na mijn drie Lasius niger kolonies dus ik heb nog behoorlijk wat ervaring op te doen met andere soorten. Ik weet dat Temnothorax niet de No. 2 keuze is na Lasius niger maar het lijkt mij een erg leuke soort met een uitdaging. Als ik wat verkeerd doe of je hebt suggesties, laat je dan alstublieft horen. Ik heb een hier V&O aangemaakt voor kritiek, tips en opmerkingen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Temnothorax sp. (Blue)

Bericht door Blue »

Het weekend was eindelijk over dus ik heb besloten voor mezelf om te gaan kijken bij mijn Temnothorax kolonie. Het eerste wat mij opviel toen ik het bakje open maakte is dat de werksters soms echt doodstil zitten. Dus ik blies een beetje op de werkster (misschien was ze wel gesneuveld) maar ze liep gewoon door. Wat me ook opviel is dat ze echt bezige bijtjes zijn, ik zag ze altijd in de buitenwereld lopen met een stukje kurk of wat dan ook. Ik denk dat ze alles wat ze konden vinden gebruiken om de ingang te verkleinen.
Wat ik als eerst had gedaan toen ik de buitenwereld opende was de plastic zakjes eruit halen waardoor de buitenwereld een stuk ruimer werd. In de zakjes zag ik trouwens wel stukjes (larven misschien) zitten die helemaal beschimmeld waren. Ook op de kurk zaten schimmelplekjes, ik denk niet dat ik me al te veel zorgen moet maken maar ik heb toch liever dat ze naar een schoon nest verhuizen.
20170522_191900.jpg
Daarna heb ik het reageerbuisje eruit gehaald waarin de bedoeling was dat ze zouden verhuizen (is niet gebeurt en ik had er ook niet veel verwachtingen voor). Ik zag er nog wel een werkster inzitten in het buisje toen ik hem eruit haalde maar er zat dus blijkbaar nog een in want er liep er een aan de buitenkant van het buisje toen ik hem oppakte.
20170522_194819.jpg
Nu was dit een mooie gelegenheid om even een piekje te nemen in het nest. Dus dat heb ik ook gedaan, ik kan alleen nog niet veel zeggen van het werkster aantal want ik weet niet goed hoe de kurk er van binnen uitziet (of hij erg diep gaat of niet). Ik heb een foto genomen en daar kan je zien dat er een aantal grote larven te zien zijn.
20170522_192242.jpg
Omdat dit nest dus niet zo ideaal is heb ik een nieuwe gemaakt. Ik zat eerst te denken om ergens kurk te gaan halen en beetje zoiets te maken zoals GvG had gedaan in dit topic. Maar ik dacht veel te lastig na, GvG zij namelijk dat je ook gewoon dik papier kan gebruiken. Toen bedachte ik me dat het eigenlijk ook veel simpeler kan en dat ik niet met van alles hoef te kloten. Neverbeam had toen het idee om karton te gebruiken (met van die ribbels) en toen kwam ik op het idee van dit nest. Eerst was het plan om schijfjes van karton te maken en dat in een sambal bakje van de chinees te doen. Dit heb ik snel geskipt want dat betekent ook dat ik ze waarschijnlijk nooit meer terug zie. Dus heb ik een stuk karton gepakt, dat opgerold en erin gestopt. Nu staan de ribbels dus zo omhoog dat ik ze gewoon nog kan zien. Ik heb er ook nog horizontaal karton over gelegd om de rol wat naar beneden te drukken zodat het niet elke keer omhoog schiet.
20170518_160522.jpg
20170518_162912.jpg
Om een ingang in het nest te maken heb ik een stuk ijzerdraad heet gemaakt met een aansteker en dat er meerdere keren door het plastic gestoken. Zodat ik een netjes klein gaatje krijg.
20170518_191732.jpg
Het nest dat ik heb gemaakt heb ik in de buitenwereld gezet bedekt met folie en een stukje karton. Ik heb ze verder wat vocht gegeven, een beetje suikerwater en drie fruitvliegjes die ze vrijwel gelijk aannamen. Nu is de buitenwereld nog steeds niet helemaal netjes maar wanneer ze verhuis zijn verplaats ik ze wel naar een schoon nieuw bakje met betere luchtventilatie.
20170522_194018.jpg
Ik zou trouwens deze kolonie ook graag preciezer willen determineren. Ik weet alleen niet waar ik moet beginnen. Ik weet dat je soms heel nauwkeurig naar een mier moet gaan kijken maar dat is geen probleem. Ik kan vastwel een microscoop van school gebruiken om één te bekijken. Misschien weten jullie wat meer? Als je nog iets wil zeggen over het nest of de kolonie of je hebt tips dan kan je die hier achterlaten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Temnothorax sp. (Blue)

Bericht door Blue »

Het is alweer een tijdje geleden sinds ik wat heb gepost over de kolonie. Ook niet zo gek natuurlijk want er gebeurt meestal niet zo veel. Maar er waren toch een aantal dingen die ik wilde laten zien en melden. Om te beginnen heb ik getest of de werksters over een hele lichte talklaag kunnen lopen door één werkster op een plaatje met een talk laag te lopen en kijken of ze valt of niet. En ze konden er helemaal niet overheen lopen! Dit is natuurlijk goed nieuws want dan kan ik ze gewoon in een open buitenwereld houden, en dat is veel beter dan in een gesloten ruimte waar het makkelijk schimmelt. Dus ik heb gewoon een bakje van de chinees gepakt, daar talk opgesmeerd met mijn vinger en vervolgens de kurk daar in verhuist.
20170610_165656.jpg
Ik had geen reageerbuisjes meer dus heb ik een spuitje gepakt en dat gebruikt om suikerwater in te doen. Ik vond het namelijk erg irritant en troeperig worden om elke keer suikerwater op een watje te spuiten. Wat niet op de foto te zien is maar wat ik wel heb gedaan is een watje neerleggen met gewoon water zodat als ze het nodig hebben gewoon kunnen drinken.
Ik heb ook het nest verwijderd dat ik had gemaakt. Ze hadden weinig zin om te verhuizen en ik heb dit kurk nestje nu wel aanvaard. Ik vind het eigenlijk ook wel leuk om te zien, je ziet altijd een werkster uit dat klein gaatje komen lopen of uit een kraak aan de zijkant van de kurk. Wat wel vervelend is dat ze de grote open kant helemaal hebben afgedicht met stukjes kurk maar omdat de kolonie ook wat groeit dumpen ze zo nu en dan stukjes ervan in de buitenwereld.
IMG-20170610-WA0020.jpeg
IMG-20170610-WA0013.jpeg
Een van de leukste dingen aan Temnothorax vind ik tot nu toe dat ze hun eten in de buitenwereld opeten. Dit is erg slim want dat neemt minder ruimte op in het nest. Het is ook leuk om naar te kijken, en meestel komen er redelijk wat werksters naar buiten voor het eten.
IMG-20170610-WA0005.jpeg
Wat ik ook interresant vind om te zien is dat een werkster soms de ander achtervolgt. De ene voorop loopt dan een beetje rond en de ander volgt haar dan. Als de volger de ander kwijt is stop de leider even tot dat de volger de leider weer gevonden heeft. En zo gaat dat eventjes door, ik heb dit ook eens gezien met drie werksters maar dat was gewoon complete chaos. De ene keer loopt de ander voorop dan de ander en ze moeten om de seconde stoppen omdat één de weg kwijt is. Heel gek en ik heb geen idee waarom ze dit doen, is het misschien om een nieuw feromonen spoor aan te maken en dat te versterken met meerdere werksters? Maar waarom lopen ze dan zonder plan een beetje rond? Ik heb hier wat van gefilmd dus ik zal hier binnenkort wel een filmpje neerzetten zodat je het zelf kan zien.

Om trouwens nog even terug te komen op het determineren, hoeveel en welke soorten Temnothorax heb je eigenlijk in Nederland? Dat zou wel handig zijn om te weten anders zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik heb op de website van Peter de Boer wat gevonden (dit leek mij de meest betrouwbare) maar ik heb ook een paar andere bronnen gevonden die wat totaal anders aangaven. Ik ben trouwens niet veel bezig geweest met het determineren van de kolonie want ik heb veel toetsen achter de rug gehad waaronder een oefen examen maar ik heb nu meer dan genoeg tijd. Als je nog vragen of opmerkingen heb of antwoorden op mijn vragen dan kun je die hier achter laten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie