Temnothorax sp. (Nathan)

Alle Temnothorax kolonies van de leden
Plaats reactie
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Temnothorax sp. (Nathan)

Bericht door nathan »

Hallo allemaal,

Vanmiddag vond ik een plek waar echt overal Temnothorax werksters rondliepen. Ik vond 1 nest al snel in het schors van een boom maar dat leek mij teveel moeite om mee te nemen zonder de kolonie te beschadigen. Na een half uurtje zoeken vond ik dan eindelijk een eikeltje met een klein gaatje er in. Na daar een klein beetje in te porren kwamen er wat voelsprietjes en uiteindelijk een werkstertje naar buiten dus had ik een makkelijk mee te nemen kolonie gevonden.

Toen ik thuiskwam heb ik ze eerst even in hun eikeltje gelaten in het ferrero rocher doosje dat ik onderweg snel had gekocht, waarbij ze meteen de ingang van het eikeltje begonnen te verkleinen met allerlei rotzooi dat in het eikeltje zat. Ik heb toen het kleinste reageerbuisje wat ik had (75x10mm) klaargemaakt voor ze en daar een dopje op gezet met een gaatje van 1,5mm omdat ik ze eerder dus al de ingang zag verkleinen van het eikeltje.

Ik heb toen boven het bakje langzaam en voorzichtig met 2 pincetjes het eikeltje gedemonteerd om zo toch te weten te komen of ik überhaupt een gyne had gevangen. Ik was enorm verbaasd over de enorme hoeveelheid broed dat er in het nest zat, ik denk dat wel 1/3de van het eikeltje bestond uit broed. Uiteindelijk kwam ik dan toch een gyne tegen, en ze was nog flink fysogastrisch ook. Om te zorgen dat ze naar het buisje zouden verhuizen heb ik alle grote stukken van het eikeltje helemaal vrij gemaakt van broed en werksters en die uit het bakje gehaald.

Eerst begonnen de werksters nog al het broed onder een paar schilfertjes van het eikeltje te leggen in de buitenwereld maar al vrij snel was het buisje gevonden en begon de verhuizing daar heen die op dit moment nog bezig is.

De gyne had zich eerst verstopt tussen de wand van het bakje en het reageerbuisje, waar ik en de werksters haar niet konden vinden. Toen de werksters haar wel vonden zag ik meteen erg interessant gedrag, de gyne werd door één werkster bij de kaken opgepakt en zo meteen naar het nest getild. Heel leuk om te zien dat zelfs de allerkleinste miertjes nog belachelijk sterk zijn voor hun grootte.

Ik zal zo wat foto's toevoegen en ik hoor graag advies van jullie over hoe ik ze het beste kan houden op langere termijn. Zelf zat ik te denken aan een halve walnoot die ik tegen de wand van een bakje aan lijm.

Vragen en opmerkingen hier.
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Temnothorax sp. (Nathan)

Bericht door nathan »

Dan de foto's:

Afbeelding
Eerst durfden ze alleen met de voelsprieten naar buiten

Afbeelding
Het uit elkaar halen van het eikeltje was best moeilijk zonder het broed te beschadigen. Het hielp wel dat eigenlijk alle mieren gewoon in het bakje bleven ook al konden ze er zo uit lopen. Een paar keer schoot ik per ongeluk een werkster af met terugverende delen van de eikel, maar die waren snel genoeg terug gezet.

Afbeelding
De enorme hoeveelheid broed wordt hier duidelijk. Ik dacht dat dit alles was maar het was maar de helft nog bleek even later.

Afbeelding
Want er zat ook nog een flinke lading tussen twee lagen van de eikel verstopt.

Afbeelding
Druk aan het verhuizen.

Afbeelding
Gyne op haar verstoppplek

Afbeelding
Helaas is dit de beste foto van het oppakken van de gyne door de werksters. Hier blijft het nog bij een beetje trekken aan de kaken maar even later werd de gyne echt opgepakt en naar het buisje gedragen. Ik heb de werksters dit onderling ook al zien doen en het ziet er erg leuk uit.



Ondertussen heb ik ze suikerwater gegeven dat werd aangenomen zonder dat ze nu echt super enthousiast waren maar een stuk of 5 werksters namen er wel wat van. Hierbij ontsnapten wel 4 werksters, waarvan er 3 nu in een los buisje zitten omdat ik ze niet kan terugzetten zonder meer ontsnappers, en is er 1 die ik nergens terug kan vinden (haha dat dacht ik, hij was onder het Lasius niger Ytong gelopen een paar uur terug maar nu zie ik hem weer terwijl ik dit typ).
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Temnothorax sp. (Nathan)

Bericht door nathan »

Vandaag zijn er zo'n 30 geslachtsdieren van deze kolonie uitgevlogen, gek genoeg leken het allemaal gynes te zijn zonder een enkel mannetje. Een gedeelte was nog bezig met opstijgen maar een groot deel zat al op of bij een lamp die ik vlak bij het nest had staan. Ik heb ze uiteindelijk maar beetje bij beetje van uit mijn kamer naar buiten overgezet waar ze snel verder vlogen, hopelijk op weg naar een nieuwe kolonie.

Afbeelding

Afbeelding
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Temnothorax sp. (Nathan)

Bericht door nathan »

De Temnothorax zijn ondanks hun kleine afmetingen toch zeker wel te porren voor een krekeltje bleek vandaag:

Afbeelding
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Temnothorax sp. (Nathan)

Bericht door nathan »

het gaat nog steeds prima met deze kolonie, laatst zijn ze van buisje verhuisd en heb ik de hele kolonie op de foto kunnen zetten (bonuspunten voor wie de gyne kan vinden):
Afbeelding

Ook een filmpje met de USB microscoop gemaakt van 2 werksters die suikerwater delen:
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Temnothorax sp. (Nathan)

Bericht door nathan »

Deze week de kolonie maar eens naar een bakje met nieuwe talklaag verhuisd, er bleven namelijk maar werksters buiten het bakje rondlopen de afgelopen maanden. Bij nadere inspectie bleek een stuk of 30 werksters ingetrokken onder het ytong nest van mijn Lasius niger kolonie. Uiteindelijk nog een paar dagen lang 1 of 2 werksters moeten vangen maar nu zitten ze weer ontsnappingsproof.

Verder zijn er regelmatig bruidsvluchtjes van 5 à 10 gynes (geen mannetjes gek genoeg, ik meen dat dit afhangt van de temperatuur, die nu onnatuurlijk constant is), die op hun beurt weer wat extra voedsel voor de Lasius nigers worden.

Ik merk wel op dat deze soort echt niet handig is met water, ik kan ze geen druppel suikerwater geven zonder dat een werkster probeert er boven op te lopen en verdrinkt. Die moet ik er dan weer uithalen, schoonmaken door er kraanwater op te druppelen en even op drogen en dan lopen ze weer vrolijk verder.
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
Plaats reactie