Tetramorium sp (MiereManneke)

Alle Tetramorium kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Tetramorium sp (MiereManneke)

Bericht door MiereManneke »

Over mijn Tetramorium ga ik dan toch nog een blog beginnen. De gyne had ik ruim een maand geleden gevangen op een parkeerplaats in Assen. Er liepen toen heel veel van deze gynes, alleen dacht ik dat het Lasius fuliginosus was en had ik er maar 1 meegenomen voor de zekerheid. Daar heb ik nu wel spijt van. Nu zijn er al zo'n 8 wetksters en heb ik ze in een reageerbuis die weer in een kleine buitenwereld staat. De mieren komen niet buiten, maar als ik er een fruitvliegje in doe is die binnen een dag alweer weg. Ook heb ik er een nieuwe reageerbuis in omdat in de huidige heel weinig water zit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Tetramorium sp (MiereManneke)

Bericht door MiereManneke »

Er is gistermiddag iets raar gebeurd. Toen ik thuiskwam zag ik een werkster rondlopen in de buitenwereld. Ze liep op het watje met suikerwater maar leek er niet van te drinken. Ik vond het raar dat ze daar liep omdat ik eten en suikerwater nog steeds in de reageerbuis doe juist omdat ze nooit buitenkomen. Waarom de reageerbuis in een buitenwereld heb liggen weet ik eigenlijk ook niet. Maar die werkster liep uren later nog steeds rond. Er lag ook nog een fruitvliegje en een drupje suikerwater in de reageerbuis. Nog weer een paar uur later heb ik haar dood gevonden. Ze leek ook niet ergens naar op zoek en het grootste deel van de tijd stond ze ook stil en af en toe liep ze. Weet iemand wat er aan de hand is? V&O: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10536
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Tetramorium sp (MiereManneke)

Bericht door MiereManneke »

Ik dacht dat het weer eens tijd werd om een kijkje te nemen. En toen zag ik maar een stuk of 5 werksters... Ook kon ik nergens dode miertjes vinden. Waren de mieren kannibalistisch? Ik heb ze niet meer in de buitenwereld zien lopen dus ik neem aan dat ze nog eten genoeg hadden. Voor de zekerheid had ik toch maar een fruitvliegje en zaadje gegeven. (Ik had ergens iets gelezen dat tetramorium ook zaden eten maar dat weet ik niet zeker) Ook is er geen water meer in het reageerbuisje, maar het watje is nog wel vochting denk ik en er ligt een andere reageerbuis klaar.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Tetramorium sp (MiereManneke)

Bericht door MiereManneke »

Het fruitvliegje werd vrijwel direct aangenomen... Dus moet ik onthouden dat deze soort niet naar buiten gaat voor eten. Ook heb ik ze in de buitenwereld van een nieuw nest gelegd en ben ik overgestapt naar buisjes met suikerwater. Alhoewel ik waarschijnlijk suikerwater nog steeds als druppeltje in de reageerbuis moet geven...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Tetramorium sp (MiereManneke)

Bericht door MiereManneke »

Het fruitvliegje hebben ze niet helemaal opgegeten en misschien is een oorzaak van verdwijnen wel dat ze in het watje graven. Dat hoop ik ten minste, want nu zijn er 4 werksters.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Tetramorium sp (MiereManneke)

Bericht door MiereManneke »

Goed nieuws! Ik ben er nu zeker van dat ze in het watje graven en er is dus nog broed en werksters die ik niet kan zien. Het vocht is wel op in de huidige reageerbuis dus heb ik er een andere reageerbuis bijgelegd.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Tetramorium sp (MiereManneke)

Bericht door MiereManneke »

Ik heb de kolonie een maand geleden in winterslaap gedaan. Ergens afegelopen week heeft de kolonie besloten om toch van het hartstikke droge reageerbuisje te verhuizen naar het nieuwe reageerbuisje. Terwijl ze in de koelkast stonden... Nu zie ik 2 dode werksters in de oude reageerbuis en 1 dode werkster in de nieuwe reageerbuis. Daarnaast zie ik geen broed en maar 1 levende werkster... De koningin lijkt daarentegen erg gezond. Ik heb besloten de kolonie gewoon met rust te laten tot het voorjaar en dan weer hopen dat het goed gaat komen. Of moet ik er eten bij doen?
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Tetramorium sp (MiereManneke)

Bericht door MiereManneke »

Ik heb de kolonie (of alleen gyne eigenlijk) gisteren uit winterslaap gehaald. Vandaag zag ik de koningin aan de rand van de regeerbuis zitten.
20180213_230735.jpg
Ze zat ook op een pop, maar die pop lijkt een beetje dood... Even later zat ze ook op de reageerbuis en viel het me op dat het water in de reageerbuis alweer op is. Ik heb haar snel een nieuwe regeerbuis aangeboden met een groter waterreservoir, en nu hoop ik dat ze verhuist. Ook ga ik haar nu wat te eten geven.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Tetramorium sp (MiereManneke)

Bericht door MiereManneke »

Meer foto's:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Tetramorium sp (MiereManneke)

Bericht door MiereManneke »

Ik kwam mijn kamer binnenlopen en de koningin stond zo rechtop op de met aluminiumfolie bedekte reageerbuis, naast een druppel suikerwater. Ze bewoog alleen haar voelsprieten heel langzaam. Dit geeft me nog meer het idee dat ze iets zoekt en aan het ruiken is. Maar mijn zaden, fruitvliegjes, en suikerwater eet/drinkt ze niet. Moet ik dan ander eten geven of is broedboosten een goed idee? Ik heb jullie hulp hard nodig.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Tetramorium sp (MiereManneke)

Bericht door MiereManneke »

Hetgene waar de gyne naar opzoek was was een plek voor haar nest. Ik had er een regeerbuis ingelegd, maar die was blijkbaar te groot voor de tetramorium gyne. Nu heb ik er een kleinere ingelegd die ik aan het begin ook gebruikte. Het probleem met de kleinere reageerbuis is dat het water erg snel op is. Daar heb ik het eerder in deze blog ook over gehad. Maarja, ik heb niet heel veel keus als de gyne niet in de grotere reageerbuis wil... Ook heb ik er een beetje zand bij gedaan. Daarmee heeft ze haar nest al een beetje veranderd. Het gaat nu beter met de gyne, en ik hoop dat ze binnenkort weer eitjes gaat leggen. Ik heb even een vraag an jullie: Nu ik al dat gedoe heb met de reageerbuizen, is het misschien een beter plan om de koningin te verhuizen naar een heel klein gipsnest zodra het water op is? Zo is het nest niet te groot, en hoeft ze ook niet steeds te verhuizen omdat het water op is.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Tetramorium sp (MiereManneke)

Bericht door MiereManneke »

Mini-update: De koningin is inmiddels verhuisd naar de nieuwe reageerbuis, waardoor ik alles beter kan zien. En ik tel welgeteld 1 eitje! Dat is niet zo heel spectaculair maar het betekent waarschijnlijk wel dat ze binnenkort meer eitjes legt en een kokonie opbouwt. Nu hopen dat het deze keer wel goed gaat, ik heb geen idee wat ik de vorige keer fout deed.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Plaats reactie