Tetramorium Sp. (Marco) †

Alle Tetramorium kolonies van de leden
Plaats reactie
Marco
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 15 juli 2009
Gender:
Leeftijd: 30

Tetramorium Sp. (Marco) †

Bericht door Marco »

Hallo allemaal, In deze blog zal ik mijn nieuwe kolonie Tetramorium Sp. gaan bijhouden.

Ik heb de gyne gevonden op een warme dag ongeveer een maand geleden denk ik. Op het eerste moment had ik nog niet in de gaten dat ik met een gyne te maken had maar toen ik haar op pakte zag ik het direct. Ik heb haar dus meegenomen naar binnen en in een buisje gedaan. Ik heb haar in mijn bureau op mijn kamer gelegd en zo om de 1 à 2 dagen een keertje kijken. Vandaag vond ik het goed genoeg om een blog te beginnen.

De eerste paar dagen heeft ze ongeveer 12 eitjes gelegd die inmiddels zijn uitgegroeid tot 11 naaktpoppen en een larve. De poppen zijn echt super klein, zo rond de 2 à 3 mm! :o De afgelopen dagen heeft ze opnieuw eitjes gelegd, zo'n 11 als ik het goed geteld heb. Het gaat dus super met deze startende kolonie :D

De stand: 1 Gyne, 11 naaktpoppen, 1 larve, 11 eitjes.

Ik zal later vandaag nog foto's plaatsen van de gyne met broed.

Vragen en Opmerkingen
Laatst gewijzigd door Marco op 01 aug 2011, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Marco
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 15 juli 2009
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Tetramorium sp. (Marco)

Bericht door Marco »

Hier de foto die ik had beloofd. Dit was de enige goede foto die ik heb kunnen nemen. Volgende keer zal ik meer goede foto's proberen te maken.

Afbeelding

Na nog eens geteld te hebben bleken er iets meer eitjes te zijn dan ik straks had geteld.

De stand: 1 Gyne, 11 Naaktpoppen, 1 larve, 15 eitjes

Vragen en Opmerkingen
Marco
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 15 juli 2009
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Tetramorium sp. (Marco)

Bericht door Marco »

Geen foto's deze update maar wel goed nieuws. De eitjes die er lagen zijn nu allemaal larven geworden. Een aantal poppen is nog wit maar er zijn er ook een paar aan het verkleuren. Die worden nu een beetje licht oranje tot oranje. Als ik terug ben van vakantie zijn waarschijnlijk alle poppen uitgekomen. :D Misschien zijn de larven dan ook al weer poppen geworden maar dat zien we dan wel weer.

Vragen en Opmerkingen
Marco
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 15 juli 2009
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Tetramorium sp. (Marco)

Bericht door Marco »

Zo, ik ben nu een aantal dagen terug van vakantie en alle poppen zijn uitgekomen. Er zijn ook een aantal larven maar minder als ik had gehoopt. Ik denk dat ze er een aantal opgegeten hebben. Ik heb de kolonie verhuist naar een kleiner buisje die in een bakje ligt. Als uitbraakpreventie gebruik ik nu een waterbarriëre omdat ik geen talk o.i.d. heb. Tot nu toe heb ik één drenkeling gehad maar die loopt weer vrolijk rond in het buisje en in het bakje.
Als voedsel geef ik ze nu muggen. Ik vang de mug met een elektrische vliegenmepper zodat ze verlamd zijn. Dan snijd ik de kop eraf met een mesje. Dan leg ik ze voor de ingang van het buisje. Zodra een werkster de mug ontdekt heeft nemen ze hem direct mee het nest in. Ik bied ze ook suikerwater aan maar daar heb ik ze nog niet van zien drinken.

De stand: 1 Gyne, 11 werksters, +/- 5 larven, 0 eitjes

Binnenkort zal ik foto's plaatsen van de nieuwe setup.

Vragen en Opmerkingen
Marco
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 15 juli 2009
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Tetramorium sp. (Marco)

Bericht door Marco »

Kleine update vandaag. De kolonie bestaat nog steeds uit de gyne en 11 werksters. Ik kan zien dat er een paar larven zijn en een hoopje eitjes. Het buisje ligt dus in een bakje met een beetje zand op sommige plekken. Ze hebben in een week bijna het hele buisje vol gemaakt. De ruimte tussen het waterreservoir en het zand is nog ongeveer twee centimeter. De rest (ongeveer 3 à 4 centimeter) zit helemaal vol met zand. Best knap voor een kolonie van 11 werksters al zeg ik het zelf. Muggen worden nog goed aangenomen. Suikerwater vul ik elke dag een beetje bij maar heb nog steeds niet kunnen zien of ze er wel van drinken.

De stand: 1 Gyne, 11 werksters, ? larven, ? eitjes

Ik had gezegd dat ik foto's zou plaatsen maar dat gaat nog even niet lukken. Ik kan het fototoestel even niet vinden.. :?

Vragen en Opmerkingen
Marco
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 15 juli 2009
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Tetramorium sp. (Marco)

Bericht door Marco »

Ik heb het fototoestel weer gevonden dus nu even een foto update. :D

De oranje doos zorgt er voor dat er geen daglicht bij de mieren komt.
Afbeelding

Klepje open.
Afbeelding

De buitenwereld met waterbarrière.
Afbeelding

De zandbult in het buisje.
Afbeelding

Gyne met paar werksters.
Afbeelding

Werksters.
Afbeelding

Buitenwereld (Dat pluisje is een distelzaadje maar die nemen ze niet aan :?)
Afbeelding

Van de zijkant.
Afbeelding

Even in het buisje kijken.
Afbeelding

Zo, ik hoop dat jullie een beetje inzicht hebben gekregen hoe het nu gaat. :D

Vragen en Opmerkingen
Marco
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 15 juli 2009
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Tetramorium sp. (Marco)

Bericht door Marco »

Heel lang heb ik niks van me laten horen, sorry hiervoor. Slecht nieuws helaas :? Voor de afgelopen winter is de kolonie ontsnapt terwijl ik het niet door had. De waterbarriëre was ongemerkt opgedroogd :oops: Ik heb daarna nooit meer iets van ze vernomen :(
Hier mag dus een slotje op.
Plaats reactie