Tetramorium sp.(Ameiseman)

Alle Tetramorium kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Tetramorium sp.(Ameiseman)

Bericht door ameiseman »

Hallo allemaal, hier zal ik een blog beginnen over mijn Tetramorium sp. gyne, en hopelijk later kolonie.

De gyne is verzameld op 30 juni, rond tien over tien 's ochtends. Ze liep tussen vele Lasius niger gynes. Eerst herkende ik er geen gyne in, maar later zag ik duidelijk dat het Tetramorium sp. was.

Omdat ik niet wist wat er voor gynes op het schoolplein zouden rondlopen, had ik een bakje met deksel en een vochtig watje meegenomen. Hierin heb ik de gyne gedaan, en deze heb ik dan in mijn kluisje gezet. Ze is de paar uurtjes goed doorgekomen.

Thuis aangekomen plaatste ik haar in een glazen buisje. Na twee dagen had ze ongeveer tien eitjes gelegd, en ik probeerde haar te boosten met drie popjes, deze werden echter opgegeten. Daarna legde ze nog wat eitjes.

Inmiddels zijn er vier poppen, negen verpoppende larven, vijf larven en zeventien eitjes. Ik vind het echt wonderbaarlijk dat een enkele gyne zoveel larven kan grootbrengen. Helaas is het watje beschimmeld, maar de gyne wil niet verhuizen. Ze legt het broed nooit op het watje, dus ben ik niet bang dat het broed beschimmeld raakt.

Ik heb geprobeerd foto's te maken, maar dit niet gelukt. Ik probeer het later nog wel eens.

Vragen of opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=3904
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Tetramorium sp. (Ameiseman)

Bericht door ameiseman »

De gyne doet het nog steeds goed. Gisteren en donderdag kon ik haar eindelijk weer eens fruitvliegjes geven, deze werden goed aanvaard en direct aan de larven gevoerd. De larfjes liggen nu met gevulde buikjes op een hoopje. Het zijn er nu een stuk of zeven, en er zijn weer wat eitjes bijgekomen.

Verder zijn er drie popjes bijgekomen. Ik vind het erg lang duren voordat een verpoppende larve echt een pop wordt (maar dit kan ook aan mij liggen..). De eerste popjes zijn nog niet aan het verkleuren.

Vragen of opmerkingen.
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Tetramorium sp.(Ameiseman)

Bericht door ameiseman »

Vandaag heb ik mogen aanschouwen hoe de gyne een eitje legde! Ik heb het eerder al gezien bij mijn Camponotus vagus, maar daar wordt het gelijk door de werksters gepakt. Nu moest de gyne eerst omdraaien, en daarna het eitje zoeken. Ze stoorde zich niet aan het plotselinge licht.

Er zijn nu 14 poppen. Ik verwacht dat de eerste nu wel gaan verkleuren, omdat ze nu warm staat.

Helaas lijken er wel minder eitjes te zijn, maar het kan ook zijn dat die onder de poppen en larven liggen.

Vragen of opmerkingen
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Tetramorium sp. (Ameiseman)

Bericht door ameiseman »

Waar ik voor vreesde is gebeurd: de gyne heeft in ieder geval twee popjes en drie larven opgegeten. Het stapeltje broed is veel kleiner. Ik vind het eigenlijk heel raar, want de fruitvlieg van gisteren heeft ze niet opgegeten, maar haar broed dus wel.

Gelukkig is er ook beter nieuws. De eerste pop aan het verkleuren. Nu maar hopen dat ze deze niet opeet...

Vragen of opmerkingen
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Tetramorium sp. (Ameiseman)

Bericht door ameiseman »

Gisteravond heb ik de gyne weer betrapt op het opeten van popjes. Ze had ook de als eerst verkleurende pop opgegeten.

Gelukkig is vanochtend toch de eerste werkster uitgekomen! Als ze is uitgehard, ga ik ze ook verhuizen naar een proper buisje. Dit deed Mn ook toen zijn eerste werkster was geboren, dus dat moet lukken :P

Vragen of opmerkingen
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Tetramorium sp. (Ameiseman)

Bericht door ameiseman »

Inmiddels zijn er al vier werksters. Ik moet ze nog wel verhuizen, maar daar was gisteren weinig tijd voor. Ze moeten naar een schoon buisje verhuist zijn voor 8 augustus, want dan gaan ze in een korte winterslaap (ik ga op vakantie en mijn moeder wil ze niet verzorgen...).

De werksters van mijn kolonie zijn soms nog groter dan de werksters buiten! Dat verbaasd me wel, want nanitics zijn dacht ik zo klein mogelijk. Misschien komt het omdat ik af en toe een fruitvlieg gaf?

Vragen of opmerkingen
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Tetramorium sp. (Ameiseman)

Bericht door ameiseman »

De verhuizing is niet gegaan zoals ik gehoopt had, er is nog maar een werkster, de gyne en een verpoppende larve. De rest van het broed lag tussen de schimmel op het watje (waar ik niet bij kon), en de overige werksters waren verdronken in de condens die overal zat, werden wakker en zijn verdwenen...

Ik hoop dat de gyne opnieuw eitjes legt, maar ik verwacht het eigenlijk niet.
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Tetramorium sp. (Ameiseman)

Bericht door ameiseman »

De werkster is drie dagen geleden verdronken in condens, de pop was opgegeten. Maar de gyne heeft wel ongeveer 30 eitjes gelegd! Ik hoop dat ze de ''korte winterslaap'' overleeft (daar zit ze sinds vandaag in, vergezeld door lasius niger en Lasius flavus gynes met poppen). Dan kan ik daarna fruitvliegjes aan haar geven, zodat ze hopelijk nog een keer een kolonie kan stichten.

Vragen of opmerkingen
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Tetramorium sp. (Ameiseman)

Bericht door ameiseman »

Ze heeft het niet overleefd...
Plaats reactie