Tetramorium sp. (florANT)

Alle Tetramorium kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
florANT
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 maart 2016
Locatie: Ham
Gender:
Leeftijd: 22

Tetramorium sp. (florANT)

Bericht door florANT »

Hi iedereen ;)

Deze middag heb ik m'n eerste gynes gevangen (Had al Lasius Niger) en het bleken Tetramorium sp. te zijn. De ene gyne kon ik in een proefbuisje zetten (met water en watje) de ander moet het voor vandaag even doen met een sausdoosje waarin zich een watje bevind dat gedeeltelijk is natgemaakt. Morgen ga ik naar de bloemist (of als ik het niet vind de zo vele andere winkels :lol: ) hopelijk kan die mij dan wat proefbuisjes verkopen zodat de tweede ook haar eigen proefbuisje kan hebben.
Ik merkte dat er maar enkele blogs waren over Tetramorium sp. (die ook allemaal gestopt waren) dus ik besloot zelf één te beginnen :D en ik begon info op het internet te zoeken. Jammer genoeg vind je zeer weinig concrete info over de verzorging etc. (enkel over wat ze eten) ,over de soort zelf vond ik genoeg maar blijkbaar hebben niet zoveel mensen ze? Ik vraag me af waarom het schijnt toch een veelvoorkomende soort te zijn :?:
Soit ik post bij deze eerste blog enkele foto's van de ene gyne die in de proefbuis zit morgen wanneer ik (hopelijk) proefbuisjes heb kunnen bemachtigen zet ik de andere over (daar zal ik nog een foto van proberen te maken). Daarna laat ik ze maar voorlopig met rust :D . Ik merkte dat degene die ze hadden (in de blogs) ze vrij vaak bekeken (afgaand op de blogs) dus ik ga is proberen ze wat met rust te laten... Ik ga me moeten bedwingen :D
Indien jij ze hebt of ooit gehad hebt schrijf dan aub je bevinden in de vragen en opmerkingen hieronder :D Ik ben verheugd jullie ervaringen en tips te lezen :)
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9040
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1x Messor Barbarus met circa 25 werksters
Gebruikersavatar
florANT
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 maart 2016
Locatie: Ham
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Tetramorium sp. (florANT)

Bericht door florANT »

Zo blog nr. 2 (Raak er maar niet gewend aan ,want 2 bloggen één dag na elkaar zal er waarschijnlijk niet meer komen :lol: ).
Ik ben dus dat proefbuisje gaan halen. Eerst bij de Blokker, "Nee we hebben het niet". Daarna de Hema: "Nee we hebben het niet". Daarna de apotheker: "Nee wij hebben het niet". En uiteindelijk de bloemist : "Oh ja dat hebben we" (Kleine euphorie :lol: ). Ik heb uiteindelijk 50 cent betaald voor het buisje (geen idee of dat veel was) wat het handige aan het buisje is, is dat er een rubberen afsluiting is met een gaatje ter grootte van een rietje, dus dat laat ik er lekker op als ze een buitenwereld krijgen :D . Het minder handige is, is dat het niet doorzichtig is, maar wel doorschijnend :( . Maar ja ik was niet echt van plan er elke dag na te kijken ;) . De (wekelijkse/maandelijkse/...) vooruitgangsblog zal voornamelijk dan maar uit de gyne bestaan in het doorzichtige buisje.
Ik heb ondertussen de 2e gyne uit haar saus-potje gehaald en haar in het klaargemaakte buisje gestoken (Ze had gelukkig nog geen eitjes gelegd :) . Terwijl ik bezig was heb ik wat foto's genomen van de gyne de set-up en van de andere gyne (Ik had ze er toch al uit).
Vergeet zeker niet je tips, vragen en ervaringen in de V&O te zetten! Ik plaats de link hieronder :)
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9040

PS Hoelang kan ik haar er in laten zitten zonder haar de moeten voeden? Ik ga namelijk op vakantie 2e Juli en ben pas 3 weken later terug... In totaal dus één maand zou ze zo lang zonder voedsel kunnen? ( Schrijf je antwoord aub in de V&O hierboven, alvast bedankt!)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1x Messor Barbarus met circa 25 werksters
Gebruikersavatar
florANT
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 maart 2016
Locatie: Ham
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Tetramorium sp. (florANT)

Bericht door florANT »

Ik heb ze vandaag is bekeken en ze hebben alle 3 een hoop broed, die ze op een hoopje hebben gelegd en het ziet er uit dat ze ze echt probeert te beschermen. Alleen maar goede tekens :). Uiteraard geen garantie dat ze bevrucht zijn maar ik ben toch voor 80% zeker dat het zo is :D Ik heb geen foto's genomen want ik wilde ze niet te veel storen. Binnenkort kunnen ze een maandje ongestoord verder doen ik denk dat dat wel goed voor ze zal zijn.
1x Messor Barbarus met circa 25 werksters
Gebruikersavatar
florANT
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 maart 2016
Locatie: Ham
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Tetramorium sp. (florANT)

Bericht door florANT »

Zo, na 3 dikke weken terug gekomen van vakantie. Om 2u 's nachts bij aankomst gekeken of ze nog leefden en ja hoor :D ! Alle drie hebben ze naaktpoppen (zie foto) die ik eerst voorhield als larfjes :? . Ik wist dat het kleine mieren waren maar zo klein :lol: . Toen ik vanmorgen foto's ging maken zag ik de pootjes en zelfs de zwarte puntjes die waarschijnlijk de ogen zijn :) . Aangezien dit het laatste stadium is zou ik binnen de 2 weken werksters moeten krijgen en ik verheug me er al op!
Echter vertrek ik 12 augustus naar Frankrijk en kom ik pas terug op 18 november (uitwisseling middelbaar). Vanaf 1 september gaat m'n zusje en m'n ouders voor ze zorgen. Ik ben ze van plan een buitenwereld te geven enkele dage nadat de werksters volgroeid zijn (We hadden een smoesje om naar de Chinees te gaan voor de bakjes :lol: ). Ik vraag me wel af of talkpoeder werkt bij deze soort aangezien ze zo klein zijn? Of maakt dat niet uit? Ik hoor het graag bij de v&o :D .
En die Chineesbakjes die we gehaald hebben zijn die geschikt (zie foto) ? Diep genoeg? En hoe breed moet de band van talkpoeder zijn? En houdt deze lang genoeg totdat ik in november terugkom?

Alvast bedankt ;)

(http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9040) <-Vragen en opmerkingen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1x Messor Barbarus met circa 25 werksters
Plaats reactie