Tetramorium sp. (Loesje)

Alle Tetramorium kolonies van de leden
Plaats reactie
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Tetramorium sp. (Loesje)

Bericht door Loesje »

Ook ik heb vandaag een prachtige vondst gedaan! Al baalde ik in eerste instantie wel.. ik kwam thuis van het werk etc en loop standaard even de tuin in. (Ik woon in een wijk aan de binnenstad van Den Bosch). Zie ik midden in de tuin op de tegels een hoop werksters bij een gyne zitten! Ze zaten bovenop haar en waren haar mee aan het slepen, de gyne bewoog niet en leek dood te zijn..
Gelukkig besloot ik dat ik sowieso haar even in mijn potje wilde proberen te vangen, en ben dus snel naar binnen gegaan om mn vangpotje te pakken.
Even bedacht hoe ik het aan ging pakken en maar eerst het potje op het hoopje mieren te zetten en dan te kijken hoe ik het verder aan ging pakken. De werksters waren erg druk heen en weer aan het rennen en aan de gyne aan het sleuren. Met het potje er omheen zaten er nu de gyne en zo'n 5 a 6 werksters erin vast, al probeerde ze druk een uitweg langs de rand te vinden!
De gyne had ik ondertussen zien bewegen en ik wist dus dat ze leefde! Mijn eerste zelf gevangen gyne dus te pakken! Die wilde ik niet laten gaan en dus mn zoontje gevraagd of hij even een papiertje wilde brengen. Daarmee eronder geschoven, stukje voor stukje voordat ik de gyne toe zou takelen, net zolang tot de gyne het papiertje op liep. De meeste werksters die ook onder het potje zaten hadden zich ondertussen onder het papiertje gewurmd dus kon ik de gyne en 1 werkster voorzichtig in het potje laten vallen. Hoe voorzichtig je dat kan doen dan.
IMG-20160623-WA0033.jpeg
De foto had ik gelijk in de groepsapp gegooid waar me ook verteld werd de werkster daar weg te halen. Dat heb ik uiteraard dus ook gedaan. Gelijk 1 van mijn reageerbuisjes gepakt, waterreservoir erin en ze kon erin verplaatsen. Ik vond het nog best een gedoe om haar 'over te halen' erin te klimmen, maar ze ging twijfelend uit haar zelf. Het buisje had ik ook al gelijk verduistert met aluminiumfolie, ze ligt nu dus rustig in haar nieuwe nest. Al is het wel een vrij lang reageerbuisje en zat er meer ruimte in dan ik had verwacht voor haar. Buisje met een watje afgesloten en boven bij de andere 2 kolonies geplaatst.
20160623_195940.jpg
Even een paar feitjes op rij:

- Het was een warme, broeierige dag, 29°, prettig windje
- Om 19.30, tuin in wijk liggend aan de binnenstad van Den Bosch
- Om 20.45 gaan gieten, onweer om 22.30 nog steeds bezig
- Ze had al geen vleugels meer
- 8mm
- Zwart met iets lichtere pootjes

Ik vermoed zelf dat het de zwarte zaadmier (Tetramorium Caespitum) is. Dit omdat deze soort steeds meer gezien word, en ik vermoed dat de mieren in mijn tuin ook die soort zijn en dus een voorkomende soort in de wijk. In mijn tuin heb ik ook gevleugelde mieren vandaag gezien. Het viel me ook op dat er mieren in de andere hoek van de tuin (die is niet zo groot) allemaal zaden aan het verslepen zijn. Daar zijn dus vooral mijn vermoedens op gebaseerd. De werksters zijn ook wat bruiniger en niet zwart..
Ik heb ook nog een aantal vragen aan degenen die ook een Tetramorium sp hebben:
Hoelang is het verstandigst om haar nu met rust te laten? Ik zat zelf aan zo'n 4 weken te denken. Dan wilde ik haar pas suikerwater en fruitvliegjes aan gaan bieden. Nou las ik ook in een blog dit:
mn schreef:Hey,

Deze blog zal gaan over 1 van de 2 tetramorium koninginnen die ik in september gevangen had.
De gynes deden niets tot de wijze raad van Mck er was. Ik heb ze dan fruitvliegjes gegeven die eerst aminozuur gedronken hadden en dan verwarmd.
Na 2 dagen lagen de eerste eitjes er.
Ik vraag me dus af of het verstandig is om de gyne dat te geven of dat ze dit alleen hebben gedaan omdat dit een gyne van september was en geen tijd meer had om een kolonie voor de winterslaap te beginnen? Of is het juist in alle gevallen verstandig en waarom?
Ik was ook niet van plan deze kolonie te gaan verwarmen aangezien ik haar hier in de tuin heb gevangen, dat lijkt me daarom dan ook onnodig.

Ook omdat ik denk dat dit een zaadetende soort is, vanaf wanneer moet ik ze dat aanbieden? Ik dacht zelf eraan om dat te gaan doen als er een stuk of 6 werksters zijn. Dan was ik ook van plan ze een buitenwereld aan te gaan bieden.

Dit is waarschijnlijk mijn eerste post tot over een week of 4. Ik hoop dat deze gyne tot een prachtige kolonie uit zal groeien!

Vragen en opmerkingen etc:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9046
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Tetramorium sp. (Loesje)

Bericht door Loesje »

Ik heb net weer even gekeken bij deze mooie gyne en ze heeft gebroed!! De eitjes zijn zich gaan ontwikkelen, er liggen een paar mooie larfjes bij!
Tetramorium sp. hebben in de stichtingsfase eigenlijk niets nodig had ik al begrepen, nou had ik haar al een watje met suikerwater gegeven nadat ik haar had gevangen. Net toch maar dat watje met suikerwater gewisseld en de gyne (ze zag er erg magertjes uit) ook 2 fruitvliegjes aangeboden. Nog voordat ik haar weer toegedekt had liep ze al naar het watje om van het suikerwater te drinken! Ik zal volgende week even kijken of ze ook wat met de fruitvliegjes gedaan heeft, even naar haar kijken deed haar gelukkig niet echt iets. Ze heeft 2 minilarfjes iets naar het waterreservoirwatje verplaatst en is zich toen op het nieuwe suikerwaterwatje gaan storten.
Ik heb geen foto's gemaakt, rust blijft immers belangrijk in de stichtingsfase. Ik hoop er goed aan gedaan te hebben haar rust even iets te verstoren, op haar reactie afgaande vond ze een beetje extra voeding momenteel helemaal niet erg!

Vragen en opmerkingen:

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9046
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Tetramorium sp. (Loesje)

Bericht door Loesje »

Ik ben erachter gekomen waarom mijn Tetramorium gyne extra voedsel zo gretig aannam... Blijkbaar was dat omdat ik haar reageerbuisje niet goed geprepareerd had... Het watje werd namelijk niet volledig tot de andere kant vochtig, de consequentie die daarop volgde zal bij de meeste waarschijnlijk geen verrassing zijn: de gyne heeft het niet gered...

Ik hoop volgend jaar nogmaals zo'n mooi exemplaar te kunnen vangen en alsnog een blog over deze soort kan gaan maken. Ik kan niet anders zeggen dan door fouten te maken leer je gaandeweg en aangezien ik ondertussen wel elke beginnersfout heb gemaakt die je kan maken ben ik ook zeer benieuwd naar welke fouten ik met verder gevorderde kolonies zal gaan maken, laten we maar hopen op geen!
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Plaats reactie