Pachycondyla sp. - Thailand (XToF)

Alle Pachycondyla kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Pachycondyla sp. - Thailand (XToF)

Bericht door XToF »

Deze koningin kwam vandaag toe. Ze werd gevonden met vleugels die ze tijdens de reis naar België heeft afgeworpen. Toen ik haar voor de eerste keer met mijn eigen ogen kon zien was ik onder de indruk van haar robuuste gestalte. Ze is net iets groter (ongeveer 1,7 cm) dan de Thaise Camponotus sp. koningin. Ook haar kaken waarmee ze op insecten jaagt zijn vrij imposant. Voor honing/suikerwateroplossing toonde ze geen interesse. Fruitvliegjes daarentegen werden zonder enige twijfel onmiddellijk opgegeten. Zo heeft ze er vandaag 3 in totaal naar binnen gespeeld.
Ik heb geen idee of de koningin gepaard heeft en wacht dus vol spanning op het eerste broed dat zich hopelijk zal ontwikkelen tot werksters.

Afbeelding
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Pachycondyla sp. uit Thailand - XToF

Bericht door XToF »

De koningin heeft nog steeds geen eitjes gelegd. Toch neemt ze kleine insectjes nog steeds gretig aan.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Pachycondyla sp. uit Thailand - XToF

Bericht door XToF »

Afbeelding
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Pachycondyla sp. uit Thailand - XToF

Bericht door XToF »

Sinds vandaag is er een tweede eitje.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Pachycondyla sp. uit Thailand - XToF

Bericht door XToF »

Gister heeft de koningin een derde eitje gelegd. Verder blijft de koningin aangeboden insecten goed aannemen. Op dat vlak lijkt alles prima te verlopen. Toch heb ik moeten ingrijpen. Het buisje bleek niet enkel bevolkt te zijn door de koningin, maar ook door talloze verschillende soorten mijten. Waar deze mijten vandaan komen heb ik het raden naar. Een mogelijke route is via de aangeboden insecten. Wat mij het meest verontrustte, is te zien op onderstaande foto. Het oudste eitje lijkt geïnfecteerd te zijn door parasitaire mijten. Als men naar de foto hierboven kijkt, ziet men op het eitje links en rechts van de kaken twee iet wat donkerder vlekjes. Op die moment moet het eitje al geïnfecteerd geweest zijn. De mijten zie ik voorlopig nog niet op de andere twee eitjes of de koningin. Ik heb dan ook besloten om de koningin met de twee ongeïnfecteerde eitjes te laten verhuizen naar een proper buisje en het geïnfecteerde eitje te verwijderen. Ik hoop hiermee een grotere infectie te voorkomen:
De lengte van het eitje bedraagt 2,5 mm
Afbeelding
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Pachycondyla sp. uit Thailand - XToF

Bericht door XToF »

De koningin heeft één eitje opgegeten. De verhuis zal hier hoogst waarschijnlijk wel iets mee te maken hebben gehad. Er is nu nog één eitje aanwezig in het buisje.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Pachycondyla sp. uit Thailand - XToF

Bericht door XToF »

De teller staat terug op twee.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Pachycondyla sp. uit Thailand - XToF

Bericht door XToF »

2+1=3
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Pachycondyla sp. uit Thailand - XToF

Bericht door XToF »

Plaats reactie