diacamma rugosum (antlucky)

Plaats reactie
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

diacamma rugosum (antlucky)

Bericht door Antlucky »

hier zal ik de activiteiten van mijn Diacamma rugosum kolonie met jullie delen.

aller eerst wil ik de set-up bespreken.
ik ga deze soort in een 100x40x40 aquarium houden, deze heeft een achter en zij wand.
ik heb gekozen om de bijna gehele achterwand vol te stoppen met mos, maar planten als Ficus pumila blond zullen daar over heen groeien en dus een mooi gezicht geven. ook staan er een aantal varens, bromelia en fittonia in. deze geven een beetje kleur en diepte. ik ben nog wel van plan om er een aantal planten in te doen, maar daar heb ik nu geen geld en tijd voor :roll:. ik gebruik kokos peat als substraat. daar boven op heb ik een hoop mos liggen en een enkelen varen. hier wil ik nog wel wat aan doen.
de mieren kunnen volledig hun gang gaan, ze kunnen graven waar ze willen.
de tempratuur moet ik nog even naar kijken of die klopt. ook moeten er nog een hoop springstaartjes in komen, wil ik de mieren er in gaan doen :roll:.

dan wil ik nu de mieren zelf gaan bespreken.
ik heb ze zo'n 2 weken geleden opgehaald bij stijn (Netherlands.nl). ik heb ze toen in de bak gedaan, er waren toen enige problemen met mijten en schimmels, dus heb ik ze er uit verhuist. ik heb ze toen en een klein aquarium gezet met een klein laagje kokos humus. ik wilde ze in het buisje laten, maar daar dachten zij anders over :x. ze zitten nu in een nest die 1cm diep is... word nog iets als ik ze in hun set up wil gaan plaatsen.
wat ik tot nu toe heb mee gekregen van deze soort is dat ze eigenlijk helemaal niet zo eng, en agressief zijn. ze zullen weg rennen als ze mijn hand zien. wat ze daar in tegen wel doen is: een krekel in een paar seconden doden. klinkt leuk toch!?
ook vinden ze het fijn als ik ze een krekel geef met een pincet, deze word dan gepakt en mee genomen 8-).
ook nemen ze druppels suikerwater mee. ze schieten als het waren hun hoofd in een druppel suikerwater en nemen daar dan een kleinere druppel van mee. geweldig om te zien! tandem runs heb ik nog niet gezien naar eten toe. wel tijdens verhuizingen.
de kolonie heeft zo'n 50-60 werksters en een actieve gamergate. ik heb al een larve gezien en een 10-20 tal eitjes die ondertussen waarschijnlijk al larve zijn geworden.
al met al, dit is een geweldige soort, en ik ga hier enorm van genieten!

hier zijn nog een aantal foto's van de set-up waar ze in komen.
IMG_5228.JPG
IMG_5229.JPG
hier mogen de vragen en opmerkingen
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10631
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: diacamma rugosum (antlucky)

Bericht door Antlucky »

Hey allemaal,
Ik merk dat er veel mensen zijn die geïnteresseerd zijn in een setup als deze. Daarom zal ik vandaag even een aantal vragen beantwoorden.
Ik vind het vooral erg leuk dat iemand zoals westdijk aan mij vraagt hoe ik het een en het ander heb gedaan. dit omdat westdijk een voorbeeld voor mij is, als je het hebt over nesten bouwen!
Westdijk schreef:Het terrarium ziet er in mijn beleving goed uit. Heb je toevallig ook opnamen van hoe je alles hebt opgebouwd? Het zou een verrijking van je post kunnen zijn.
De achterwand en bodem heb je vol gestopt met mos. Weet je wat voor mos(sen) je daarvoor hebt gebruikt?
Heb je voor mij de volledige namen van de door jou toegepaste planten? Heb je nog met een bepaalde reden deze planten voor de mieren uitgezocht?
Wat voor temperatuur en luchtvochtigheid wil je bereiken en op weke wijze ga je dit doen?
Zet je de mieren er meteen in of wacht je eerst even af hoe de planten en het mos gaan groeien voor je er dieren in uitzet?
Sorry voor het lijstje met vragen, maar ik ben erg geïnteresseerd in deze natuurlijk ingerichte formicariums en wil graag weten hoe een ieder het aanpakt.

Is het een optie om het kleine aquarium in zijn geheel in het grotere aquarium te zetten?

Nee ik heb geen opname gemaakt van toen ik ging bouwen, dit omdat ik meerdere keren op nieuw ben begonnen met de bak.
Ook heb ik daar niet echt aan gedacht.

Nee ik weet niet wat voor soorten mos ik heb gebruikt, ik heb een vuilnis zak mee genomen naar het bos en heb daar het één en het ander mee genomen. Wel wil ik nog java mos gaan gebruiken, op aanraden van Hessel!

de namen van de planten die ik heb gebruikt: 1x bromelia vriesea geloof ik. 3x bromelia sp. 1x tillandsia lonanth geloof ik.
5x fittonia sp in het rood. 4x varen sp. 4x varen sp. 6x ficus pumila bont. 2x pilea depressa.
ik wil er nog een kleine kleur rijke bromelia in doen, en een wat grotere fittonia. verder zal ik nog kijken wat ik tegen kom.

Ik heb de bromelia vriesea gekozen omdat deze groot is en water vast houd in haar bladeren, diacamma heeft geen grote maag en zou goed om kunnen gaan met water. ze zouden hierdoor dus altijd water beschikbaar hebben.
ficus heb ik gebruikt omdat dit de bak mooi vult en de mieren er goed op kunnen klimmen. ook groeit het snel en kan het goed op een achterwand groeien.
fittonia geeft een mooie kleur, dus dan heb je niet alleen groen. ook is het een leuk plantje die niet al te duur was :lol:.
varens heb ik gekozen omdat het grote planten worden en zo veel klim ruimte geeft. de bak heeft hierdoor meer inhoud(?) voor de mieren om op te lopen.
pilea zal zich hard versprijden door de bak en gaat een mooi tapijt vormen.

ik wil zo rond de 26-28 graden bereiken, dit zou optimaal moeten zijn voor deze soort.
zo'n 80 procent of hogere luchtvochtigheid zou ook optimaal moeten zijn, hier ga ik dan ook voor.
ik heb gemerkt dat de achterwand veel warmte opneemt en behoud. dit betekend dus dat de bak minder moeilijk te verwarmen is dan dat wanneer hij leeg is. ik ga waarschijnlijk een warmte mat van 80cm achter de achterwand plakken. of ik leg de warmte mat onder de bak.
de lucht vochtigheid wil ik hoog houden, dus wil ik waarschijnlijk later een mister kopen. nu sproei ik de bak 's ochtens en 's avonds.

nee ik ga de mieren er nog niet meteen in doen.
dit is erg belangrijk, omdat de planten en de springstaartjes zich eerst in deze setup moeten gaan "nestelen".
gelukkig heb ik geen last van schimmel, dus kunnen ze er eerder in! ik ben van plan ze er volgende week in te doen. dan heeft de bak zo'n 2 weken gestaan.

t lijkt me geen goed idee om het kleine aquarium in de bak te zetten, dat zou van te voren moeten zijn gebeurd anders kom je in de knoop met de achterwand. ik snap wel waar je naartoe wilt. maar als je de mieren echt graag wilt zien in het nest, dan moet je je af vragen of je wel echt zo'n soort terrarium wilt maken... het kan natuurlijk wel, maar ik zou dan eerder 100% gaan voor natuurlijkheid. natuurlijk zou ik ook wel wat willen zien. dit zou je bijvoorbeeld kunnen doen met stenen of hout, en daar dan een nest van te gaan maken. maar met ytong of glas een nest maken in zo'n set up lijkt me niks...


westdijk, ik vind het niet erg als je me vragen stelt! ik vind het zelfs leuk om deze te beantwoorden. ik kan zo op fouten van mezelf komen, en deze nog veranderen.


ik heb nog enkelen dingen veranderd in de bak.
zo heb ik het grote stuk hout in het midden weg gehaald, en daar voor in de plaats 2 takken neer gezet. nog meer klim ruimte dus!
IMG_5260.JPG
IMG_5261.JPG
IMG_5262.JPG
vragen en opmerkingen mogen hier
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10631
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: diacamma rugosum (antlucky)

Bericht door Antlucky »

Hey allemaal!
Dit word een leuke update, berijd je alvast voor!

Ten eerste heb ik een aantal prachtige plantjes toegevoegd!
Een grote rode Fittonia sp die binnen kort zal gaan bloeien! Een mooie roze tillandsia sp. Een plantje waar ik de naam van kwijt ben :lol:. En nog een groot aantal Soleirolia soleirolii of te wel Baby Tears...
Met al deze nieuwe plantjes is de bak mooier dan ooit!
Ookal ziet de bak er niet "perfect" uit ben ik er wel erg blij mee! En ik hoop dat de plantjes mooi gaan groeien zodat het dalijk helemaal vol staat!
979E0BBC-9B8D-4206-83D4-8549E2C2042A.jpeg
5592E03A-E133-4CB7-B11A-2FD8DCF37FA8.jpeg
6B7DD94A-5C9B-4665-975E-1A634988EBA8.jpeg
Hier zijn wat foto’s van de nieuwe plantjes en van hoe de bak er nu uit ziet!

Ook heb ik de mieren verhuist! Dit omdat ik echt zag dat ze behoefte hadden aan ruimte, dat hebben ze nu dan ook!
Natuurlijk vond één werkster meteen een manier om te ontsnappen :roll:. Gelukkig was dit makkelijk op te lossen.
Wat ik vooral erg bijzonder vond is dat ze echt gelijk verhuisde naar een stuk hout met gaten.
57E5E82E-CDAA-4EB4-913F-C9FE7AD731BD.jpeg
88C35B88-5E57-4E70-9B49-E024B65C4BF9.jpeg
Het viel me ook erg op dat ze echt graag klimmen! Dus voor de gene die diacamma neemt, geef ze iets waar ze in en op kunnen klimmen.
901CD142-0126-438C-BA23-4152F8F80601.jpeg
06CF5A94-A620-421E-A45C-B8068A95A14B.jpeg
Iets minder leuks viel me ook op. Er waren namelijk een aantal werksters met mijten... Deze werksters bewogen erg raar, en gingen later dood. Nu hebben ze geen last meer van mijten, en zijn ze bijzonder actief!
Je kunt mijten nu eenmaal niet voorkomen in een enorme bak die vochtig en warm is, wel kun je het verminderen. Citroen heeft erg geholpen!

Zoals ik al zei, ze zijn opeens enorm actief. Ze pakken van alles op en nemen het mee om de ingang te versterken.
Ook word er veel gejaagd op krekels en anderen kleine insecten die ik aan ze geef.
Ze zijn echt enorm snel, dus foto's maken is moeilijk, ookal zijn het grote beesten!
245CABD7-1E7E-4454-9F7A-91DC1B7781E0.jpeg
13474CB8-0124-4AEB-BEC3-06EA3653013F.jpeg
Ik vind dat het er nu best stabiel uit ziet. Ze gaan lekker hun gang, en het ziet er geweldig uit!
Ze kijken je echt aan als je met je telefoon langs komt om te proberen een foto te maken. Dan hebben ze je door en rennen ze weg :x. "HET GAAT ME NOG WEL LUKKEN HOOR" zeg ik dan!

Ik verwacht dat er zo'n 20 tal larve zijn, maar dit is niet te controleren. ik weet enkel wel dat er veel broed is.
Ik hoop echt dat dit wat gaafs gaat worden in de toekomst ( het is nu al gaaf )!

Vragen en opmerkingen mogen hier
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10631
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: diacamma rugosum (antlucky)

Bericht door Antlucky »

Hey allemaal!

Ik ga meteen met de deur in huis vallen, er is namelijk een mijt probleem. Ik dacht dus dat de mijten weg waren maar dat was zeker niet zo! Ik heb het een weekje aangekeken, maar uiteindelijk waren er een paar werksters die gewoon rode kaken kregen. De mijten gingen namelijk voornamelijk op de kaken zitten. Hierdoor waren er soms wat werksters die rare bewegingen deden. Maar gelukkig is er geen enkele werkster aan dood gegaan! Dit laat maar weer zien hoe ongelofelijk sterken mieren dit zijn! Ik heb nu ongeveer 2500 roofmijten in de bak gedaan, laten we hopen dat diacamma de roofmijten niet aanvalt :lol:. Diacamma ziet namelijk zo goed dat ze de mijten kunnen zien.
Na een paar dagen zie ik al wel dat er minder mijt is dan voorheen. Maar er is nog steeds mijt! Dit zal ik in de gaten moeten gaan houden.
PA050083.JPG
Hier is een werkster te zien met mijten. deze werkster is niet zo heel erg bedekt, er zijn een paar werksters die echt vol zitten.

Hoe het verder gaat met de kolonie?
Ze doen het geweldig! Er worden enorm veel krekels gevangen en mee genomen! deze worden lekker opgepeuzeld :lol:.
PA050122.JPG
Hier is een krekel te zien, er achter zie je een diacamma werkster die klaar staan haar prooi te doden!
Ook honing word gretig aangenomen! Ze eten dit op de meest geweldige manier! Ze steken hun hoofd er in en gaan een beetje lopen bijten. Dan hebben ze een druppel, en brengen dat naar het nest! echt fascinerend om te zien!
PA070249.JPG
PA070259.JPG
PA060222.JPG
Enkele foto's van een werkster die honing komt halen, en het dan terug naar het nest brengt.

Over het nest gesproken! Ze zijn uit gebreid! Mijn plan was eerst een soort kamer te creëren bij het glas. Dat was voor dat ik ze er in deed. Maar daar hadden ze geen interesse in... Naja jammer dan. maar nu zijn ze van uit onder het hout gaan graven naar daar! Nu kan ik dus een klein gedeelte van het nest zien! Ik heb ook een mooi bruine pop gezien. Het gaat dus allemaal goed daar onder de grond!
PA050113.JPG
Er werd een tweede ingang gemaakt, terwijl dat niet nodig was... Dat begrepen ze laten dus ook en hebben die ingang weer gedicht. Ik heb wel nog een mooi fototje kunnen maken met 3 werksters bij de 2e ingang.

Hoe gaat het met de bak?
Nou ik ben zeer onder de indruk over hoe snel alle planten zijn gaan groeien! Het word echt een mooi geheel nu!
PA060186.JPG
Dit is zeer zeker één van de leukste plantjes van de bak! De baby tears natuurlijk!
PA060187.JPG
Een mooie foto van af de zijkant.
PA060183.JPG
Ook zeker een mooi plantje waar veel op word geklommen. Dit is een Scindapsus pictus.
De warmte mat is eindelijk binnen, en de tempratuur is nu eindelijk zoals ik het wilde hebben.
PA070248.JPG
Hier zijn nog een aantal foto's van de werksters.
PA070284.JPG
PA070293.JPG
Zoals je ziet houd diacamma echt van verkennen en klimmen!
Dan heb ik ook nog een macro foto van een werkster. Je kunt de details echt goed zien.
IMG_5777.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Antlucky op 08 okt 2017, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Gebruikersavatar
blackbalfur
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 juli 2017
Gender:
Leeftijd: 50

Re: diacamma rugosum (antlucky)

Bericht door blackbalfur »

!
Laatst gewijzigd door blackbalfur op 07 okt 2017, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Een mier is geen mier.

1x Formica sanguinea
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: diacamma rugosum (antlucky)

Bericht door Antlucky »

Hey allemaal, vandaag zal ik een update over de afgelopen weken schrijven.

Aller eerst, ik heb dingen gedaan met de setup en met de kolonie. Daar kunnen verschillende meningen over zijn. Ik vind het prima als jullie deze bij de vragen en opmerkingen zetten.

Nou laten we dan maar gaan beginnen.

Ik was een paar dagen weg geweest naar Egmond. We hebben daar een vakantie huisje. Toen ik terug kwam ging ik natuurlijk meteen even kijken hoe het met de miertjes ging. het ging allemaal goed... Behalve bij diacamma, deze waren gek aan het rond lopen met hun kaken open. En er werden zelfs 2 werksters gedood! Daar leek het tenminste op. Er zijn uiteindelijk een 10tal mieren dood gegaan... Dit was een gekke gebeurtenis. Ik moest zo snel mogelijk kijken wat er fout was. Ik ben er toen achter gekomen dat de kit eigenlijk bijna overal nog nat was, en nooit droog is geweest. Dit kan schadelijk zijn voor de mieren. Ik wilde meteen in actie komen en iets doen. Maar ik heb dan eerst even goed na gedacht over wat ik moest gaan doen.

Plan van aanpak: Ik haal het stuk hout (waar de kolonie in zat) uit de bak en doe het in een ander aquarium. Dan graaf ik nog een beetje om te kijken of ik niks gemist heb.
Daarna haal ik de achterwand er uit en maak ik de achterwand opnieuw, maar dan neem ik meer tijd!

Dus daar ging ik... Handschoenen aan, pincetje bij de hand, en een aquarium naast me.
Eerst haalde ik wat planten en stenen weg, zodat ik makkelijker te werk kon gaan zonder iets stuk te maken. Toen haalde ik het stuk hout uit de bak, en stopte het snel in het kleinere aquarium. Oef dat was nog maar net op het nippertje! Bijna werd ik aangevallen :roll: Tot mijn verbazing was daar een enorme poppen kamer! Er lagen zeker een stuk of 15 poppen en een hoop werksters stonden in de aanval mode. Ik heb toen snel wat werksters en poppen gepakt met de pincet. Werksters pakken de pincet en je kunt ze zo in de andere bak gooien. Het ging vrij makkelijk. Toen ben ik een beetje door gaan graven, en ik kwam nog een poppen kamer tegen. weer zeker 10+ poppen en een aantal werksters. En weer een kamer. Dit keer een larve kamer. Daarna kwam ik een grote kamer tegen in de pur wand. Daar lagen eitjes, larve en poppen. Uiteindelijk heb ik zo'n 30+ poppen, 20 larve en een paar ei pakketjes gepakt en in de bak gestopt. Ook het werkster aantal was een beetje gegroeid. Ik denk dat het nu zo'n 70 tot 80 werksters zijn.
Ik heb toen de bak leeg gemaakt en alles schoon gemaakt. Ik kom zo terug op wat ik verder ben gaan doen met de bak.

Nu eerst even de kolonie.
Sinds het verhuis is het eigenlijk uitstekend gegaan! De kolonie is enorm veel eten gaan aan nemen, en ziet er goed uit. Er zal vast een hoop broed zijn, want ze eten soms gewoon een volwassen dubia in een paar uur op! Ook zijn ze veel handiger geworden in hun prooi doden. Het is niet meer iets half doods eten. Ik gooi er gewoon iets in en ze eten het op. Er lopen gemiddeld altijd wel 10 werksters buiten. Dus het eten word ook meteen gevonden.

Dan gaan we nu weer terug naar de bak.
Ik wilde dit keer goed mijn tijd nemen. En overal 3 keer (2 keer is niet genoeg) over na denken.
Ik ben toen met Hessel gaan overleggen hoe ik het moest gaan doen. Ik heb dan aan Hessel zijn manier mijn eigen draai gegeven en aan de slag gegaan.

Ik wilde een bak hebben met veel loopruimte en veel diepte. Ook wilde ik een gemixte grond soort waardoor ik de zwarte mieren beter kan zien.

De eerste dag ben ik bezig geweest met al het hout klaar leggen en verschuiven. Dit kan lang duren! Dan ben ik de volgende dag begonnen met de zijwand te purren en alles daar in te zetten. Dat heeft dan een uurtje gedroogd. En dan kon ik naar de achter wand. Zo heb ik uiteindelijk 3 wanden gepurt.
Dat heeft dan een dag of 2 gedroogd. En toen kon ik het gladde stuk van de pur af snijden.
IMG_6845.JPG
Een foto van toen ik het pur schuim aan het snijden was.
Dan was ik na een aantal dagen eindelijk klaar met het eerste gedeelte van de achterwand. En kon ik gaan beginnen met het kitten van al het pur schuim... Lekker vies werkje. Dat heeft me een week geduurd, aangezien ik steeds weer kleine plekjes over hield. Op de kit doe je dan droge kokos peat. Dat maakt het mooi. Na een weekje met dat geklieder met kit, was ik daar ook eindelijk klaar mee!
IMG_6997.JPG
Nu zie je ook meteen dat het echt wat aan het worden is!
Dan gaan we door naar de beplanting. Ik heb dezelfde plantjes gebruikt als de vorige keer. Wel heb ik er een monstera obliqua bij toegevoegd. Deze is zeer mooi, en hoort echt thuis in de bak! Ik ben nog van plan vele anderen plantjes er bij te kopen, aangezien de achterwand en de grond anders gewoon te leeg zijn.
IMG_7180.JPG
IMG_7182.JPG
IMG_7181.JPG
Hier is dan de bak ingericht. Ik vind de bak echt enorm goed gelukt, en mijn diacamma kolonie zal hier enorm blij mee zijn! Ze kunnen lekker klimmen, en daar houden ze van!

Dit was het voor vandaag, bedankt dat je de tijd neemt om mijn blog te lezen!
De volgende keer ga ik weer meer over de kolonie zelf vertellen. En er zullen meer foto's volgen van deze soort.
Hier mogen de vragen en opmerkingen http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10631
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Gebruikersavatar
AntLove4Ever
Junior lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 02 november 2017
Locatie: Kampenhout (Vlaams-Brabant)
Gender:
Leeftijd: 16

Re: diacamma rugosum (antlucky)

Bericht door AntLove4Ever »

Echt fantastisch!!!
Als ik ooit een groot aquarium krijg...
Groetjes,
Daan
"Als het mierenvirus gevaarlijk was... dan was ik allang dood!"
Trotse eigenaar van:
1x Lasius brunneus 1Q & Broed
1x Camponotus barbaricus & Broed
1x Messor barbarus 70+
hoed
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 november 2017
Gender:

Re: diacamma rugosum (antlucky)

Bericht door hoed »

Wat een geweldige vette bak.
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: diacamma rugosum (antlucky)

Bericht door Antlucky »

Hey allemaal,

Vandaag ga ik bespreken wat er is gebeurd de afgelopen 2 weken. Want er zijn nog al wat bijzondere gebeurtenissen plaatsgevonden!!

Laten we eerst maar even naar het verhuizen van de kolonie gaan.
Ik had het nest open gebroken van het kleine aquarium. En toen twee buisjes neergelegd. In een paar uur zijn ze verhuist. Toen heb ik ze even een dagje tot rust laten komen.
En toen wilde ik nog even in de buisjes gluren zonder te veel te storen... Dat lukte natuurlijk niet... Ik heb alle folie er maar af gehaald, en snel wat foto's gemaakt.
IMG_7216.JPG
Ik heb geen foto's van de gehele kolonie...
Toen ik klaar was met foto's maken heb ik ze in hun nieuwe vivarium gezet.
Hier heb ik (al zeg ik het zelf) heel erg gave foto's van genomen!
IMG_7242.JPG
IMG_7266.JPG
IMG_7265.JPG

Wat ik erg interessant vind is dat de larve zichzelf ook vasthouden aan de werkster. Ze doen hun "nek" om de kaak heen van de werkster. Dit kan ook gewoon toeval zijn.
Het verhuis ging enorm snel! in enkele minuten waren ze verdwenen naar ergens tussen het hout. En toen zijn ze nog enkele dagen gaan graven op een aantal plekken. Dit is waarschijnlijk omdat het niet erg diep is, dus moeten ze meer oppervlakte bedekken.
Soms zie ik ze dan even een pop of larve naar een ander nest brengen. Dat is erg leuk om te zien.

Ik ben ook nog naar de beurs in nieuwegein geweest. daar heb ik een stuk hout en een aantal plantjes gekocht. met als resultaat dit.
IMG_E7360.JPG
PB180543.JPG
PB180550.JPG

Een dikke verbetering in de bak vind je niet?
en de mieren die houden er van! De bromelia's zijn een drukke drinkplaats als ik het een beetje droog houd.
Natuurlijk moet de bak nog vol groeien. In een half jaar gaan alle planten er volledig in vol groeien. En de mieren natuurlijk ook!


Dan gaan we nu door naar een van de interessantste dingen in het mieren houden (vind ik). Een bruidsvlucht bij een gamergate soort. Zo mysterieus hoe dat allemaal werkt!
Ik was lekker even naar de bios geweest en ik kom terug thuis en wil even bij de mieren kijken. Zie ik opeens een aantal oranje muggen in de bak van mijn diacamma vliegen. Maar toen ik beter keek zag ik het. Het waren mannetjes! wat kon dit betekene!? Gaat de kolonie splitsen? of is de gamergate dood? of toch teveel voedsel? Zeker was ik niet! Ik heb allereerst even wat foto's gemaakt.
IMG_7379.JPG

Uiteindelijk heb ik zo'n 10 mannetjes geteld. Ik denk niet dat de gamergate dood is. Dan zouden er namelijk 3-4 mannetjes zijn om een nieuwe werkster te bevruchten. En de poppen waren nog gewoon bevrucht. Ik heb namelijk snel even een pop geopend om te kijken. Daar zat gewoon een werkster in. Het zal waarschijnlijk met te veel voedsel te maken hebben.

Wat ik heb gedaan is:
Ik heb nog een andere diacamma kolonie. Deze is onbevrucht en ik probeer op meerdere manieren deze kolonie te laten bevruchten. Eerst had ik een pop neergelegd van mijn kolonie. Dan zou daar een werkster uitkomt met gemma. Dat is dan hoog waarschijnlijk ook gelukt. Maar daar moet ik nog naar kijken. Toen heb ik een mannetje toegevoegd aan die kolonie. het interessante is dat het mannetje word opgepakt en in het nest word gezet. Hopelijk is er gepaard. Nu zie ik bij die kolonie eitjes en larve!! Over enkele maanden zullen we weten of dit misschien werkt.

Dit soort dingen vind ik nu echt het interessantste aan mieren. Experimenteren met dingen die de soort kan maar voor ons nog onduidelijk zijn is geweldig! als iemand nog tips heeft om dit project verder uit te gaan voeren dan zou dat erg fijn zijn!

dat was het wel voor vandaag!
vragen en opmerkingen mogen hier---> http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10631
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: diacamma rugosum (antlucky)

Bericht door Antlucky »

De afgelopen tijd merk ik dat de kolonie extreem goed reageerd op voedsel. Als ik een 10tal krekels in de bak gooi, dan komen er al snel 10-20 werksters naar buiten stormen. Dan loopt de bak gewoon vol met werksters die achter de krekels aan rennen. Ziet er natuurlijk geweldig uit! Ook honing, jelley en suikerwater vinden ze heerlijk. Ze blijven het drinken, ook als ze gewoon voledig vol zitten. Het ziet er een beetje dom uit hoe ze de honing en suikerwater op pakken. Gewoon je hoofd er in steken, en dan je kaken dicht slaan. Jelley pakken ze gewoon meteen op en word dan het nest in gesleurd.

Als ik onder de bak kijk, dan kan ik een aantal kamers zien. Ze hebben in een kamer enorm veel larve. En dan weer in een andere kamer enorm veel popen. Het gaat dus goed met ze!

Ook de planten groeien goed. Ik zie de mieren vaak op de bromelia's zitten. Dan nemen ze soms even een slokje uit de kelk, en blijven dan nog even onder de lamp "chillen".
9DE2FE7D-7C23-4F11-BFFF-9B36536A0F2C.jpeg
F0A00D69-F0F7-4ECC-9D7E-E5A35EB2147A.jpeg
CAB6B00C-80D6-4610-BE61-2B1163830951.jpeg
09F9A31D-4B2D-4135-BE3D-D5A0F7F52C72.jpeg
Om een of andere reden gaan de foto’s op de computer altijd lekker draaien... ik kan daar jammer genoeg niks aan doen... sorry.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 20

Re: diacamma rugosum (antlucky)

Bericht door Antlucky »

De kolonie is gigantisch, het is echt ongelofelijk! Laatst verhuisde ze even omdat het te nat werd. Ik heb al het broed geteld. 61 poppen
24 larve
15 eitjes
10 mannetjes
Dus ehm, ja deze kolonie is van 60 werksters in 3-4 maanden naar 100+ gegaan. Het is ook echt een volwassen kolonie. 10 tallen mannetjes vliegen er elke week uit. En dan lopen er ook steeds 10 tallen werksters buiten! En dan heb ik het nog niet eens over etenstijd... Want dan worden ze gewoon gek druk. Een aantal druppels honing op een bromelia. Ze ruiken het en stormen er op af! Eten het op en blijven net zolang wachten tot er nog druppels aan komen.
P1060685.JPG
Het is echt fantastisch om deze kolonie te observeren!
Ze doen het ook echt geweldig in een natuurlijke setup! Soms worden er werksters vermoord. Maar dit zullen hoogstwaarschijnlijke machtspelletjes zijn. Niks om me zorgen over te maken. Als een soort als deze eenmaal groeit, dan gaan ze er ook echt voor! Ik geef ze ook enorm veel te eten. Van daar ook die grote hoeveelheden aan mannetjes. Ik hoop vooral nog graag deze kolonie eens te splitsen. Dus daar ben ik nu onderzoek naar aan het doen. Soms denk ik dat er zelfs meerdere gamergate's in mijn kolonie zitten. Aangezien ze zo hard groeien.
Al met al gaat het extreem goed dus!
als er nog vragen zijn over mijn kolonie, of misschien de setup of iets anders, stel ze dan gerust!
P1060672.JPG
vragen en opmerkingen mogen hier ---> http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10631
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Plaats reactie