Polyrhachis dives

Plaats reactie
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Polyrhachis dives

Bericht door Hessel »

Welkom bij mijn nieuwe blog.
Sinds een kleine maand ben ik in bezit van een polyrhachis kolonie, dives om precies te zijn. Ik heb ze in een aquarium met turf en een mooie tak gedaan, de tak geeft ze enorm veel looptruimte en zorgt ervoor dat ze niet gedesoriënteerd met linkjes gaan slepen, ze laten de lijkjes gewoon vallen. Er zit een warmtemeter tegen het glas zodat ze hier een nest tegen aan spinnen.

ik merk bij deze soort enkele opvallende dingen op. Ten eerste ze kunnen belachelijk goed klimmen en zijn enorm stevig, bij de ontsnapping toen ik ze net had pakte ik de werksters gewoon op tussen 2 vingers!
Wat ook te merken valt is hoe enorm ze houden van warmte. Mijn warmtematje word 32 graden heet en de werksters plakken al het broed direct ertegen aan! Dit is handig om te onthouden voor een latere, grote set-up.
Deze soort houd niet echt van een hoge luchtvochtigheid, maar ze zijn er wel gek op als ik de bak sproei! Dan komt er een flink aantal naarbuiten om te genieten van het water en om lekker te drinken.

Deze kolonie bestaat nu uit zo'n 40 werksters, 1 gyne, 1 pop, 5 grote larfen en 20 kleine larfjes. Later hoop ik nog één a twee gynes toe te voegen.
Ze hebben nu een nest ter grootte van een ei gesponnen tussen het hout, glas en hun buisje. Van binnen ziet het er uit als een grote holte. Het leuke aan het feit dat ik gewoon turf en wat kleine takjes heb liggen is dat ze dit gebruiken als bouwmateriaal! Zelf vind ik het nest enorm op een miniatuur zwaluw nestje lijken.

Ik hoop deze kolonie later te kunnen huisvesten in of een mooi hoog ingericht terrarium, of wat me nog gaver lijkt, in een ficus boom of een groot takken/lianen complex. Hoe ik de laatste optie met verwarmen ga aanpakken moet ik nog even bekijken!

Sorry voor de grote hoeveelheid tekst, hier zijn wat foto's!
IMG_0279.JPG
IMG_0280.JPG
IMG_0281.JPG
IMG_0282.JPG
IMG_0283.JPG
IMG_0284.JPG
IMG_0285.JPG
IMG_0371.JPG

Leuk dat je m'n blog hebt gelezen! Hier kun je je opmerkingen kwijt. http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10825
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Polyrhachis dives

Bericht door Hessel »

Hey, leuk dat je m'n Blog leest
De kolonie begint aardig "aan te slaan" om het zo maar te noemen. Gister is er een flinke uitbreiding van het nest gedaan, de 2de kamer is een feit. Ik moet eerlijk zeggen dat ik best heb onderschat hoe snel zo'n nest grooot word dus ik vreee dat ze t niet langer dan 4 maanden in deze set-up uit zullen houden.
Nu een dag later, alsof ze aanvoelde dat een uitbreiding nodig was (wat wellicht ook echt zo is) is er een enorme hoop eieren en larfjes bijgekomen!
Binnenkort maar eens aan de tekentafel en wat bedenken dus voor een grotere set-up.
Beelden zeggen soms meer dan woorden!
IMG_1538.PNG
IMG_1537.PNG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
Kciroj
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 27 december 2017
Locatie: Koog a/d Zaan
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Polyrhachis dives

Bericht door Kciroj »

Goh interessant zeg! Deze soort spint een eigen nest?

Greetz,
Messor barbarus | 500+w BLOG
Camponotus barbaricus | 2w
Lasius niger | 20w
-> Vragen en opmerkingen
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Polyrhachis dives

Bericht door Hessel »

Ja! De larfen gebruiken hun "spinsel", waar ze ook hun cocon van spinnen. Verder plakken ze er takjes, blaadjes, stukjes aarde etc tegenaan
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Polyrhachis dives

Bericht door Hessel »

Hey, leuk dat je m'n blog leest.
De dames zijn stevig doorgegroeid en hebben onderhand behoefte aan meer ruimte. Omdat ze nu te weinig ruimte hebben beginnen werksters te worstelen, om zo te bepalen welke mier optimaal nut heeft voor de kolonie en welke niet. Dit doen ze door elkaar vast te grijpen bij de kaken, en dan beginnen zij een soort dans te doen, terwijl ze elkaar naar voor proberen te duwen word er flink gestampt met de poten en betasten ze elkaar met hun voelsprieten.
IMG_3712.JPG
Let er op dat de ene werkster net groter is dan de ander. De ander is van een oude generatie en is niet meer van nut bij deze kleine ruimte.

Ik heb nog een lege aquarium bak staan die ik binnenkort zal ombouwen met veel takken en lianen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Plaats reactie