Polyrhachis dives

Plaats reactie
FlorisLe
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Someren, Noord-Brabant
Gender:
Leeftijd: 21

Polyrhachis dives

Bericht door FlorisLe »

Welkom allemaal bij mijn eerste blog!
Nadat Antscanada een video over zijn nieuwe paludarium had geplaatst kreeg ik het idee om ook zoiets te doen. Ik had al enige ervaring met aquariums en natuurlijk ook met mieren. Wel is het de eerste keer dat ik een echte natuurlijke omgeving voor mieren ga maken dus als jullie opmerkingen hebben hoor ik het graag: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=11025

De soort die ik er in wil houden is Polyrhachis dives, deze schijnt erg goed met water om te kunnen gaan, wat natuurlijk erg belangrijk is.

Na me goed ingelezen te hebben, besloot ik te beginnen met het aquariumgedeelte. Ik heb toen de inkopen gedaan voor de nieuwe spullen die ik nodig had. Gelukkig had ik nog wat dingen liggen (zoals het grote aquarium) die ik kon gebruiken.
Ik heb 6 plantjes gekocht die in de bak gaan staan (zie foto) één microsorum mini, vier eleocharis parvula's (haargras) en javamos. De plantjes staan nu tijdelijk in een klein aquarium tot de grote klaar is.
Verder heb ik twee kleine aquariums voor in de grote bak, speciale bacteriën, substraat, voedingsbodem, een pompje en steentjes gekocht.

Zodra ik verder ben komt er weer een update.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
3 Lasius niger
1 Messor barbarus
1 Tetramorium
1 Lasius umbratus
1 Formica fusca
1 themnothorax
2 Camponutus cruentatus
1 Lasius flavus
1 Pheidole pallidula
FlorisLe
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Someren, Noord-Brabant
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Polyrhachis dives

Bericht door FlorisLe »

Hallo allemaal,
Hierbij het vervolg op de bouw van het paludarium.
Omdat op mijn oude aquarium te veel krassen zaten heb ik een nieuwe tweedehandse gekocht (80*35*50cm), toen ik hem had schoongemaakt kon ik beginnen met de basis.
IMG_5195.JPG
IMG_5197.JPG
Mijn bedoeling was om de pomp linksachter in de bak te plaatsen en hem dan naar rechts te laten spuiten. In de pomp heb ik voor de helft (onder) met substraat-balletjes voor de huisvestiging van bacteriën gedaan en de rest (erboven) heb ik opgevuld met filterwatten.
IMG_5205.JPG
IMG_5206.JPG
In het midden van de grote bak heb ik de twee kleine aquariums tegen elkaar geplaatst (met een kleine tussenruimte) om later het zand voor de bovenwereld er in te doen.

Als bodembedekking heb ik achter grind (door de sterke stroming in het begin) en aan de voorkant flora base pro gebruikt (dit voor plantenvoeding en kwaliteit van het water, voor een stabielere Ph waarde).
IMG_5198.JPG
IMG_5199.JPG
IMG_5200.JPG
IMG_5201.JPG
IMG_5202.JPG
Ik heb er verschillende hoogtes in gemaakt zodat er ook rustige stromen in de bak komen. Hierna heb ik ongeveer ongeveer de waterspiegel tot 19 centimeter verhoogd. De stroming aan de voorkant is dus minder sterk waardoor (hopelijk) de garnaaltjes en vissen daar zullen verblijven.
IMG_5203.JPG
Na dit alles te hebben gedaan heb ik de pomp aangesloten (er zit een best wel goede stroom in, pomp mag in deze situatie zeker niet zwaarder) en er vloeibaar biofiltermedium ingedaan. Dit zijn reinigingsbacteriën die amonium in nitriet (wat giftig is voor planten en vissen) omzetten en bacteriën die nitriet (nog giftiger) omzetten in nitraat (wat heel goed is voor planten). Door dit te hebben toegevoegd kan ik eerder planten en vissen in de bak gaan plaatsen.

Nu moet ik even wachten voor ik nieuwe dingen in de bak kan gaan doen, wel heb ik er alvast een stuk hout ingelegd om het te laten zinken en ik heb plantjes besteld voor de bovenwereld (spannend!).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
3 Lasius niger
1 Messor barbarus
1 Tetramorium
1 Lasius umbratus
1 Formica fusca
1 themnothorax
2 Camponutus cruentatus
1 Lasius flavus
1 Pheidole pallidula
FlorisLe
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Someren, Noord-Brabant
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Polyrhachis dives

Bericht door FlorisLe »

Hallo allemaal,

Laatst zijn alle planten binnengekomen voor de bovenwereld, ik heb ze besteld bij Dutchrana. Ik heb alleen maar kleine planten besteld, zodat de mieren later niet uit gaan breken. Ik heb geen foto's van de planten voor dat ik ze in het palludarium had staan, maar dit is de lijst van de namen:
-Tillandsia usneoides ( spaans mos ) ×1
-Java Mos ×1
-Tillandsia ionatha ×2
-Chirita chastity ×1
-Chirita tamiana ×1
-Selaginella uncinata ×1
-Guzmania theresa ×1
Ook heb ik kokoshumus, spiderwood en springstaartjes gekocht.

In de twee kleine bakken heb ik een grindlaag gedaan, zodat de bakken niet kunnen gaan drijven en overig water er kan worden opgeslagen.
IMG_5210.JPG
IMG_5211.JPG
Vervolgens heb ik het aangevuld met kokoshumus en heb ik er een stuk varenwortel in geplaatst.
IMG_5212.JPG
Toen was het het tijd om de planten er in te zetten! En als laatste heb ik de springstaartjes vrijgelaten.
IMG_5213.JPG
Ik heb er rekening mee gehouden dat de planten niet te dicht in de buurt komen van de wanden van het aquarium, de mieren mogen natuurlijk niet ontsnappen. Ik ben erg tevreden met mijn eerste palludarium, het is tot en met nu toe beter geworden dan ik verwacht had!
IMG_5214.JPG
IMG_5215.JPG
IMG_5217.JPG
IMG_5218.JPG
Ook heb ik vandaag de vissen er in gedaan, maar daar komt morgen een update over.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
3 Lasius niger
1 Messor barbarus
1 Tetramorium
1 Lasius umbratus
1 Formica fusca
1 themnothorax
2 Camponutus cruentatus
1 Lasius flavus
1 Pheidole pallidula
FlorisLe
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Someren, Noord-Brabant
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Polyrhachis dives

Bericht door FlorisLe »

Hallo allemaal,

Sorry dat ik zo lang niks meer van mijn project heb laten horen, ik heb het erg druk gehad. Maar ik heb ondertussen wel al diverse garnaaltjes en vissen gekocht. Omdat het aquarium last van algen op de ruit heeft (wat al langzaam minder aan het worden is), kan ik geen mooie foto's maken van de waterdiertjes. Ik ga wel alvast de namen vertellen:

3 keer: Caridina cf. Cantonensis - Crystal Red Garnaal
Garnaal rood wit.jpg
5 keer: Caridina Multidentata - Glasgarnaal
Garnaal glas.jpg
5 keer: Neocaridina Davidi Red Cherry - Vuur Garnaal
Red-Cherry-Shrimp.jpg
2 keer: Neocaridina Heteropoda Orange - Garnaal
Orange shrimp.jpg
5 keer: Rasbora/celestichthys Margaritatus Vuurwerk Rasbora Azie
Galaxy rosbarra.jpg
Ook heb ik een hygrometer/ thermometer en een warmtekabel besteld.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
3 Lasius niger
1 Messor barbarus
1 Tetramorium
1 Lasius umbratus
1 Formica fusca
1 themnothorax
2 Camponutus cruentatus
1 Lasius flavus
1 Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
MarijnMeijers
Lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 09 mei 2016
Gender:
Leeftijd: 23
Contacteer:

Re: Polyrhachis dives

Bericht door MarijnMeijers »

Dit is zooo cool! De droom van elke mierenhouder.
--------------------
Ik heb 20+ soorten

Youtube: https://www.youtube.com/estheticants
Website: https://www.estheticants.nl
FlorisLe
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Someren, Noord-Brabant
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Polyrhachis dives

Bericht door FlorisLe »

Dankjewel, ik vind het ook heel leuk om te maken. Misschien kun je voortaan wel je reacties hier plaatsen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=11025 :D
3 Lasius niger
1 Messor barbarus
1 Tetramorium
1 Lasius umbratus
1 Formica fusca
1 themnothorax
2 Camponutus cruentatus
1 Lasius flavus
1 Pheidole pallidula
FlorisLe
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Someren, Noord-Brabant
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Polyrhachis dives

Bericht door FlorisLe »

Hallo,

Even een korte update nadat mijn blog een tijdje stil heeft gestaan.
Ik heb afgelopen vrijdag een Polyrhachis dives kolonie besteld (en een Pheidole yeensis als iemand dat boeit) en deze komt hoogstwaarschijnlijk morgen binnen. Dus binnenkort komen er weer grote updates aan...
3 Lasius niger
1 Messor barbarus
1 Tetramorium
1 Lasius umbratus
1 Formica fusca
1 themnothorax
2 Camponutus cruentatus
1 Lasius flavus
1 Pheidole pallidula
FlorisLe
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Someren, Noord-Brabant
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Polyrhachis dives

Bericht door FlorisLe »

Hallo allemaal,

Sorry dat het zo lang heeft geduurd voor een nieuwe update, ik had het heel druk met toetswee en cambridge examen. Maar ondertussen zijn wel mijn kolonies die ik had besteld binnengekomen en naar hun nieuwe nest verhuist. De Polyrhachis dives kolonie, die ik had besteld, was toen het binnenkwam groter dan ik dacht (wat ik zeker niet erg vond). Tijdens de reis waren er wel een hoop gestorven, wat wel jammer was. Ik gokte dat er nog zo'n 30 à 50 mieren het hadden overleefd (ik ben niet zo goed in inschatten), ze hadden zelfs al geslachtsmieren. Nadat ze een paar dagen in een buisje met buitenwereld hadden geleefd, besloot ik om ze te verhuizen naar het palludarium. Ze begonnen meteen de nieuwe wereld te ontdekken en gelukkig viel er geen een in het water.
IMG_1138.JPG
IMG_1140.JPG
IMG_1151.JPG
IMG_1156.JPG
IMG_1164.JPG
De volgende dag zag ik dat er opvallend veel mieren op een plek stonden, dus ik had al zo'n gevoel dat daar hun toekomstige nest zou komen. En ja hoor, de dag daarop werden er al takjes klaargelegt, maar ook bij het buisje begonnen mieren een nest te bouwen. Na een week was het voor mij duidelijk wat de bedoeling was, ze gingen een gang naar boven maken voor het nieuwe nest, ze bouwden naar elkaar toe. Ik vind het leuk om te zien hoe de mieren hun nest in elkaar zetten en de larven gebruiken om het aan elkaar te weven.

Het gaat nu erg goed met de kolonie en het nest groeit best snel, ik ben nog van plan wat extra visjes voor in het water te kopen.
IMG_1168.JPG
IMG_1169.JPG
IMG_1171.JPG
IMG_1175.JPG
IMG_1178.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
3 Lasius niger
1 Messor barbarus
1 Tetramorium
1 Lasius umbratus
1 Formica fusca
1 themnothorax
2 Camponutus cruentatus
1 Lasius flavus
1 Pheidole pallidula
FlorisLe
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Someren, Noord-Brabant
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Polyrhachis dives

Bericht door FlorisLe »

Op de een of andere manier roteren de fot's telkens als ik ze plaats, op mijn computer staan ze wel goed. Ik zal kijken of ik ze terug kan draaien
3 Lasius niger
1 Messor barbarus
1 Tetramorium
1 Lasius umbratus
1 Formica fusca
1 themnothorax
2 Camponutus cruentatus
1 Lasius flavus
1 Pheidole pallidula
Plaats reactie