paratrechina longicornis(Robin Segers)

Plaats reactie
robinsegers
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 augustus 2016
Locatie: Ninove
Gender:
Leeftijd: 21

paratrechina longicornis(Robin Segers)

Bericht door robinsegers »

Hallo iedereen



Ik maak hier mijn blog over mijn superlangsprietmieren ook gekend als paratrechina longicornis.



Ik wil eerst hierover een paar dingen zeggen. Ik promoot het houden van deze soort zeker niet ik raad het zelf ten strengste af. Ik heb deze soort gekocht van een vriend van mij deze heeft mij verzekerd dat deze compleet legaal zijn geïmporteerd. Moest één van jullie toch deze soort willen houden zou ik zeggen doe het niet, moest deze soort ontsnappen vormt deze een heel grote bedreigen voor ons ecosysteem en voor onze economie. Ook is het veel erger moest deze soort ontsnappen dan bv. Solenopsis geminata omdat paratrechina longicornis zich kan voortplanten door te klonen dit betekent dat ze koninginnen (gyne’s) en koningen (drones) kunnen produceren die niet genetisch met elkaar verwant zijn hierdoor kunnen zij zich voortplanten.


Met dat gezegd te hebben kan ik over gaan naar de mieren.



DE SET-UP



deze mieren zitten in een oud aquarium met een Coco’s substaat. Er ligt ook nog een stuk drijf hout in en een steen met daarin tunnels (deze word niet gebruikt door de mieren). De mieren leven voornamelijk in en onder het stuk drijf hout. Voor de lucht vochtigheid hou ik gewoon het substraat vochtig. Voor de temperatuur heb ik een thermostaat die staat ingesteld op 28/30 graden celsius.



VOEDING



Ik geef ze om dit moment elke week een watten staafje dat in de honing is onder gedompeld. Voor proteïne geef ik ze elke dag 1 kakkerlak of 3 wasmot larven of 4 meelwormen. Ook ligt er ten alle tijden 3
proef buisjes suikerwater en 2 proef buisjes water in de buitenwereld.



DE KOLONIE



de kolonie bestaat uit 2 of 3 gyne’s (later worden dit er meer door te klonen) en us toegekomen met ongeveer 80 werksters nu zijn dit er veel meer ik kan geen schatting maken omdat ik niet exact weet hoe de kolonie leeft in ver aquarium ik weet dat ze in en onder het drijfhout zitten maar ik weet niet waar ze nog onder de grond zitten. Ik heb ze nog maar een maand of twee en deze kolonie is geëxplodeerd in aantallen en broed.



UITBRAAKBEVEILIGING



Voor deze soort in het aquarium te houden heb ik hierop en deksels geplaatst, aan de onderkant van dit deksel heb ik eerst baby poeder aangebracht daarna baby poeder met alcohol daarna PTFE en als laatste vaseline. Als jullie ook goed kijken zien jullie dat ik 2 warmte kabels heb 1 achter het aquarium tussen het aquarium en de muur en nog 1 op het deksel die achter het aquarium is aangesloten op de thermostaat. De warmte kabel op het deksel geeft altijd warmte af dit zorgt ervoor dat er geen condensatie komt want dit zou ervoor zorgen dat de uitbraakbeveiliging minder effectief word.


Link naar vragen en opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 075#p80075
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Paratetchina longicornis
robinsegers
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 augustus 2016
Locatie: Ninove
Gender:
Leeftijd: 21

Re: paratrechina longicornis(Robin Segers)

Bericht door robinsegers »

Hallo iedereen

De vorige foto’s van de mieren zijn eigenlijk wat verouderd ik heb de vorige 2 dagen geleden geplaatst maar deze is van 2 maanden terug. Ik zal nu deze blog updaten dat deze terug up to date is. Als jullie goed naar de foto’s kijken kunnen jullie door het drijfhout kijken, op dit moment is dat niet meer mogelijk ze hebben dit vol met eitjes, larve, poppen gestoken. Ik geeft ze nu 6 meelwormen of 4 wasmot larven of 1 kakkerlak en 2 meelwormen elke dag. Ik geef ze nu ook 2 keer per week hun honing.

(Deze 2 foto’s van de honing zijn 1 week gelden en vandaag gemaakt).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Paratetchina longicornis
robinsegers
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 augustus 2016
Locatie: Ninove
Gender:
Leeftijd: 21

Re: paratrechina longicornis(Robin Segers)

Bericht door robinsegers »

Ik denk dat het tijd is voor een update, deze kolonie is nu ongeveer 6 maanden oud. De kolonie is geëxplodeerd in aantal. Vandaag gaf ik ze water en ze liepen allemaal het best uit toen zag ik heelveel larven van nieuwe gyne’s en al een paar gevleugelde gyne’s ook al heel veel drones (zie foto’s). Hun porties eten is verdrievoudigd zowel hun suiker als hun proteïne.

Op de foto’s is een gyne(met vleugels) en een drone te zien. De gyne’s lijken naar mijn mening heel goed op de werksters maar glimmen iets meer en de drones die zijn iets bruiner van kleur.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door robinsegers op 04 jun 2018, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Paratetchina longicornis
robinsegers
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 augustus 2016
Locatie: Ninove
Gender:
Leeftijd: 21

Re: paratrechina longicornis(Robin Segers)

Bericht door robinsegers »

Het is weer effe geleden. In deze tijd hebben de mieren jammer genoeg mijten opgelopen. Ik heb ondertussen springstaartjes en roofmijten besteld. Hopelijk halen ze het. (De foto’s zijn van mijn Instagram deze stonden niet meer op mijn gsm. Excuses daarvoor.)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door robinsegers op 09 aug 2018, 11:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Paratetchina longicornis
robinsegers
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 augustus 2016
Locatie: Ninove
Gender:
Leeftijd: 21

Re: paratrechina longicornis(Robin Segers)

Bericht door robinsegers »

Dit is nu al een paar maand gelden dat ze meijten hadden hiervan zijn ze genezen. De kolonie was effe vertraagd met groeien door de mijten. Maar nu zijn ze al flink gegroeid.
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Paratetchina longicornis
Hulstster
Lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 juli 2018
Locatie: Hasselt
Gender:
Leeftijd: 19

Re: paratrechina longicornis(Robin Segers)

Bericht door Hulstster »

wanneer komt er nog een update
Pc and antkeeping masterrace forever
Plaats reactie