Pheidologeton diversus (UneXisted)

Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Een tijdje geleden (6 juni) had ik een setup uitgeprobeerd met een plexiglas buis verbinding naar een tweede buitenwereld. Dit liep niet zo goed af, want ik vond toen dode werksters in de buis. Ik wist toen niet zeker of de werksters de lijkjes ernaar toe hadden gesleept of dat ze ter plekke waren gestorven. Ik weet nu vrij zeker dat ze gestorven zijn door een te droge omgeving. Zoals ik al eerder heb vermeld zijn deze mieren zeer gevoelig voor de droogte. Als ik ze een prooi aanbied in de tweede buitenwereld, dan zullen ze daar hoogstwaarschijnlijk een aantal uurtjes verblijven. In het begin was de bodem van de tweede buitenwereld gewoon plastic. Met deze setup zag ik veel werksters in de bak die ter plekke dood gingen. Nu heb ik een zandleem mix gebruikt als bodem. Het enige probleem is het vochtig houden van de bodem. Nu kon ik me de setup herinneren van een mierenhouder die ik in China heb bezocht. Ze gebruiken in China vaak gewoon zandnesten, omdat het natuurlijker oogt. Om het zandnest vochtig te houden gebruiken ze een spons. De spons is te zien vanaf het oppervlakte, maar is grotendeels begraven.

Afbeelding
De spons is het zwarte object dat half het zand uitsteekt.

Ik gebruik nu zelf het materiaal Oasis Floral Foam. Het wordt vaak verkocht als groen materiaal om bloemen in te steken. Het spul kan volgens de website 40 keer zijn eigen gewicht in water opnemen.

Afbeelding
De tweede buitenwereld met een groene spons om de bodem vochtig te houden.

Hieronder zie je de nieuwe tweede buitenwereld. Dit is een tijdelijke buitenwereld. De komende dagen ga ik bestuderen of deze setup goed werkt. Mocht het goed werken dan zal ik een langer buizenstelsel maken en daaraan een tweede basin toevoegen. Hoogstwaarschijnlijk zal ik die vullen met een mix van zand en leem. Dus geen y-tong nest erin. Deze soort maakt satellietnesten, dus ze zullen ook nesten accepteren die wat verder uit elkaar liggen.

Afbeelding
De nieuwe tijdelijke buitenwereld.

Afbeelding
Creatieve gangetjes gemaakt door de werksters.

Vragen of opmerkingen, graag hier.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Zonet heb ik twee dubia's in de tweede buitenwereld gelegd. Binnen 2 minuten ontstond er een snelweg van de basin naar de tweede buitenwereld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben van plan om een tweede bak te verbinden met de andere kant van de basin. Deze bak zou als afvalbak moeten fungeren. Om ze te motiveren dat ze ook daadwerkelijk de bak als afvalplaats gaan zien, zal ik al het afval dat ze tot nu toe hebben gemaakt verplaatsen naar de bak toe. Als dit werkt dan kan ik flink wat tijd besparen die ik anders aan het opruimen had moeten besteden.
Plaats reactie