Pheidologeton diversus (UneXisted)

Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Een time-lapse test video. Erg leuk om te doen. Ik ben van plan om een betere webcam te kopen en hem dan bijvoorbeeld ook 's nachts foto's te laten schieten. Ben namelijk erg benieuwd wat er 's avonds nou precies gebeurt.



Vragen of opmerkingen
Laatst gewijzigd door Unexisted op 24 mei 2010, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Vandaag heb de kolonie stukjes Blaptica dubia gegeven. De mieren waren zeer enthousiast. Er waren zelfs 3 majors speciaal naar buiten gekomen om de Blaptica dubia in stukjes te snijden. Ik heb zowel foto's als video's gemaakt. De foto's zijn niet zo goed gelukt. Maar het is wel duidelijk.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vragen of opmerkingen
Laatst gewijzigd door Unexisted op 24 mei 2010, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Laatst gewijzigd door Unexisted op 24 mei 2010, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Ze hebben zojuist een hele Blaptica dubia verplaatst naar de ingang van het nest en daarna zelfs het nest in gekregen. :shock:

Hieronder zie je verschillende groottes qua werksters de kakkerlak verplaatsen.



Vragen of opmerkingen
Laatst gewijzigd door Unexisted op 24 mei 2010, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

De laatste paar dagen zijn sommige larven enorm gegroeid. Ze zijn echt gigantisch groot! Ik ben benieuwd of het soldaten of mannetjes/prinsessen worden.

Ik heb ook even gekeken hoe lang mijn setup het uit houdt zonder water. Het waterreservoir houdt het 6 dagen lang uit. Daarna is het zo wat droog en moet het onmiddellijk bijgevuld worden. Het zand in de buitenwereld hoeft niet perse vochtig gehouden worden, denk ik. Ik heb de consequenties niet goed kunnen volgen. Er lagen namelijk al heel wat doden in mijn buitenwereld. Moet ik ook eens opruimen.



Vragen of opmerkingen
Laatst gewijzigd door Unexisted op 24 mei 2010, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Ik heb een time-lapse gemaakt met mijn nieuwe webcam. Voor het maken van deze time-lapse heb ik gebruik gemaakt van het programma HandyAvi 4.3.

De video speelt 30 minuten af in 2 minuten.



Vragen of opmerkingen
Laatst gewijzigd door Unexisted op 24 mei 2010, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Vannacht heb ik mijn kolonie 2 Blaptica dubia's gegeven. Ik heb hier ook gelijk een time-lapse van gemaakt. De video zal ik vanavond posten. Ze hebben de twee kakkerlakken in ongeveer ~13-14 uur opgegeten.

Afbeelding
De weg die de werksters afleggen van kakkerlak tot nest ingang.
Afbeelding
Als je goed kijkt zie je een snelweg met een y-splitsing naar de twee kakkerlakken.


De kolonie heeft zich de afgelopen tijd goed ontwikkelt. Er is veel broed, maar tegelijker tijd zijn er ook veel doden. Dit heeft ermee te maken dat een minor werkster maar 1 á 2 maanden leeft. Media en major werksters leven doorgaans enkele maanden langer.

Begraafplaats van voornamelijk minor werksters.
Afbeelding

Vragen of opmerkingen
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

De snelwegen van Pheidologeton diversus.

Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Goed nieuws! Vooral voor mijn vriendin die van de zomer voor mijn kolonie zal moeten gaan zorgen. Mijn kolonie accepteert ingevroren Blaptica dubia.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Een video over wat je zoal kunt tegenkomen op de snelweg.

Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Met dank aan nkkip heb ik nu twee nieuw soort voedseldieren.

De morioworm kennen jullie wel.
IMG_0123.JPG
dola's waarschijnlijk niet...
IMG_0124.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Unexisted op 02 jun 2010, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Nieuwe video update!

Je kan de twee gynes ook spotten in de video. Verder zie je ontzettend veel broed. Ik ga waarschijnlijk binnenkort het tweede deel van het y-tong nest maken.

Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

De kolonie accepteert kleine stukjes hazelnoot. Grootte van een suikerkorrel. De grotere stukjes walnoot die ik eerder voerde zijn beschimmeld. Ik heb goede hoop dat ze kleine stukjes hazelnoot wel opeten. Dat betekent dat ik ook een soort van vervanger heb gevonden voor zaden. Tot nu toe gaf ik alleen insecten, terwijl het dieet van Pheidologeton diversus voor vijftig procent bestaat uit zaden en vijftig procent uit insecten.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Ze blijven de kleine stukjes hazelnoot accepteren. Het is van belang om de stukjes ter grootte van een suikerkorrel te voeren. Grote stukken worden doorgaans niet opgegeten en gaan schimmelen in het nest. En nu hopen dat ze ook daadwerkelijk de stukjes hazelnoot eten. Zo ja, dan voeg ik dat toe aan het dieet van de kolonie, aangezien ze in de natuur ook zaden eten.

Met de kolonie gaat het goed! De hoeveelheid broed die ze hebben is enorm. Van de 12 kamers in het y-tong nest zijn maar liefst 9 kamers gevuld met broed! Het is prop- en propvol. Ik ga vlak voordat ik op vakantie ga nog een y-tong nest erbij bouwen waarschijnlijk. Ik tel nu ook een stuk of 5 naaktpoppen die gaan verpoppen tot mannetje. Jammer genoeg nog geen prinsessen gezien.

Kan een kolonie zowel prinsen als prinsessen produceren? Een indoor paring zou gaaf zijn. Op de video hieronder zie je dat de alates paren op de grond.

Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Een tijdje geleden heb ik een bassin via plexiglas verbonden met een open bak voor het voederen. Ik zag een werksters bij de opening van de plexiglas buizen lopen. Ik legde er een meelworm pop neer in de hoop dat ze een snelweg zouden starten. En ik geloofde mijn ogen niet, binnen 3 minuten was er een snelweg aangelegd naar de plexiglas buizen. Een recordtijd. Hieronder wat foto's. Een video van de snelweg volgt nog.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Ik heb moeite om deze kolonie genoeg te eten te geven. Binnenkort maar eens grotere voedseldieren gaan aanschaffen. Goed nieuws is dat ze de stukjes hazelnoot blijven accepteren. Het is een belangrijk onderdeel van hun dieet.

Op het moment tel ik een stuk of 10 mannetjes in het nest. Aan het broed te zien komen daar nog minstens even zoveel mannetjes bij. Ik vraag mij af hoe het met ze zal eindigen. Ik heb helaas nog geen prinsessen gezien. Het broed dat ze hebben is enorm! Ongeveer 75% van de kamers is gevuld met broed. Het broed neemt meer ruimte in beslag dan de werksters. Ik ben dan ook bezig met een tweede nest. Ik hoop die van het weekend te kunnen aansluiten.

Ik zal morgen een nieuwe video update filmen. Ook zal ik dan wat foto's van het nieuwe nest schieten.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Hieronder de foto's van mijn nieuwe nest. De kamerhoogtes zijn 2,3 en 4cm. Ongeveer 4cm diep. Het kan nog dieper, echter heb ik dan geen ruimte meer voor het waterreservoir. Per ongeluk ook een stuk muur bij het waterreservoir kapot gegaan. Ik heb het gat gedicht met siliconenkit en plexiglas.

Foto's geschoten met mobiel.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »


Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Laatst de dode werksters opgeruimd in de buitenwereld.

Bij elkaar wogen de lijkjes ongeveer 15 gram.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Een tijdje geleden heb ik het nieuwe nest geplaatst in de buitenwereld. Het nest is iets groter dan zijn voorganger. De winst van meer ruimte komt namelijk van het dunner maken van de muren. Nu de muren van onder andere het waterreservoir dunner zijn, zuigt het zand water van het y-tong op. Voordeel is dat het zand nu altijd nat is. Nadeel is dat ik vaker moet bijvullen, daarnaast zijn de kamers in het y-tong nest ook veel te nat. De mieren zijn echter al bezig met het "terravorming" van het nest. Vandaag ook beide waterreservoirs bijgevuld. Afwachten hoe snel dat nu werkelijk leek is. Wat mij trouwens ook opvalt is dat het eerste waterreservoir nu veel langzamer leeg loopt.

De kolonie eet op het moment 5 kakkerlakken per 3 a 4 dagen. Volgens mij heb ik het al te vaak gezegd, maar het blijft me verbazen hoe snel de werksters een snelweg hebben gemaakt naar hun prooi. Hoe groter de kolonie, hoe heftiger en hoe sneller de reactie is. Zo net een Blaptica dubia ingelegd en binnen 2 minuten zag je een leegloop vanuit de ingang van het y-tong nest naar de kakkerlak toe. Het gaat er heftig aan toe... Ik hoop vlak voordat ik op vakantie ga nog een video update te maken.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Arghhh, briljant om te zien hoe de kolonie een snelweg start van soms wel 7-10 werksters breed!

Ik ga zondag om 19.00 of 20.00 voederen. Kan ik jullie laten zien van de snelwegen. :)
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

10 minuten durende video van een snelweg.

Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Ik heb vandaag interessante informatie ontvangen van mijn vriend. Hij heeft een kolonie P. diversus met 100.000 werksters. Per bruidsvlucht produceert de kolonie ongeveer 2000 alates van mannetjes en vrouwtjes op een schaal van 10 op 1. Hij voert ze voornamelijk termieten en het broed van termieten. Maar ook meelwormen, krekels, kikkers. Ongeveer 300 gram krekels en 300 gram meelwormen per dag.

Hij houdt de kolonie in een plastic bak met van ongeveer 40x25x20cm. Het nest gedeelte bestaat alleen uit tissue papier, sponsjes. De basin heeft wel een dun laagje met zand.

In de natuur is het volgende geobserveerd. Wanneer een kolonie een overvloed aan proteïnen heeft zullen ze altijd mannetjes gaan produceren. Echter, alleen in het droge seizoen produceert de kolonie vrouwtjes. Het droge seizoen duurt ongeveer 3 maanden. Er zijn twee maanden nodig van ei tot prinses en daarna 1 maand om vet reserves op te bouwen. Ze kunnen al vanaf 5-6 maanden na koloniestichting alates produceren.

Het is ook gelukt om artificiële bruidsvluchten te organiseren. Hij heeft dit om de volgende manier aangepakt. Vochtigheid van het nest en de omgeving verhogen van 65% naar 95%. Vervolgens heeft hij een deel van het deksel opengemaakt. De kamer wordt donker gemaakt en je laat 1 lamp aan. In de avond kwamen er 200 alates te voorschijn. In de ochtend de rest, dus ongeveer 2000 alates. De alates zullen allemaal naar de lamp gaan.

Na het paren kunnen zich 3 situaties voordoen. Als de koningin zich al in een omgeving bevindt met goede nestomstandigheden dan sticht ze gelijk een kolonie. Zo niet, dan vliegt ze naar een andere locaties. Vaak vliegen ze naar lampen toe. De lampen zijn zo heet dat ze sterven. Derde mogelijkheid kan alleen als ze dicht bij de moeder kolonie bevindt of een zuster kolonie. Ze volgt dan het geurspoor naar het nest toe. Er is ook geobserveerd dat een kolonie in de natuur uit maximaal twee koninginnen bestaan. Ze leven dan nooit dicht bij elkaar. Als ze elkaar tegen komen dan doden ze elkaar. Dat kan op twee manieren. Ene manier is dat een koningin een bruine vloeistof afscheid over de andere koningin heen. Andere manier is dat de werksters haar doden doordat de geur van een koningin sterker is dan de ander (of zo?). Als de kolonie te groot wordt met teveel koninginnen. Dan zal de zwakste koningin werksters meenemen en een nieuwe kolonie stichten. Ze zijn heel territoriaal. Mochten meerdere koninginnen bij elkaar gezet worden. Dan zullen de werksters vaak maar de eitjes accepteren van 1 koningin. De andere eitjes worden opgegeten.

Een grote kolonie in de natuur vestigt zich altijd in het zand. Bij het uitgraven werd de koningin 67cm onder de grond gevonden. De koningin werd altijd gevonden in een grote broedkamer met een hoogte van rond de 10cm. Het nest bevindt zich in harde klei. In het nest is de temperatuur ongeveer 33-34 graden. Deze temperatuur houden ze in stand door de hoge dichtheid van broed en werksters.

De werksters van P. diversus kunnen niet steken. Ze doden hun prooi met gif. Als ze bijten ontstaan er kleine microscopische sneetjes. Via de saliva spuiten ze het gif in de kleine sneetjes. Dit is ook op te merken als je wordt gebeten door veel werksters. Je huid voelt dan geïrriteerd.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Zoals jullie misschien al weten van mijn video update, heb ik nu male alates. Ik heb hieronder een video geplaatst. Ik heb nu ook prinsesjes gespot. Ik ga aanstaande zaterdag weg. Er zit geen deksel op mijn basin, dus hopelijk vliegen ze niet weg of zo.


Camera is beschadigd. Mijn zusje heeft hem per ongeluk laten vallen.


Het is trouwens jammer dat ik op vakantie ben. Ik zou graag een artificiële bruidsvlucht willen proberen te organiseren. Alhoewel, de eerste prinsesjes zijn pas net uitgehard. Over 3 weken ben ik terug, tegen die tijd hebben ze genoeg vet reserves. Dan ben ik wellicht toch nog op tijd terug! :)
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Momenteel zit ik in China. Heb vandaag een interessante link ontvangen van een vriend. Het is een blog van een P. diversus houder in Singapore. Je vindt de blog hier.

Een vriendin verzorgt momenteel mijn P. diversus kolonie. Ik ben benieuwd hoe het gaat met ze. Ik ben over een week terug.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Met de kolonie gaat het goed... te goed. Het aantal werksters kan ik niet echt inschatten. Wat ik wel weet is dat als ik ze voeder, dat zowat de hele bak zwart wordt van de mieren. Het oppervlakte van de foerageerruimte bedraagt 20 x 60 + 20 x 10 = 12.200 vierkante millimeter. Het zou best kunnen dat er meer dan duizend werksters meedoen aan het eetfestijn bij het voederen. Als ik ze voeder stormen ze ook gelijk met honderden naar buiten. Zal er is van het weekend een video van maken.

Wat ik nu ook waarneem is dat ze zowel in het zand als in het y-tong leven. Wat dat betreft is mijn setup geslaagd. Iets dat wel mislukt is... positionering van het y-tong nest. Toen ik de twee y-tong blokken erin deed, legde ik het y-tong nest op droog zand. Op het moment dat het zand nat wordt, dan neemt het minder ruimte in, dus de positie van het y-tong nest gaat iets afwijken. In dit geval is er een minieme spleet ontstaan tussen het y-tong nest en het glas. Tussen die spleet zijn talloze doden werksters en korrels zand gedumpt. Ik kan dus nauwelijks meer iets zien in het y-tong nest.

Ze accepteren trouwens ook ingevroren voedsel. Mijn vriendin die ze heeft verzorgd in de vakantie gaf alleen ingevroren dubia's, krekels en moriowormen. Dit hebben ze gretig aangenomen. Van de week ga ik kijken of ze ook een muis aannemen. Zo ja, dan ga ik verder met ratten, cavia's en op den duur konijnen, katten, honden en paarden.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Ik voer in de video hieronder 5 kakkerlakken aan mijn kolonie. Let op het aantal werksters dat naar buiten stormt als ze eenmaal ontdekken dat er voedsel ligt.

Plaats reactie