Pheidologeton diversus (UneXisted)

Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Zojuist de kolonie binnen gekregen. Foto's volgen.

Vragen of opmerkingen, graag hier.
Laatst gewijzigd door Unexisted op 30 mar 2010, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Deze mieren zijn extreem agressief! Gooide net een krekel erin. Binnen paar seconden was die overmeesterd. De mieren hebben ook mijn pincet gestolen. Je voelt zelfs de beet van de kleinste werksters. Echt ontzettend gave soort, maar ook ontzettend gevaarlijk.

Edit: beet van een kleine werkster voelt zo vervelend. Als ze eenmaal besluiten om hun kaken geklemd te houden in je huid, dan krijg je ze ook vrij moeilijk weer los. Ik wil niet weten hoe een beet voelt van een supermajor.

Edit2: kan ook al een gevoel omschrijven van hoe het voelt als een kleine werkster haar kaken in je vel zet. Voelt alsof iemand met de punt van een naald je zachtjes prikt op je huid.
Laatst gewijzigd door Unexisted op 26 feb 2010, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »



Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Gisteren heb ik de kolonie overgezet naar een zand/leem nest. Tijdens het overzetten zijn er een paar werksters gestorven vanwege de droogte. Het is mij al vaak verteld en ik kan het nu bevestigen. Bij een droge omgeving kunnen de werksters binnen een paar uur sterven. De rest van de verhuizing is naar wens verlopen.

Na de verhuizing begonnen ze gelijk te graven. Gisterennacht - helaas niet mogen meemaken - is de hele kolonie onder de grond gaan zitten.

De setup bestaat uit een 3L bakje van de Hema in combinatie met een 30x20x6 antfarm van Antstore. De bijgeleverde deksel van Antstore heb ik niet gebruikt vanwege een gebrek aan ventilatiegaten. Ik heb mijn eigen deksel gemaakt. Om te voorkomen dat er condensvorming optreedt tegen de muren heb ik een ventilator gebruikt. Door de draaisnelheid te manipuleren kan je de luchtvochtigheid instellen.

De hele setup.
Afbeelding

De buitenwereld.
Afbeelding

De antfarm.
Afbeelding

Toen ik vanochtend ging kijken viel me gelijk op dat ze het zand zo hoog opstapelde dat ze mijn PTFE bijna konden omzeilen. Dit had ik van te voren al kunnen bedenken. Mijn vuistregel voor een antfarm is nu: opvullen met zand tot 3/4 a 3/5 van de antfarm. Op deze manier houd je een ruime marge over. Maarja, mochten ze moedwillig willen ontsnappen, dan houdt niks ze tegen om die zandberg zo hoog te maken dat ze het PTFE alsnog ontwijken. Gelukkig heb ik een deksel.

Hier een paar foto's van het 'PTFE probleem'.
Afbeelding
Afbeelding

Zoals het er nu naar uit ziet gaat alles goed. Ik ben echter al aan het nadenken over een opvolger voor deze setup. Als ze eenmaal kunnen ontsnappen als de deksel eraf is, dan kan ik de antfarm niet bevochtigen via de drainage pijp.

Iemand ideeen voor een opvolger?

Vragen of opmerkingen
Laatst gewijzigd door Unexisted op 19 apr 2010, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Nieuwe video's. Er is weinig beeldmateriaal beschikbaar op youtube. Vandaar alle video's.




Vragen of opmerkingen
Laatst gewijzigd door Unexisted op 19 apr 2010, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Zojuist heb ik al het zand dat ze opgegraven hebben weggehaald. Dit leek mij de beste oplossing. De meeste gangen gangen naar het oppervlakte toe zijn wel bedolven in het zand, maar dat acht ik niet als een probleem.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Gisterenavond is er weer veel gebeurd. Zoals je hieronder kan zien zijn ze weer flink aan het graven geweest. Ik ga het zand aan de randen weer weg halen.

Afbeelding

Je kan het pad dat ze hebben gemaakt naar een voedselbron goed zien. Gisterenavond een Blaptica dubia gegeven en vandaag is die voor de helft opgegeten. Per dag zou ik ze dus een B. dubia kunnen geven. Ik heb ook weer flink wat video's gemaakt. Zal deze video's later op de dag posten.

Edit:
In totaal hebben ze 31 gram zand weg gehaald in 12 uur tijd.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

In totaal hebben ze in 2 dagen tijd al meer dan 150 gram zand verzet. Omdat ik het graven zo leuk vindt, heb ik nog een video van 10 minuten geupload.



Daarnaast heb ik nog een video gemaakt van een bescheiden ant highway. Het belooft veel goeds voor als de kolonie groter is.



Vragen of opmerkingen
Laatst gewijzigd door Unexisted op 19 apr 2010, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »


Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Ik heb afgelopen nacht wat leuks meegemaakt. Ik was in de avond de kolonie aan het observeren toen er opeens vanuit het nest een stuk of honderd werksters naar boven kwamen. Een paar minuten daarvoor had ik wat krekels neergelegd. Het was echt mooi om te zien. Ze kwamen als een groot leger met ze allen tegelijk uit het gat. Een zwerm van mieren... Ik heb het helaas niet kunnen filmen. Ik heb wel gefilmd wat er daarna gebeurde.



Ik vraag me nu wel af hoe ze dit hebben gecoordineerd. Iemand een idee?

Vragen of opmerkingen
Laatst gewijzigd door Unexisted op 19 apr 2010, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Inmiddels heb ik mijn kolonie verplaatst. Ik ga ze samenvoegen met een grotere kolonie. Foto's volgen nog. Ik heb nog een foto gemaakt van het verschijnsel polymorfisme binnen de soort Pheidologeton diversus. De kleinste werksters, de minors, worden maar 2mm groot, de supermajors daarin tegen bereiken een lengte tot wel 18mm. Hieronder is geen supermajor te zien.

Afbeelding
Gefotografeerd op 1mm papier.

Vragen of opmerkingen, graag hier.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Ik heb de kolonie verplaatst naar een basin van Antstore. De basin is 60x30x20cm groot. Er zijn drie mogelijkheden voor de kolonie om zich te huisvesten. Ze kunnen kiezen tussen de reageerbuisjes, het zand of een y-tong nest. Je ziet op de foto maar 1 y-tong nest van 20x20x10. Uiteindelijk is het de bedoeling dat daar nog 2 y-tong nesten naast komen te staan van 20x20x10. Ik verbind ze onderling met een slang.

Als anti-uitbraakmiddel gebruik ik PTFE en een deksel. Alhoewel ze waarschijnlijk wel langs de deksel kunnen komen. Op de deksel zie je twee ventilators. Die staan met een zeer lage snelheid te draaien om de lucht te laten circuleren in de basin. Anders krijg je al gauw last van condensatie aan de wanden. De snelheid van de ventilators kan je manipuleren door de spanning te sturen. De twee warmtematten (1 tegen y-tong nest en 1 tegen het zand) zijn aangesloten op een dimmer en worden ongeveer 30 graden aan het oppervlakte van de warmtemat. Het zandleem mix (2 op 1) houdt het vocht goed vast. Ik spuit elke dag wat water om het verdampte water te compenseren.

Ik wil deze kolonie zover laten groeien, zodat ik een plexiglas buizensysteem kan aansluiten op de basin. Het lijkt me ontzettend gaaf om te zien hoe ze het voedsel en de zaden transporteren over wat grotere afstanden.

Afbeelding
De nieuwe setup voor de kolonie. Y-tong nest, zand nest en reageerbuisjes.

Op het moment zijn ze flink aan het graven. Zonet keek ik nog eens de basin in. En wat ik zag leek op het eerste gezicht op een chaotische massa van werksters. Na wat observeren zag ik dat ze bezig waren met verhuizen, maar tegelijkertijd waren ze ook bezig met graven en met eten. Ik heb nog een video gemaakt van deze situatie. Die zal ik morgen posten.

Wat ook grappig is... Op het moment dat je blaast (of uitblaast), dan flippen de mieren en rennen ze door de hele basin. Ik heb geen idee waarom, maar ze zijn blijkbaar zeer gevoelig voor plotselinge windvlagen.

Ik heb een filmpje gemaakt van de nieuwe opstelling.



Vragen of opmerkingen
Laatst gewijzigd door Unexisted op 19 apr 2010, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Sinds vandaag woont de kolonie zowel in het zand als in het y-tong nest. Het is fijn om te zien dat de kolonie eindelijk iets doet wat je zelf ook in gedachte had. Tijdens het ontwerpen van het y-tong nest heb ik onderin een gat vrij gehouden die het zand met het y-tong nest verbindt.

Afbeelding
Linksonderin zie je het gat waar ik het over heb. Het middelste onderste gat zie je niet terug in mijn uiteindelijke y-tong nest.

Afbeelding
Hier zie je dat de kolonie zich heeft gevestigd in de linkerhoek. Deze hoek staat in directe verbinding met het zand.

Afbeelding
Deze gangen leiden naar het y-tong nest.

Afbeelding
De buitenwereld is al helemaal omgegooid. Gisteren toen ik ze erin deed was alles nog vlak.

Gisteren nacht was de kolonie zeer actief. Hier is de video die ik beloofd had.

Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Gisteren heb ik een derde koningin toegevoegd aan de kolonie. Het adopteren ging zonder problemen. Ik begon de adoptie met het overplaatsen van een major. Vervolgens heb ik geobserveerd hoe de werksters reageren op de major. In eerste instantie vielen ze de major aan. Echter, na enkele seconden was er geen agressiviteit meer te bespeuren. Op aanraden van Necturus, moderator van een Duits forum, heb ik alleen de minors overgezet. Mocht er wat verkeerd gaan, dan kunnen de media en majors een bedreiging vormen voor de koninginnen van de kolonie.

Ik heb me laten bijten door een 14mm major. In principe kon ik de major van mijn hand afslaan, maar ik was eigenlijk best benieuwd naar de beet van een major. En ik weet nu dat ik me nooit meer laat bijten... Het doet ontzettend zeer. Het voelt alsof iemand met een scherpe knijptang in je vel knijpt. De major heeft zoveel kracht dat ik er een kleine bloedende wond aan over heb gehouden.

Afbeelding
Beet van een major. De kaken gaan diep de huid in.

Ik schat de kolonie nu op 50 media/majors, 1500 minors en 3 koninginnen. Qua voedsel zijn ze niet erg moeilijk. Ik voer ze Blaptica dubia, fruitvliegen en krekels. Vis accepteren ze ook. In de literatuur staat dat het dieet van Pheidologeton diversus voor de helft zou bestaan uit insecten en de andere helft uit zaden (Bert Hölldobler,Edward O. Wilson, The Ant). Dit zou alleen gelden voor 'grote' kolonies. Ik ben van plan om wat te experimenteren met het geven van zaden. Ik ben benieuwd hoe groot groot precies is. Daarnaast heb ik gehoord dat ze dol zijn op walnoten.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Laatste dagen heb ik ze 2x een stuk of 100 fruitvliegjes gegeven. Wat ik tegenwoordig doe is de fruitvliegjes in een bak neerzetten met PTFE aan de randen gesmeerd. Daarna voer ik de fruitvliegjes honingdauwsurrogaat. Als alle fruitvliegjes zich hebben vol gedronken met honingdauwsurrogaat stop ik ze 2 minuutjes in de vriezer. P. diversus houdt van levend voedsel. Door de vriezer raken ze tijdelijk verlamd, maar zijn ze niet dood. Echter, ik weet niet of dit de voedingswaarde verhoogd van de fruitvliegjes. Vaak zie ik dat de werksters de fruitvliegjes kapot bijten, zodat het honingdauwsurrogaat vaak op de grond terecht komt.

Afbeelding

Daarnaast voer ik ze ook krekels. Soms komt er wel eens een media / major werkster op mijn pincet terecht. Ze zijn dan zeer agressief.

Afbeelding
Zeer agressieve media werkster.

Wat ik merk bij het voederen is dat de werksters geneigd zijn om het voedsel in te graven. Of ze graven een groot gat onder het voedsel, zodat ze het voedsel het nest in kunnen slepen. Een grote krekel die ik ze voerde werd ook het nest in gesleept. Dit verbaasde mij, want dat betekent dat ze tenminste een flinke kamer hebben uitgegraven. Helaas heb ik daar geen zicht op.

Ik heb tot nu toe gevoerd: spek, ham, krekels, fruitvliegjes, koek, gekookt eitje, krulvliegjes, meeltor, meelworm.




Vragen of opmerkingen
Laatst gewijzigd door Unexisted op 19 apr 2010, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Op het moment zijn de werksters veel actiever geworden dan een week geleden. Ze zijn vaker in de buitenwereld en ze eten nu 24 uur per dag het voedsel dat daar ligt. Ik denk dat de eerste eitjes zijn uitgekomen. Ik kan niet of nauwelijks zien of er broed ligt en hoeveel, dus het is een kwestie van afwachten.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Flinke activiteit te zien vanavond. Heb er ook een filmpje van gemaakt. Ik zal die morgen uploaden. Paar dagen geleden waren ze nog niet zo actief.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Er ontstaan steeds meer kuilen aan het oppervlakte, waar voorheen voedsel lag. Ik vraag me nog steeds af wat de reden is waarom ze graven onder het voedsel.


De video van gisterenavond.


Vragen of opmerkingen
Laatst gewijzigd door Unexisted op 19 apr 2010, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Ik heb gemerkt dat als ik de kolonie levende prooidieren geef, dat de activiteit omhoog schiet. Ik heb een video gemaakt van het moment dat ik een levende net-vervelde meelworm geef.


Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Ik heb een video gemaakt van de werksters die een meelworm terug brengen naar het nest.



Vragen of opmerkingen
Laatst gewijzigd door Unexisted op 19 apr 2010, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Ik heb twee nieuwe filmpjes gemaakt.

Een major die vecht met een meelworm.


De werksters die een krekel aan het transporteren zijn.


Interessant om te zien is de snelweg naar de krekel toe. Aan het einde van de video zie je heel duidelijk dat er telkens werksters heen en weer lopen van en naar de krekel toe.

Vragen of opmerkingen
Laatst gewijzigd door Unexisted op 19 apr 2010, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Ze blijven me verbazen... Ik heb voor de kolonie sprinkhanen gekocht, medium size. Vanwege de grootte verwachtte ik dat ze de sprinkhaan niet het nest in zouden slepen. Dat ze dat wel deden was een grote verrassing. Uiteindelijk hebben ze de sprinkhaan het zand nest in gesleept. Er zijn al drie sprinkhanen verdwenen in het zand...



Daarnaast kan ik nu ook bevestigen dat de minors houden van een mix van suiker/esdoornsiroop/water. Voorheen dacht ik dat ze alleen water accepteerde. De mix spoot ik overigens op een stuk aluminiumfolie. De werksters vonden de mix zo lekker dat ze het goedje inclusief aluminiumfolie het nest in probeerde te slepen. Ik heb er jammer genoeg geen video van kunnen maken. Wat een soort... :lol:

Vragen of opmerkingen
Laatst gewijzigd door Unexisted op 19 apr 2010, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Ze eten steeds meer en meer. Nadat ik gisteren een aantal meelwormen in de buitenwereld legde, waren er na een aantal minuten al zo een honderd werksters ter plekke. De rekrutering verloopt vrij soepel. Nadat er een prooi is gespot ontstaat er een snelweg naar die prooi toe. Een paar foto's van dit gebeuren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uiteindelijk waren er waarschijnlijk een paar honderd werksters in de buitenwereld bezig. Vandaag is er geen spoor meer te bekennen van de meelwormen. Ze zijn allemaal het nest in gedragen.

Deze soort eet enorm veel. De afgelopen dagen heb ik ze medium sprinkhanen gegeven. Ze konden er makkelijk 3 á 4 stuks per dag van op. Er zijn twee manieren om een sprinkhaan op te eten. Of ze slepen de sprinkhaan mee het nest in, of ze eten het ter plekke op. In het begin sleepte ze de sprinkhanen het nest in. Daarna aten ze de sprinkhanen ter plekke op.

Afbeelding
Afbeelding

Vragen of opmerkingen
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Vandaag heb ik nieuw voer gekocht. Het was kiezen tussen 25 pinkies - kleine haarloze muizen - of grote sprinkhanen. Ik ben gegaan voor het laatste, omdat ik niet zeker weet of mijn P. diverus kolonie wel pinkies accepteert. Bovendien worden ze verkocht per 25 stuks voor 12 euro. Als ze het niet accepteren, dan raakt dat nooit op.

De sprinkhanen worden verkocht in een nieuwe grotere verpakking. Per verpakking krijg ik er een stuk of 10. Hopelijk is dat genoeg voor 2 weken. Maar het zit er dik in dat ik elke week nieuwe moet gaan kopen.

Afbeelding
Tien sprinkhanen in hun nieuwe verpakking.

Afbeelding
Dit zijn de beesten die de eetlust van mijn kolonie gaan temmen.

Daarnaast voer ik ze ook Blaptica dubia. Echter, op de een of andere manier accepteren ze dat minder makkelijk dan sprinkhanen.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

De laatste paar weken heb ik zitten experimenteren met de warmtemat die warmte afgeeft aan mijn y-tong nest. Het viel me namelijk op dat het broed niet in de kamers gestald werd, maar in de gangen die van achteren naar de kamers toe gaan. De oorzaak was dus een te warm warmtematje.

De afgelopen dagen heb ik dus elke dag het warmtematje telkens een beetje meer gedimd. Het resultaat is dat al het broed verplaatst is naar de kamers. Ik heb nu 4 kamers vol met broed. De afgelopen dagen heb ik echter maar 1 koningin gezien. Ik hoop de komende dagen alle drie de koninginnen te spotten.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Een video van een sprinkhaan. Ik voer ze levend. Ik knip de springpoten en de vleugels eraf. De kaken beschadig ik. Laatst gaf ik de kop van een Blaptica dubia aan de mieren en toen zag ik duidelijk dat alle werksters die te dicht bij de kaken kwamen werden opgegeten.

Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Het houden van de soort Pheidologeton diversus

Ik heb geprobeerd om een handleiding te schrijven voor de soort Pheidologeton diversus. De handleiding bestaat uit twee delen. De bespreking van mijn opstelling en algemene informatie met wat praktijktips. Suggesties en vragen graag hier.

Mijn opstelling
Mijn opstelling bestaat uit een bassin van 60x30x20 met een deksel. Op deze deksel zitten twee ventilators en gaas. De ventilators zorgen voor een luchtcirculatie binnen de bassin en het voorkomt dat er waterdruppels op de muren gaan condenseren. Er wordt gebruik gemaakt van PTFE om te voorkomen dat de werksters ontsnappen.
Afbeelding

Het nest
Het nest bestaat uit twee delen, namelijk het zandnest en het y-tong nest. Deze twee nesten staan in verbinding met elkaar, namelijk via tunnels die vanuit de kamers aan de voorkant naar de achterkant van het y-tong nest toe lopen. De afmeting van het y-tong nest is 30x20x15cm (lxbxh). De afmeting van mijn nest ondersteunt circa 10.000 werksters. Als het nest overvol raakt zal ik een tweede nest en later nog een derde nest toevoegen. Deze zal ik onderling verbinden met buizen. De kamers van het y-tong nest is 6x3x2,5cm (lxbxh) groot. Het is belangrijk om de kamers hoog en diep te maken. De hoogte is nodig omdat veel werksters hangen op het plafond. De diepte is nodig omdat er veel ruimte nodig is voor het broed.
Afbeelding
Afbeelding

Het zandnest bestaat uit een mix van zand en leem. De schaal van het zand en leem is ongeveer 3 op 2.
Afbeelding

Bevochtiging
Het y-tong nest heeft een ingebouwd waterreservoir. Dit waterreservoir bevochtigt het y-tong nest.
Afbeelding

Het zand wordt elke dag besproeid met water om het vochtig te houden. Het is belangrijk om het zand vochtig te houden. De werksters kunnen binnen 24 uur sterven in een te droge nestomgeving. Om de vochtigheid van het zand te bevorderen kan eventueel seramis ® (kleikorrels) worden toegevoegd aan het zand. Naast het constant bevochtigen van de nesten zijn er ook twee reageerbuisjes met waterreservoir in de buitenwereld gelegd. Op het moment dat er een grote hoeveelheid werksters bij het waterreservoir te zien is bevochtig ik het zand. Dit is vaak een indicatie dat de grond te droog is.
Afbeelding

Verwarming
Het y-tong nest wordt verwarmd met een warmtemat. De warmtemat staat met een dimmer afgesteld op 28-30 graden. De ideale temperatuur kan worden ingesteld door te observeren waar de werksters het broed neerleggen in het y-tong nest. Als de warmtemat te warm is, dan zullen de werksters het broed zo diep mogelijk in de kamers leggen. Het oppervlak van het zandnest kan eventueel verwarmd worden met een lamp. Ik heb echter geen extra activiteit waargenomen met een verwarmde buitenwereld, dus ik doe dat niet meer.

Pheidologeton diversus
De soort Pheidologeton diversus is polygyn en polymorfisch. De minor werksters worden 2-3mm groot. De grootte van de soldaten kan variëren van 4-18mm. De koningin wordt 22-24mm groot. Zowel de werksters als de koningin zijn zwart gekleurd.
Afbeelding

Leefomgeving
Pheidologeton diversus is een soort die extreem gevoelig is voor droogte. Bij te droge omstandigheden kan de kolonie binnen 24 uur sterven. Het nest moet daarom te allen tijde vochtig zijn. De soort kan gehouden worden onder een temperatuur van 22-30 graden. De soort kan gehouden worden in een zand-, y-tong of gipsnest met als voorwaarde dat het nest altijd vochtig is.

Ontwikkelsnelheid
Ei naar larve: 8-10 dagen
Larve naar pop: 8-10 dagen
Pop van werkster: 9-12 dagen
Pop van soldaat: 30-45 dagen
Pop van koningin: 40-50 dagen
Pop van mannetje: 20-30 dagen

Voedsel
Het dieet bestaat uit zowel zaden als insecten. Initieel zal een kleine kolonie alleen insecten aannemen. Echter, Pheidologeton diversus wordt ook wel de east indian harvesting ant genoemd. Bij grote kolonies zal het dieet voor 50% bestaan uit zaden en voor 50% uit insecten. De soort is vrij primitief en heeft in principe voldoende aan water. Uit mijn ervaring kan ik zeggen dat ze ook alternatieve vloeistoffen accepteren zoals suikerwater.

Adoptie
Mijn ervaring is dat het kinderlijk simpel is om nieuwe werksters of koninginnen te laten adopteren door een andere kolonie van de soort Pheidologeton diversus. Je plaatst een werkster van de te laten adopteren kolonie bij de kolonie in kwestie. Als de werksters niet agressief reageren tegenover de vreemde werkster, dan kunnen er meer werksters worden toegevoegd. Het is niet aan te raden om soldaten te laten adopteren. Mocht het eventueel mis gaan, dan kan een soldaat een serieuze bedreiging vormen voor de kolonie in kwestie.

Kritieke punten
• Als er werksters rondlopen met een afgebeten gaster, dan is de nestomgeving te droog.
• Minor werksters leven slechts één maand. In die maand dient de kolonie genoeg broed voort te brengen zodat de populatie minstens gelijk blijft.
• De kolonie kan binnen 24 uur sterven in een te droge nestomgeving.
• Pheidologeton diversus kan door y-tong heenbijten.
• Soldaten kunnen zelf geen voedsel opnemen. Het is daarom aan te raden om soldaten te verwijderen van kleine kolonies. Kleine kolonies hebben er belang bij dat al het voedsel direct naar de koningin gaat.

Bronnen
Wikipedia
Ameisenforum
http://www.digital-foto-video.eu/176243/186843.html
Ameiseninfos

Met dank aan XTof, Necturus, baumarkthammer en Erne.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Nog een update in een vorm van een video. Ik hoop dat de video duidelijk is. De kamers zijn zeer lastig te filmen vanwege een gebrek aan licht.

Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

De kolonie heeft dag en nacht een snelweg van en naar voedsel.

Afbeelding
Vanaf de voedselbron naar huis toe.
Afbeelding
Bij de y-splitsing moeten de werksters kiezen welke kant ze op willen. Links is naar het nest, rechts is naar een andere voedselbron.
Afbeelding
Lopen...
Afbeelding
En daar is de nest ingang alweer.
Afbeelding
Overzicht van de afstand.

Overigens vind ik het wel interessant hoe de werksters bepalen welke kant ze op moeten bij bijvoorbeeld een y-splitsing. Hoe kiezen ze een richting?
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton diversus (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Voedertijd!

Plaats reactie