Leptogenys kitteli (UneXisted)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Leptogenys kitteli (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Leptogenys kitteli is een slanke soort met lange poten. De werksters zijn 7,5 tot 8,5mm groot en ze zijn volledig zwart gekleurd. De koningin heeft dezelfde afmeting als de werksters, maar heeft een dikkere gaster. Deze soort kan niet klimmen tegen gladde oppervlaktes.
T23B4eXm9I9tNXXXXX_!!53296950.jpg
Sommige soorten Leptogenys zijn army ants. Leptogenys kitteli is dat mogelijk ook. Het gedrag van deze soort vertoont dezelfde kenmerken als een kolonie army ants. De werksters zijn extreem agressief. Daarnaast jagen de werksters - in tegenstelling tot de meeste andere ponerinae - in groepen. Ze maken ook snelwegen naar voedselbronnen. Het wapenarsenaal van deze soort bestaat uit een stel kaken en een angel. Tijdens het vechten zal ze een combinatie van beide gebruiken om de prooi te bedwingen.
T1zx4cXdBzXXcTumQ2_045306.jpg
Ik zal deze soort houden in een plastic box. Het nest zal tijdelijk bestaan uit een paar reageerbuizen. Op termijn wil ik ze houden in een y-tong nest. Aangezien de meeste army ants nomadisch zijn, zou het mogelijk kunnen zijn dat Leptogenys kitteli ook nomadisch gedrag vertoont. Dit zal mogelijk problemen opleveren bij het houden van deze soort in gevangenschap. Ze hebben een temperatuur nodig van 22-28 graden. Ik kon geen informatie vinden over de benodigde vochtigheid van deze soort. Ik ga uit van 50-60%.

De kolonie is circa 50 werksters groot. Ze hebben al wat broed. Een paar larven en wat eitjes.

Ik heb twee video's gemaakt waarin ze vechten met een kakuna en een krekel.





Vragen en opmerkingen graag hier.

Bronnen:
http://www.myrmecos.net/ants/leptogenys.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Army_ant
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Leptogenys kitteli (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

De laatste paar dagen heb ik wat last gehad van dode werksters. Een stuk of 8 werksters zijn overleden, waarschijnlijk vanwege een te droge omgeving. Ik bevochtig nu elke dag het zand in de buitenwereld.

Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Leptogenys kitteli (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Een tijdje geleden heb ik de kolonie overgeplaatst naar een kleine bassin van 20x10x10cm. De bassin is gevuld met een mix van zand en leem. Deze combinatie houdt het vocht goed vast en is daardoor zeer geschikt als nest zand.
Afbeelding

De kolonie zit momenteel in een combinatie van een reageerbuisje en zand. Ik ben van plan om het reageerbuisje te laten in de buitenwereld. Dit kan dienen als een waterreservoir, maar ook als een alternatief onderkomen. Ik verwarm het zand tot 30-35 graden.
Afbeelding

Ik heb ze vandaag een stukje Blaptica dubia gevoerd. Ze waren blijkbaar heel hongerig, want ze besloten om met ze allen de kakkerlak te verplaatsen. Waar naar toe weet ik niet. Zowel de opening naar het zand nest als het reageerbuisje zijn veel te klein.

Plaats reactie