Odontoponera transversa (Don19542)

Plaats reactie
don19542
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 april 2010
Locatie: Almere
Gender:
Leeftijd: 37

Odontoponera transversa (Don19542)

Bericht door don19542 »

Hoi mensen,

Ik heb sinds gisteren een kolonie Odontoponera transversa en aangezien ik altijd met veel interesse jullie blogs lees, ga ik er zelf ook maar een bijhouden.

Ik heb al een kolonie Lasius niger, maar dat wil maar niet opschieten en deze zitten in een zandnest, waar je dus echt weinig kan zien van enige groei...
Ik heb daarom ook voor de O.Transversa maar een y-tong nest gemaakt. Het had nog even wat voeten in de aarde aangezien dit mijn eerste y-tong nest is.
Ik zal nog foto's gaan uploaden maar verwacht geen technische hoogstandje wat fotografie betreft...
Ik heb in ieder geval een horizontaal nest gemaakt met 8 kamers waarvan er nu nog 6 afgesloten zijn. Ik heb met een stuk buis het y-tong bevestigd aan de buitenwereld, dat een plastic aquarium is...
Aangezien deze soort niet kan klimmen op gladde oppervlakken, hoef ik dus niks aan uitbraakbeveiliging te doen, lekker makkelijk. :D

Ah goed, ik heb gisteren de mieren opgehaald bij Unexisted in Almere en voorzichtig mee naar huis genomen.
De mieren zaten in een klein afsluitbaar plastic zakje. Als aanbevolen had ik de mieren gewoon uitgeklopt in de buitenwereld.
Het was echt grappig om te zien hoe die beestje erop reageren: gelijk zoeken naar donkere plekjes. Eerst zaten ze onder het watertorentje, ze waren zelfs al aan het graven tot ik er uiteraard een stokje voor stak. Daarna besloten ze maar onder het bakje van de honingoplossing te gaan zitten. Iets van 2 uur later werden ze iets slimmer en hadden ze het y-tong nest ontdekt. Het grappige was dat ze binnen de kortste keren de koningin aan haar kaken naar het nest trokken... Er werd ook nog even gedragen zag ik.
Ik had gelijk een bakje met honingwater, een krekel en een meelworm in de buitenwereld gezet en die werden alle gretig aangenomen.

Vanmorgen zaten alle mieren rustig aan de droge kant van het y-tong nest en er was er geen een in de buitenwereld. Wel apart vond ik zelf dan dat er totaal geen mier aan de vochtige zijde van het nest zat, zelfs geen van de drie larven... Wel zag het achterlijf van de krekel liggen in de vochtige ruimte...
Vandaag de hele dag was er niet zo heel erg veel boeiends. Ik had een stukje perzik in de buitenwereld gelegd en daar hebben ze wel gretig van zitten snoepen. Maar de insecten rende ze vandaag gewoon voor weg :S schijterds :P
Nu maar hopen dat er snel eitjes zullen komen...

Voor vragen en opmerkingen kan je hier terecht.

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=2511
Laatst gewijzigd door don19542 op 02 jun 2010, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
actueel:
2x Lasius niger
1x Messor barbarus
1x Pheidole yeensis
1x Crematogaster scuttelaris
1x Paratrechina longicornis
Verleden:
Pheidole pallidula
Camponotus barbaricus
Lasius niger
Messor barbarus
Pheidole noda
Odontoponera transversa
don19542
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 april 2010
Locatie: Almere
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Odontoponera transversa

Bericht door don19542 »

Vandaag ben ik de hele dag afwezig geweest dus ik heb de mieren niet echt goed kunnen bekijken. Ik zag wel dat ze netjes al hun insectenkadavers buiten het nest hadden neergegooid, ik was even bang dat ze het in het vochtige gedeelte een afvalhoop zouden maken.
Wat mij wel opvalt is dat alle mieren helemaal tegen de wand met z'n alle opgekropen zitten, zo ver mogelijk van het vochtige gedeelte van het nest weg...
Heeft iemand enig idee wat de reden hierachter is?
Alle mieren inclusief de nog steeds 3 larven bevinden zich dus in het droge gedeelte en het vochtige gedeelte van het nest wordt compleet vermeden...
Het kan toch niet zo zijn dat het te vochtig is voor ze?!
actueel:
2x Lasius niger
1x Messor barbarus
1x Pheidole yeensis
1x Crematogaster scuttelaris
1x Paratrechina longicornis
Verleden:
Pheidole pallidula
Camponotus barbaricus
Lasius niger
Messor barbarus
Pheidole noda
Odontoponera transversa
don19542
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 april 2010
Locatie: Almere
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Odontoponera transversa

Bericht door don19542 »

Vandaag toch maar even een kleine update. Ik zag vandaag 2 dode werksters, tenminste ik hoop werksters liggen in de buitenwereld.
Ik zag ze pas liggen toen ik het kleine bordje met daarop de honingwater optilde en ik heb dus geen idee hoe lang ze er al lagen...
Het kunnen stress doden zijn van dag 1, maar ik hou het in de gaten...
Verder zitten de mieren nog steeds aan de droge kant van het y-tong opeen gepakt zonder nieuwe eitjes op dit moment...
Ik heb ook echt totaal geen idee welke van de vele nou de gyne is... Het is echt moeilijk te zeggen bij deze soort...
Ik ga morgen kijken of ik foto's kan posten...
actueel:
2x Lasius niger
1x Messor barbarus
1x Pheidole yeensis
1x Crematogaster scuttelaris
1x Paratrechina longicornis
Verleden:
Pheidole pallidula
Camponotus barbaricus
Lasius niger
Messor barbarus
Pheidole noda
Odontoponera transversa
don19542
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 april 2010
Locatie: Almere
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Odontoponera transversa

Bericht door don19542 »

Ik heb hier wat foto's zoals ik al had verwacht zijn het echt onduidelijke lelijke foto's geworden maarja jullie kunnen in ieder geval een beetje de set-up zien...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik hoop dat het lukt met de foto's :P het is de eerste keer dat ik dit doe...
actueel:
2x Lasius niger
1x Messor barbarus
1x Pheidole yeensis
1x Crematogaster scuttelaris
1x Paratrechina longicornis
Verleden:
Pheidole pallidula
Camponotus barbaricus
Lasius niger
Messor barbarus
Pheidole noda
Odontoponera transversa
don19542
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 april 2010
Locatie: Almere
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Odontoponera transversa

Bericht door don19542 »

Wat je kan zien is dat alle mieren in de droge kamer zitten en normaal zitten ze echt hutje mutje op elkaar...
De kamer aan de bovenkant word gebruikt als voedsel opslagplaats...
Het is niet echt goed te zien maar ik heb een stuk plastic na de 2 kamers in gedaan zo hebben ze op het moment alleen de eerste 2 kamers tot hun beschikking een droog en een nat.
Ik heb op dit moment nog steeds 3 larven en 0 eitjes maar ik heb wel de gyne voorbij zien schuivelen, dus die leeft gelukkig nog...
Btw dit is mn eerste set-up dus er gaan nog wel betere dingen komen
Enne ik ga proberen met een ander fototoestel te werken want dit is natuurlijk bagger....
actueel:
2x Lasius niger
1x Messor barbarus
1x Pheidole yeensis
1x Crematogaster scuttelaris
1x Paratrechina longicornis
Verleden:
Pheidole pallidula
Camponotus barbaricus
Lasius niger
Messor barbarus
Pheidole noda
Odontoponera transversa
don19542
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 april 2010
Locatie: Almere
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Odontoponera transversa

Bericht door don19542 »

De mieren zijn de afgelopen dagen niet echt actief geweest in de tijd dat ik naar ze gekeken heb.
Wel zijn er een aantal krekels verdwenen die ik in de buitenwereld had losgelaten :D
Ook denk ik 4 eitjes te tellen, wat natuurlijk helemaal geweldig is :D de drie larven zijn overigens nog steeds larven, ben benieuwd wanneer zij zich gaan in spinnen...
actueel:
2x Lasius niger
1x Messor barbarus
1x Pheidole yeensis
1x Crematogaster scuttelaris
1x Paratrechina longicornis
Verleden:
Pheidole pallidula
Camponotus barbaricus
Lasius niger
Messor barbarus
Pheidole noda
Odontoponera transversa
don19542
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 april 2010
Locatie: Almere
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Odontoponera transversa

Bericht door don19542 »

De 4 eitjes waren klaarblijkelijk een paar zandkorrels, want ze zijn nu niet meer te zien :(
Wel kan ik de mieren nu 24/7 bekijken, dit omdat ik erachter ben gekomen dat deze soort geen rood licht waarneemt :D
Ik moet zeggen dat het wel gelijk een stuk leuker word, nu zie ik teminste dat de larven en de gyne gevoerd worden...
actueel:
2x Lasius niger
1x Messor barbarus
1x Pheidole yeensis
1x Crematogaster scuttelaris
1x Paratrechina longicornis
Verleden:
Pheidole pallidula
Camponotus barbaricus
Lasius niger
Messor barbarus
Pheidole noda
Odontoponera transversa
don19542
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 april 2010
Locatie: Almere
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Odontoponera transversa

Bericht door don19542 »

Het is dan eindelijk zover het eerste hoopje broed ligt er...
Van de drie larven die ik had, heb ik er nu nog een, de andere 2 zijn verdwenen, opgegeten lijkt me...
Ik gok het aantal eitjes op ongeveer 25-30 waar ik heel blij mee ben, want ik had al enige twijfel of er uberhaupt ooit eitjes zouden komen...
Laatst gewijzigd door don19542 op 02 jun 2010, 09:48, 2 keer totaal gewijzigd.
actueel:
2x Lasius niger
1x Messor barbarus
1x Pheidole yeensis
1x Crematogaster scuttelaris
1x Paratrechina longicornis
Verleden:
Pheidole pallidula
Camponotus barbaricus
Lasius niger
Messor barbarus
Pheidole noda
Odontoponera transversa
don19542
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 april 2010
Locatie: Almere
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Odontoponera transversa

Bericht door don19542 »

Ik zie net toch voor mij heel merkwaardig gedrag :?
Ik zag een werkster een gewoon levende larve naar buiten brengen en bij de afvalhoop neerleggen :?
Heeft iemand enig idee waarom ze een levende larve bij de afvalhoop neer leggen???

Edit: Wat mij net opviel is dat ze de larve niet laten liggen op de afvalhoop maar er constant mee aan het sjouwen zijn in de buitenwereld, ze leggen wel iedere keer de larve neer bij de afvalhoop om er later weer mee te gaan sjouwen....
actueel:
2x Lasius niger
1x Messor barbarus
1x Pheidole yeensis
1x Crematogaster scuttelaris
1x Paratrechina longicornis
Verleden:
Pheidole pallidula
Camponotus barbaricus
Lasius niger
Messor barbarus
Pheidole noda
Odontoponera transversa
don19542
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 april 2010
Locatie: Almere
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Odontoponera transversa (Don19542)

Bericht door don19542 »

Er is niet heel erg veel nieuws te melden. De kolonie gaat gewoon goed.
Er ligt broed een heel zooitje eitjes en inmiddels 2 larven :D
Ze nemen het voedsel gewoon aan, zowel insecten als suikerwater en honing.
Wat mij trouwens wel heel erg opvalt is dat deze soort erg schrikkerig is vergeleken met andere soorten. Met de minste verstoring breekt complete paniek uit :P
actueel:
2x Lasius niger
1x Messor barbarus
1x Pheidole yeensis
1x Crematogaster scuttelaris
1x Paratrechina longicornis
Verleden:
Pheidole pallidula
Camponotus barbaricus
Lasius niger
Messor barbarus
Pheidole noda
Odontoponera transversa
don19542
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 april 2010
Locatie: Almere
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Odontoponera transversa (Don19542)

Bericht door don19542 »

De eerste nieuwe werksters zijn een feit :D Ik had ongveer 6 tot 8 coconen liggen een aantal dagen geleden en dat zijn er nu nog maar 2...
En er ligt al weer een hoopje eitjes... De mieren houden gelukkig nu het nest goed schoon en ik heb totaal geen sterfgevallen meer gehad...
Ik voer ze nu ook eigenlijk alleen maar levende krekels maatje 5. Ik haal wel altijd de springpoten eraf, maar de rest doen ze zelf en dat gaat uitstekend.
Het is echt super om te zien hoe ze jagen en vooral hoe ze de krekels steken als ze niet snel luisteren en dood willen gaan :P
actueel:
2x Lasius niger
1x Messor barbarus
1x Pheidole yeensis
1x Crematogaster scuttelaris
1x Paratrechina longicornis
Verleden:
Pheidole pallidula
Camponotus barbaricus
Lasius niger
Messor barbarus
Pheidole noda
Odontoponera transversa
Plaats reactie