Pheidologeton diversus (MorbidMike)

Plaats reactie
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Pheidologeton diversus (MorbidMike)

Bericht door MorbidMike »

Hier zal ik mijn kolonie Pheidologeton diversus bespreken. Deze heb ik al iets meer dan anderhalve maand in mijn bezit (vanaf 6 april).

Onlangs dacht ik dat het niet zo goed ging met de kolonie omdat ze schijnbaar niet aangroeiden, er werd gesuggereerd dat de temperatuur te laag was, en ik heb even geëxperimenteerd met de temperatuur. Nu is de luchttemperatuur ongeveer 25 graden Celsius en het effect is zeer merkbaar! Ik heb ze vandaag weer een volwassen Blaptica dubia gevoerd, en toen ik een paar uur later keek zag ik niet alleen een enorme massa miertjes, maar ook 4 media en 1 supermajor! Ik wist niet eens dat de kolonie een supermajor had, maar blijkbaar wel, het gaat dus eigenlijk een stuk beter dan ik doorhad. De temperatuur heeft dus een grote invloed op de activiteit.

Een fototoestel heb ik jammer genoeg niet... ik zou graag het indrukwekkende zicht laten zien.

Ik houd deze kolonie in een zandnest, ik had eerst een Ytong blok erbij zoals de setup van UneXisted, maar bij mij wilden ze het Ytong blok niet in, maar nestelden zich in het zand. Om de vochtigheid goed te houden spuit ik met een plantenspuit het hele nest nat. Ik heb ook een ventilator om condensvorming tegen te gaan.

Nu ga ik proberen ze elke dag een Blaptica dubia te voeren, en kijken hoe snel de kolonie aangroeit. Er zijn ondertussen al behoorlijk wat doden gevallen (door de leeftijd neem ik aan) maar de populatie is voor zover ik weet nog steeds goed op peil. Omdat ze in het zand zitten kan ik erg moeilijk zien of er veel broed is, wat ik best jammer vind.

Wat ik erg mooi vind om te zien is hoe de miertjes allemaal samen werken om die Blaptica dubia in stukjes te snijden (ze halen de poten er allemaal af) en te vervoeren naar het nest, gezien het grootteverschil tussen een kakkerlak en een miertje is dit toch knap, ook al zijn er zoveel. De kleine werksters zijn enorm sterk voor hun grootte: je voelt een beet van hun net zo goed als een Formica sanguinea van bijna 1 centimeter, indrukwekkend.

Vragen kan je hier kwijt.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Pheidologeton diversus (MorbidMike)

Bericht door MorbidMike »

Tijd voor weer een kleine update!

De kolonie heeft zich verplaatst onder het zand: nu zitten de helemaal tegen de onderkant en achterkant van de bak dus als ik de bak 2 steunpunten geef kan ik langs onder kijken hoe het erbij staat. Tot zover zie ik alleen een grote massa zwart en een kleine hoeveelheid broed. Dit vind ik toch eigenaardig... ik merk helemaal niks van eventueel aanwezig broed (op deze kleine hoeveelheid na) maar toch moet het er zijn anders zou de kolonie uitsterven. Wat wel erg mooi is, is dat als ik ze een paar dagen geen eten geef en daarna een volwassen Blaptica dubia er ook twee supermajors naar buiten komen om deze open te breken! Een erg indrukwekkend zicht.

Ik heb de kolonie een extra warmtemat gegeven, aan de achterkant van de bak is er nu ook een. Mogelijk is dit de reden van de verhuis van de kolonie geweest, ze moeten dus toch te koud gezeten hebben.

Ze hebben ook al een begraafplaats gemaakt: de plaats waar eerst het Ytong blok stond dat ik er nu heb uitgehaald (mijn Pogonomyrmex occidentalis kolonie zit hier nu in), waar dus geen zand ligt (erg makkelijk voor mij om schoon te maken!). Er liggen toch al behoorlijk wat lijken, waaronder een paar media werksters. Het gaat al met al best goed met de kolonie maar naar mijn mening niet goed genoeg: de soort zou een explosieve groei moeten kennen en bij mij is dat toch duidelijk niet het geval. Ik hoop dat ze met het extra warmtematje sneller zullen groeien!
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Pheidologeton diversus (MorbidMike)

Bericht door MorbidMike »

Ik ben vandaag op jacht geweest en heb ze (enigszins geïncapaciteerde) hommels gevoerd. Deze werden wél erg gretig aangenomen. Ik geloof dat Blaptica dubia echt geen goede optie is voor deze soort. Zoals ik gewend was bij levend voedsel kwamen de twee supermajors die mijn kolonie heeft ook naar buiten! Echt bijzonder om te zien; de hommels (nog perfect levend en strijdlustig) werden werkelijk onder de voet gelopen door enorme aantallen kleine miertjes. Na een tijd was alleen de vorm van een van de hommels nog te zien omdat er zoveel miertjes op zaten, en dan een paar media, majors en de twee supermajors...
Maar weinig soorten zijn zo indrukwekkend om te zien!
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Pheidologeton diversus (MorbidMike)

Bericht door MorbidMike »

Slecht nieuws over deze kolonie: vandaag zag ik de koningin buiten lopen en dit vond ik absoluut geen goed teken: heb ik nog nooit gezien bij deze kolonie. En inderdaad... ondergronds waren geen mieren meer, het enige wat van de kolonie is overgebleven zijn 8 media, ongeveer 50 minors, en de gyne. Ik weet niet hoe of waarom alle miertjes plotseling dood zijn gegaan, mijn theorie is dat er al een tijdje geen broed meer is geweest en nu de kolonie langzaam uitsterft.
Misschien heeft iemand een idee hoe ik de kolonie kan laten overleven? Ik zelf dacht eraan alle media te doden (op 1 na) en dan de kolonie van zo klein terug groot te laten worden. Alle suggesties worden geapprecieerd!
Plaats reactie