Myrmecina graminicola (mn)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Myrmecina graminicola (mn)

Bericht door mn »

Hier zal ik een blog gaan bijhouden over mijn kolonie Myrmecina graminicola.

Myrmecina graminicola, ook wel oprolmier genoemd. Ze komt voor in Centraal-Europa en is een maar zelden gevonden mier met een zeer verborgen manier van leven. Nesten worden gevonden onder zware stenen, of liefst in een stenige bodem, ook vind je ze in warmteminnende bossen met een dikke strooisellaag of langs de oevers van rivieren en beken.

Je kunt kolonies bijna nooit vinden of opgraven, ze zitten vaak onder veel te zwarte stenen en de koningin zit vaak veel te diep in de grond.

Het is een erg kleine mier, de werksters zijn monomorf aan elkaar en bedragen allemaal 3mm, de gyne is iets groter, 3-4mm. Na de bruidsvlucht zal de koningin landen en een geschikte nestplaats zoeken, als alles dan mee zit zal het haar nog 3-4 jaar duren eer ze een 10 werksters heeft. Kolonies worden ook niet veel groter dan 50 werksters, ik had het geluk om in Frankrijk een volwassen kolonie van een 70 werksters te kunnen vangen.

Het speciale aan deze miersoort is dat ze een derde vrouwelijke kaste hebben. Deze worden ook wel intermorphs genoemd, een engelse benaming. Het is een tussenvorm tussen werkster en koningin. Ze hebben goed ontwikkelde eierstokken maar een spermatheek ontbreekt. Zij zijn er om onbevruchte, levensvatbare eitjes te leggen waarvan de meeste dienen als voeding voor de larven en werksters. Hoewel er enkele zijn die zich ontwikkellen tot mannetjes.

Het is een warmteminnende soort die koel moet worden gehouden. Ook hebben ze nood aan voldoende vochtigheid.
Dit was duidelijk te zien toen ik de kolonie in haar nieuwe buitenwereld liet, met als ondergrond droog zand. Er was maar weinig activiteit en die avond lagen er al 3 doden, geen goed vooruitzicht leek me. Nu had ik vanmorgen het zand vochtig gemaakt en na een uurtje liepen er meteen 30 werksters in de buitenwereld.

In de natuur leven en jagen ze vooral ondergronds of in de strooisellaag van het bos. Ze jagen op mijten en andere kleine beestjes.
Ze zullen ook grotere dode insecten eten. Maar daar heb ik nog niet veel van gemerkt.

Ik heb foto's gezien van iemand die de soort ook heeft en de algen stonden zo in het nest, ze deden het prima. Toch vind ik het raar, ze zullen dan niet volledig verduisterd gezeten hebben.

Zo, dan nu maar de foto's:
Afbeelding
Ik houd ze in een gewoon verduisterd proefbuisje dat in een groot ferero rocher doosje ligt.
Als uitbraakpreventie heb ik met water verdunde fluon genomen.

Afbeelding
Op de het moment dat ik de foto's nam waren ze actiever omdat ik ze net gestoord had. Ze blijven dan allemaal beweegloos staan.

Afbeelding
Het eerste miertje dat zich te goed doet aan aminozuur oplossing. Achteraf kwamen er nog meer drinken.

Afbeelding
Een foto van de stapel broed, zowel werksters, mannetjes als prinsessen. In alle stadia, vooral poppen op dit moment.
Ik vraag me wel af hoe het zit met de grote van de kolonies, er word vermeld dat ze niet veel groter worden dan 50 werksters, ik heb mometeel een 70 werksters, en aan de hoop poppen te zien mag ik er nog enkele tientallen verwachten.

Afbeelding
De kolonie in haar buisje.

Afbeelding
En tot slot een foto waar je goed de gyne kunt zien.

Vragen en opmerkingen over deze kolonie graag hier.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Myrmecina graminicola (mn)

Bericht door mn »


Deze was ik nog vergeten. Een kort filmpje, het broed word het nieuwe nest in gedragen.

Vragen en opmerkingen?.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Myrmecina graminicola (mn)

Bericht door mn »

Geen idee wat ik deze kolonie te eten moet geven. Ik ga nu niet met opzet mijten in de bak gooien. Ik heb al geprobeerd met springstaartjes. Maar ik weet niet of het geholpen heeft. Verder drinken ze wel elke dag van het aminozuur.

De miertjes zijn al een paar dagen druk bezig met het graven in het zand, overal kleine tunneltjes, waarschijnlijk op zoek naar eten.

Afbeelding

Afbeelding

Vragen en opmerkingen?.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Myrmecina graminicola (mn)

Bericht door mn »

De kolonie is ondertussen erg goed aangenomen in aantal.

Er lagen enkele dode mannetjes en prinsessen in de buitenwereld, wat er waarschijnlijk op gewezen heeft dat ze een poging tot paren hebben ondernomen, deze soort is namelijk op generaties te kweken. Als de poging succesvol is geweest dan zullen de jonge koninginnen samen met de huidige koningin de taak als koningin op zich nemen, ze zijn dus polygyn.

Mannetjes zullen na het paren met één of meerdere gynes overleiden. Waarschijnlijk splitsen kolonies wanneer ze groter zijn, wat ook de reden zal zijn dat waar ze voorkomen ze met velen zijn. Maar ook zullen er gynes zijn die het initiatief nemen om op hun eentje een kolonie te stichten. Deze vliegen dan terug op en zoeken een geschikte nestplaats, het duurt dan 3-4jaar eer ze een tiental werksters bij elkaar heeft gekregen.

Voor het paren gaan de prinsessen op een verhoogje staan en laten feromonen vrij, hiermee lokken ze mannetjes waarmee ze dan paren. Ook wel "Female calling syndrome" genoemd.

Ik heb nog een hoop prinsessen en mannetjes over, dus ze zullen er meerdere op een jaar houden.

Momenteel houd ik ze enkel op aminozuur.

Vragen en opmerkingen?.
Laatst gewijzigd door mn op 26 sep 2010, 19:24, 2 keer totaal gewijzigd.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Myrmecina graminicola (mn)

Bericht door mn »

Ik hield ze een lange tijd in een droge buitenwereld. Tot ik vorige week vrijdag (17-09-2010) het zand ging bevochtigen, wat zoals gewoonlijk meteen veel activiteit in de buitenwereld gaf. Ik had toen ook de spot van mijn Camponotus nigriceps kolonie aanstaan, wat er meteen toe leide dat er een 12 prinsessen de buitenwereld in liepen. Jammergenoeg waren alle mannetjes reeds gestorven. De gynes zochten allen een hogere plek op, ze probeerde zelfs te vliegen maar daar sloegen ze niet in. Ik moet hier dus bij vaststellen dat ze niet (goed) kunnen vliegen. Ze komen niet verder dan enkele centimeters.
Hetgene wat ik had gelezen over het opvliegen na het paren zal dus niet kloppen, ze zullen dan gewoon op wandel gaan. Nu blijven ze naar buiten komen steeds de spot aan gaat. Ondertussen komen er tot 30 prinsessen buiten.

Ik heb 2 filmpjes voorzien. Je zult merken dat de mieren elkaar steeds volgen, zonder er bij na te denken lijkt me, ik zie dit gedrag ook terug bij de werksters. Je merkt ook dat de gynes steeds rond kijken, op zoek naar een geschikte plek om heen te vliegen. Ze willen zo steeds hogerop komen. Hoe hoger ze staan om feromonen vrij te laten hoe meer kans dat de mannetjes eerst bij hun komen om te paren. Hierbij word weer het Female calling syndrome gebruikt.



Vragen en opmerkingen?.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Myrmecina graminicola (mn)

Bericht door mn »

Ik heb de setup helemaal veranderd, ze zitten nu in een gesloten Ferero rocher doosje, met als nest en ondergrond een bodemlaagje turf gemengd met een klein beetje kompost, en blad en tak afval. Dit is een goed voedingsbodem voor springstaartjes, waar ze dus daadwerkelijk op jagen!

De mieren zijn een stuk actiever en de larfjes groeien veel beter. Jammer dat ze uit hun buisje zijn verhuisd, maar ik heb nog wel steeds zicht op een van de kamers met larven.

Foto's zullen nog wel volgen.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Myrmecina graminicola (mn)

Bericht door mn »

Er klopt toch iets niet... De larfjes hebben steeds goed gevulde buikjes maar groeien totaal niet! Zouden ze dan echt zo traag groeien? Een tijd terug slaagden ze er in om te ontsnappen uit het doosje, ik snap nog steeds niet hoe, ik ben hierdoor een tiental werkstes verloren. Ik bood een tijd terug ook een half-dood fruitvliegje aan en ze waren hier duidelijk mee aan het slepen! De springstaartjes en tropische witte pissenbedden in het bakje doen het zeer goed. Dit is het voorbije half jaar hun enige voeding geweest, op het fruitvliegje na. Verder gaf ik wat meer blaadjes en tak-afval, de activiteit verhoogde meteen en het werd goed doorzocht! Foto van het geheel, zonder deksel. Ik gaf ze geen winterslaap aangezien te toch het hele jaar onverwarmd staan.

Afbeelding

Vragen en opmerkingen?.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Plaats reactie