Hommelleven

Plaats reactie
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Hommelleven

Bericht door filip123 »

Ik zal hier tonen hoe hommels leven en werken. ;) Ik zal elke week een reeks foto's of filmpjes uploaden. Elke dag gaat niet anders zie je niet zo veel verschil.

Deze link is voor vragen en opmerkingen.
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: hommel leven

Bericht door filip123 »

Afbeelding
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: hommel leven

Bericht door filip123 »

Afbeelding
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: hommel leven

Bericht door filip123 »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Die laatste foto is van mijn akkerhommelnest die kast zal ik nog tonen.
Laatst gewijzigd door filip123 op 02 mei 2011, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: hommel leven

Bericht door filip123 »


Mijn steenhommel nest.Koningin en eerste werkster.
Laatst gewijzigd door filip123 op 02 mei 2011, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: hommel leven

Bericht door filip123 »


Zet je geluid aan anders hoor je niet als ze zoemt.
ze is een beetje boos ze broedt ook de aardhommelkoningin.
Ik gaf lichte tikjes op de kast maar op het filmpje lijkt het of ik harde stoten geef erop lol.
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: hommel leven

Bericht door filip123 »

Afbeelding Hier is mijn akkerhommel nestkast.
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Hommelleven

Bericht door filip123 »

Een goeie regenbui heeft de plantjes goed gedaan.Maar de hommels waren er niet zo blij mee hun vlucht werd gestaakt ik zag de werksters zo snel mogelijk uit de hevige regenbui naar binnen vliegen,grappig om te zien ik heb ook in elke kolonie een legoblokje of een fles dopje met suikerwater gevuld.FOTO'S volgen.Deze link is voor vragen en opmerkingen.
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Hommelleven

Bericht door filip123 »


Steenhommelnest met meerde eerste generatie werkters.
De koningin haar lichaam is ook al goed uitgezet. :lol:
Dat dopje was suikerwater.Het was gisteren regenachtig dus,ik hielp ze een beetje ;)
Deze link is voor vragen en opmerkingen.
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Hommelleven

Bericht door filip123 »


Nest wordt groter,de koningin neemt graag altijd plaats op de lens :lol:

Hier een kort filmpje hoe de werkster het leerproces doet met het klepje.
Dat klepje wordt elke dag lager gezet op den duur zullen ze het zelf kunnen openen door het naar boven te duwen met het kop.
Het zorgt dan wasmotten,koekoeks hommels,wespen en andere koninginnen het nest niet in kunnen. ;)
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Hommelleven

Bericht door filip123 »


Hier is een filmpje van mijn aardhommelnest.
De koningin broed nog alleen binnen een week zouden ze eerste werksters er moeten zijn,ze is wel een late beginner alle soorten hebben nu al hun eerste werksters.Maar dat ligt ook omdat die kast was al eens bezet door en andere aardhommelkoningin en een andere aardhommelkoningin heeft haar uit het nest verdreven.En heeft het broed dan vernield van de ander en er zelf gebruik gemaakt van het nest. ;)
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Hommelleven

Bericht door filip123 »

Er is een mirakel gebeurd. :D
Ik zag een aardhommelwerkstertje op een takje doodstil pakte het op, bekeek het eens goed enik zag dat hij verzwakt was.
Dan ging ik ermee naar mijn aardhommelnest met de koningin die broedde en deed het in het nest. De koningin deed niets van agressie en liet hem gewoon binnen in het nest gaan. Dan dronk hij van de nectarpot, ging naar buiten toen was ik verbaasd: hij maakte een oriëntatievlucht en kwam na 20 min terug, dat was echt heel speciaal moment. Dan ging het in het nest terug en leegde zijn maag in de nectarpot en ging terug naar buiten. Dus hij is geadopteerd! :D
Deze link is voor vragen en opmerkingen.
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Hommelleven

Bericht door filip123 »

Heelaas duurde de vreugde niet van lang door een of andere reden is het werkstertje niet meer terug gekomen :( .Meschien was het maar goed volgens mij is het beter dat ze haar eigen werksters heeft,ik probeerde nog andere werkstertjes te vangen maar de koningin beet ze in 1 keer dood :o echt het was precies dat ze telkens een critical hit gaf :lol: lijkt een beetje op pokemon ;) .ik zag dat mijn steenhommel nest suikers te kort had dus ik gaf ze suikerwater.mijn akkerhommels doen het ook goed filmpjes komen volgende week .
Laatst gewijzigd door filip123 op 03 jun 2011, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Hommelleven

Bericht door filip123 »

Dramatisch nieuws,de aardhommelkoningin heeft haar nest verlaten :cry: .
Ze was niet in staat een nest te stichten volgens mij is ze in de storm omgekomen of neergestort en niet meer in de lucht geraakt.
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Hommelleven

Bericht door filip123 »

Mijn steenhommelnest deed het niet goed,er was heel de tijd voedsel tekort ik moest ze de hele tijd bijvoeren en dus besloot ik om ze te verhuizen naar een andere plek waar zeer veel bloemen stonden,er waren een paar werksters gestorven en een paar pas uitgekomen werksters gestorven door de hongersnood ze besloten zelf de pas gelegde eieren terug open te breken en ze op te eten dat was vorige week vrijdag :(.
Mijn akkerhommel kolonie doet het 100 keer beter zij hebben (25 werksters) en de koningin legt 2 a 3 keer per week nieuwe eieren dat is veel meer dan de steenhommelkoningin zij kan ze niet leggen door de hongersnood maar nu dat ze op een voedselrijke plek staat zal ze hopelijk snel terug eieren leggen.Mijn steenhommelnest telt 6 werksters ongeveer denk ik er zullen nog 2 a 3 werksters uitkomen dan zal ze snel moeten eieren leggen want deze maand is het hoogseizoen voor de hommels.Tegen het einde van de maand zullen de meeste koninginnen stoppen met het leggen van werkster eieren en zullen koninginnen eieren leggen.Maar volgens mij als de koningin voelt dat er nog niet genoeg werksters zijn dat ze nog geen koninginneneieren zal leggen.
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Hommelleven

Bericht door filip123 »

Vandaag is het steenhommelrijk ook gedaan: de koningin is plots verdwenen. :cry: Ik starte met de 4 kolonies 4 dappere konigninnen die alles deden voor het nest; slecht één doet het nog: het akkerhommelrijk.
Als je dit nu eens berekent, dat de slaagkans maar 25% is dat het nest lukt, kom je overeen met mijn kolonies. Zo zie je hoe moeilijk het is om een volgroeid nest te hebben. Je moet niet te vroeg juichen als de koningin haar eerste werksters heeft want dan kan er ook nog vanalles verkeerd gaan. Er zijn veel vijanden buiten en de koningin kan ook eens het loodje leggen door ziekte. Als er is een ziekte in het nest dan verlaat de koningin ook voorgoed het nest.
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Hommelleven

Bericht door filip123 »


Hier zijn mooi beelden maar er komt nog veel meer.
Akkerhommelnest al 2maanden oud denk ik rond april verhuisde ik een koningin van bij mijn grootmoeder.
Ze zijn nu met 35 werksters ongeveer wat jullie zagen was maar de helft van het nest ik verschoot er ook van hoe goed ze groeien.
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Hommelleven

Bericht door filip123 »


Akkerhommelnest een week later. De koningin zie ik zelden tijdens het storen van het nest. Ze verbergt zich direct als er alarm of licht inval is.
Ik heb de koningin na het filmpje gezien. Ze is al groter geworden daarmee bedoel ik dat het achterlijf is uitgezet zoals bij een koninginnenmier.
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Hommelleven

Bericht door filip123 »

Dit jaar is een zeer slecht hommeljaar geweest door de droge lente was er weinig nectar aanwezig,en stierven die meeste nesten uit. Daarom is het van groot belang dat je deze niet doodt ofzo...
Deze hommels zijn afgenomen:
aardhommel
steenhommel
weidehommel
boomhommel
tuinhommel
Deze soorten mogen onder geen enklele voorwaarde gedood worden of gevoerd worden aan hun mieren sommige weten wel dat ik het nu over hen heb. Offtopic: martijn
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Hommelleven

Bericht door filip123 »


Ik heb het nest eens volledig open gemaakt voor een totaal beeld.
Voor de rest doen ze het zeer goed,altijd genoeg nectar altijd genoeg stuifmeel.
Wat leuk aan deze soort is dat ze lang doorbroeden de koningin kan gemakkelijk blijven leven tot in augustus dan sterft ze van ouderdom of daar anarchie.
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Hommelleven

Bericht door filip123 »

De kolonie telt nu ongeveer 55 werksters, de koningin legt nog steeds werkstereieren, maar volgens mij heb ik al de eerste koninginnelarven gezien. Ze waren iets groter maar ben het niet zeker. Door de vele regen de afgelopen weken vliegen ze weinig, maar altijd is er nectar aanwezig :D. Videofilmpjes komen in de loop van de week.
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Hommelleven

Bericht door filip123 »

Kheb jullie laten wachten maar hier grote resultaten,de kolonie telt ongeveer 70 werksters.Er zitten er buiten op het broed tussen het brod en onder het broed er zijn zoals in en huis etages EN DE KONINGIN LEEFT NOG ALTIJD Ze zat in de laatste etage tijdens het filmen,anders zag ik haar net als ik keek voor ik filmde.Voor de rest gaat alles goed al is het een slecht jaar maarja. ;)
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Hommelleven

Bericht door filip123 »

Gisteren deed ik een nestcontrole,toen zag en grote cocons en grote larven.
de oude koningin had zich zeker weer verstopt.filmpje komt in de loop van de week.
Laatst gewijzigd door filip123 op 13 aug 2011, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Hommelleven

Bericht door filip123 »

Vandaag deed ik nestcontrole,tot mijn verbazing jonge koninginnen en darren. :D
de kolonie telt nu zeker 80 hommels in totaal dar oudekoningin jongekoningin werkster .
Deze zomer is het heel slecht weer maar ze doen het goed een sterk hard werkend volk de regen doet de planten en nectar in overvloed dus goed:regen zon regen zon en... Ik maak nog een filmpje deze maand.
groeten ;) gil
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Hommelleven

Bericht door filip123 »

Vandaag een nestcontrole,en een wandelingetje in de (tuin)=mijn moestuin is een bloemtuin.hij moet nog in bloei graken hij bloeide in april mei en nu komt er nog een bloei.Ze hebben rond de 20 tal jonge koninginnnen allemaal vanonder in het nest het hartje dus ze bouwen eigenlijk in etages ze bouwen op het andere en daar boven en en nog eens tot het te klein is echt breed wordt een nest net echt meer hoogte.ze hebben nu rond de 60 werksters 70 werksters.ik zie de oude koningin ook niet veel de verstopt zich altijd.maar hier een mooi filmpje







Deze link is voor vragen en opmerkingen.
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Hommelleven

Bericht door filip123 »

Het nest is intussen naar 30 werksters geslonken, er is enkel maar darrenbroed aanwezig, geen werksters. Maar de laatste koningin die in het nest verbleef, verliet het midden september.
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Hommelleven

Bericht door filip123 »

De laatste (15) werksters houden nog in stand ik geef ze wel honing anders waren ze nu al lang dood.
De werksters leggen niet meer er is geen stuifmeel aanwezig alles gaat down.
Ze vliegen wel maar moeten al hard zoeken voor de laatste kostjes.
Als ik ze blijf voeren kunnen ze nog 3 a 2 weken volhouden zonder voedsel enkele dagen.
Het is triest als je je eigen volk ziet sterven :( .
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Hommelleven

Bericht door filip123 »

Het einde van de kolonie is gekomen alle werksters zijn gestorven. :(
Op naar de lente van 2012... :arrow:
Plaats reactie