Onbekende mier uit Kroatië gevonden.

Gesloten
melzzyboots
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 april 2011
Gender:
Leeftijd: 27

Onbekende mier uit Kroatië gevonden.

Bericht door melzzyboots »

Ik ben net terug van vakantie (Kroatië) en daar vlogen een aantal mieren soorten uit
onder andere Monomorium pharaonis (farao mier). EDIT MOD: zeer waarschijnlijk betreft het NIET Monomorium pharaonis.
Ik heb haar bewaard in een plastic doosje met een vochtig wc papiertje (ik had niets anders bij me)
Nu thuis aangekomen en heb haar in een reageer buisje gedaan met een waterreservoir.
Nu hopen dat ze eitjes gaat leggen!
Ik zal jullie op de hoogte houden.

hier een foto van een gyne + werksters:
624276508_95Ziz-L-1.jpg
houder van:
lasius niger
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: farao mier uit Kroatië!! - Monomorium pharaonis

Bericht door Mika »

melzzyboots schreef:Ik ben net terug van vakantie (Kroatië) en daar vlogen een aantal mieren soorten uit
onderandere Monomorium pharaonis (farao mier).
Ik heb haar bewaard in een plastic doosje met een vochtig wc papiertje (ik had niets anders bij me)
Nu thuis aangekomen en heb haar in een reageer buisje gedaan met een waterreservoir.
Nu hopen dat ze eitjes gaat leggen!
Ik zal jullie op de hoogte houden.

hier een foto van een gyne + werksters:
624276508_95Ziz-L-1.jpg
Ik heb de volgende problemen met je post:

1) Je hebt waarschijnlijk geen flauw idee welke soort je bezit. Ik ben er bijna zeker van dat je die soort niet zelf hebt gedermineerd.

2)Ik ben er dan ook bijna zeker van dat je niet Monomorium pharaonis gevangen hebt. Voor zover ik weet vliegt Monomorium pharaonis helemaal niet uit. Pheidole pallidula is wel een goede kanshebber!

3)Wat deze opmerking dan minder erg maakt: je moet echt aartsdom zijn om een dergelijke soort in huis te halen. En ik spreek over een erge vorm van aartsdom. Vermits jij deze soort waarschijnlijk niet hebt, is het niet van toepassing op jou. Maar toch kan je andere domme mensen op ideeën brengen.

4)De foto die je erbij hebt geplaats is geen eigen foto, en is zeker niet van Monomorium pharaonis. Ik moet niet lang zoeken om te zien dat het Monomorium sydneyense is, een foto genomen door Alexander Wild... Die heb je dus zeker ook niet, en die foto mag je dus ook niet zomaar mag gebruiken.

5)Je post staat dus vol verkeerde veronderstellingen, waarvan de gevolgen dus gelukkig minder erg zijn, omdat je je vergist...

6) Ik hoop dat je een poging onderneemt om toch de juiste soort te vinden, tot dat moment zal ik enkele aanpassingen aan je post aanbrengen.

Ik raad dus iedereen af om pestsoorten in huis te nemen: niet alleen bezorg je een slechte naam voor de hobby, bovendien kan je je serieuze financiële problemen op de hals halen als men ontdekt dat jij de bron bent van een plaag die niet zelden enkele huizenblokken, of een hele wijk zal besmetten.

Kan je dus een kleine rechtzetting doen in je volgende bericht, zodanig dat we kunnen onderzoeken welke soort het wel is: waarschijnlijk kan je die wel houden.
DUCKDUCKGO!
melzzyboots
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 april 2011
Gender:
Leeftijd: 27

Re: cda

Bericht door melzzyboots »

sorry allemaal voor mijn vorige bericht.
neem dus de mieren soort die ik in mijn vorige bericht heb genoemt NOOIT IN HUIS!!!!
ik heb verder gezocht en de mier lijkt heel erg op: Aphaenogaster spec.
(is nog steeds niet zeker of het daadwerkelijk dit soort is)

de gyne is 5 mm groot
achterlijf is net zo lang als het borststuk en de kop samen (2,5 mm)
en is licht doorzichtig. (oranje gloed)
het achterlijf heeft 4 donker oranje strepen en de onderkant van het achterlijf
heeft helemaal de zelfde kleur.
komt uit Kroatie
en is 16 aug. 2011 uitgevlogen.

dit is een foto die ik van antstore.eu heb gehaald (omdat ik zelf geen duidelijke foto's kan maken)
en hier lijkt mijn mier dus heel erg op:

http://antstore.net/shop/product_info.p ... spec-.html
houder van:
lasius niger
melzzyboots
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 april 2011
Gender:
Leeftijd: 27

Re: cda

Bericht door melzzyboots »

(Pheidole pallidula zou het ook kunnen zijn, die zag ik daar veel lopen! vooral in ons vakantie huisje :P...)
houder van:
lasius niger
Gesloten