Pheidologeton diversus (kjeld13)

Plaats reactie
kjeld13

Pheidologeton diversus (kjeld13)

Bericht door kjeld13 »

Ik heb nu precies een maand een Pheidologeton diversus kolonie. Ik had ze gekocht van een Engelsman en ontvangen op 11 oktober. Toen ze aankwamen waren 700 werkers sterk met 1 koningin. Ik weet niet of de kolonie gegroeid is maar ze kunnen zichzelf volgens mij al goed onderhouden en de sterfgevallen compenseren met nieuw ontwikkelde werkers.
Mijn setup is erg gelijk aan het nest waarin Unexisted zijn kolonie in hield. Het bestaat uit een glazen formicarium van 60 x 30 x 30 cm en een ytongsteen van 60 x 10 x 20 cm met uitgefreesde kamers. Eenderde deel van het ytongnest is beschikbaar gesteld voor de kolonie, de rest is geblokkeerd bij de ingang. Naast de ytongsteen ligt een zandlaag van -+7 cm Het hele nest wordt bevochtigd via het grote waterreservoir in de ytongsteen. Na een keer bijvullen blijft het hele nest goed vochtig voor enkele dagen.
De kolonie heeft zich nu genest het ytong blok.
De koningin heb ik helaas nog geen een keer goed herkenbaar gezien. Enorme majors heb ik wel gezien maar amper buiten het nest.
Ik heb tot nu toe krekels van alle maten, wasmotlarven en enorme aantallen fruitvliegen gevoerd. Ze hebben eens stukken walnoot mee het nest in genomen maar later links laten liggen. De ene keer dat ik honingdauwsurrogaat aanbood lieten ze dit links liggen, later hebben ze wel in kleine mate suikerwater gedronken.
De kolonie heeft zich nu genest in zowel het ytongnest als het zand. Ze waren het ytongnest ingetrokken en gingen zich nesten in gangen die in verbinding staan met het zand naast het ytong. Ze gebruiken de in-/uitgang van het ytongnest.

Kleine krekels lopen in de buitenwereld volledig intact en vrij rond, ik had ze vorige week nog losgelaten. Gisteravond was de kolonie volop bezig met jagen. Ze vingen het ene krekeltje na het andere. Het is mooi om te zien hoe er weggetjes ontstaan tussen de gevangen krekeltjes en de ingang van het nest. Hier een filmpje (720p):


Ik zal later ook nog een filmpje posten die de hele setup laat zien.
Vragen of opmerkingen: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=4191
kjeld13

Re: Pheidologeton diversus (kjeld13)

Bericht door kjeld13 »

kjeld13

Re: Pheidologeton diversus (kjeld13)

Bericht door kjeld13 »

De kolonie is nog steeds 'alive and kicking'. Op het moment voer ik ze krekels en meelwormen. Beide soorten voedsel dieren beschadig ik wel voordat ik ze voer, dit omdat ze dan gewoon makkelijk gevangen en gedood kunnen worden. Anders is het vaak het geval dat de voedseldieren gewoon naar de andere kant van de bak vluchten waar ze niet aangevallen worden. Ze hebben zich nu bijna volledig in het zand genest. Onder de bak ligt een warmtemat en nog een tegen de ytong aan. Toen ik een paar dagen de warmtemat onder het nest vandaan haalde verhuisde de hele kolonie naar de ytong. Toch zitten ze liever in het zand, zolang het verwarmt is. De activiteit in de buitenwereld is ook hoger wanneer het zand verwarmt wordt.
De kolonie is nog niet enorm groot, ze nemen dan ook nog maar een paar krekeltjes (maat 6) en meelwormen per dag aan. Honingdauwsurrogaat en walnoot nemen ze bijna niet aan, wel een beetje.
kjeld13

Re: Pheidologeton diversus (kjeld13)

Bericht door kjeld13 »

Een stukje van de dagelijkse jachten die deze kolonie maakt:
kjeld13

Re: Pheidologeton diversus (kjeld13)

Bericht door kjeld13 »

Vandaag moest ik het nest even wegzetten omdat ik in mijn nieuwe Camponotus vagus nest wilde kijken. Toen zag ik aan de onderkant van het nest, die ik al een hele tijd niet meer had gezien, grote kamers met grote stapels broed waren gegraven. Dat verklaarde zowel het vele graven van de laatste weken als de grote jachtactiviteit.
Hier een paar foto's:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
kjeld13

Re: Pheidologeton diversus (kjeld13)

Bericht door kjeld13 »

De kolonie neemt nu 1 volwassen Blaptica dubia per dag aan. Deze worden elke keer onder de massa's mieren het nest in gesleept.
Hier een filmpje van zo'n gebeurtenis:
kjeld13

Re: Pheidologeton diversus (kjeld13)

Bericht door kjeld13 »

Ik heb laatst het ytong nest na lange tijd een bekeken, en tot mijn groot genoegen zag ik daar massa's werkers en vooral enorme stapels broed. Ik heb ook zelfs de gyne voor de allereerste keer gezien, in een van de onderste kamers. Hier een video ervan:
kjeld13

Re: Pheidologeton diversus (kjeld13)

Bericht door kjeld13 »

Het is alweer een tijd geleden sinds de laatste update, dus hierbij een nieuwe. De kolonie is flink gegroeid, ze gebruiken nu beide delen van het ytongnest, maar er is nog ruim plaats over. De massieve, egale zandlaag is verandert in een maanlandschap door het vele omgraven en op z'n tijd ook weer sedimenteren/vervallen van de gangen en kamers. Zo is bijna elk kubieke centimetertje zand wel een keer omgespit door de mieren. De insecten worden rap verorbert en ook eetlepels gemalen walnoot en een reageerbuis honingdauwsurrogaat gaat er wekelijks doorheen.

Hier een filmpje van sprinkhanen onder de zwermende mieren:
kjeld13

Re: Pheidologeton diversus (kjeld13)

Bericht door kjeld13 »

De kolonie is inmiddels goed gegroeid en krijgt volwassen Blaptica dubia levend gevoerd. Wie weet is de kolonie nu al wel 10.000+ mieren. Hier een filmpje van de kolonie bij etenstijd:
Plaats reactie