Diacamma scalpratum

Gesloten
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Diacamma scalpratum

Bericht door Leksz »

Sinds een paar maanden ben ik in het bezit van een Diacamma scalpratum kolonie met actieve gamergate.

Een gamergate is een werkster die de rol als koningin op zich neemt en eieren legt.
Diacamma is dus een "gyne"-loze soort waarbij de kolonie alleen maar werksters heeft.
Op ten duur is er een werkster die feromonen afgeeft waar een mannetje op afkomt. Dit kan van de eigen kolonie zijn, maar ook een nabijgelegen kolonie.
De mannetjes zijn de enige die vleugels hebben en die gebruiken zij ook.
Als een werkster heeft gepaard zal zij waarschijnlijk met een aantal werksters van de orginele kolonie afsplitsen en een eigen kolonie starten. Uiteindelijk zullen deze twee koloniën vijandig naar elkaar reageren. Het leuke aan deze soort is dat zij nooit het broed op de grond leggen. Zij houden het broed ten alle tijden vast.

Mijn kolonie bestaat ongeveer uit 30 werksters inclusief de gamergate. Het is mij tot hedendaags nog niet gelukt om haar te vinden. Dit is alleen mogelijk als zij een eitje legt. Ze hebben nu rond de 20 eieren waarvan een paar snel gaan uitkomen.
Ze staan op 27 graden en hoeven geen hoge vochtigheid. Eigenlijk als er een te hoge vochtigheid in de bak aanwezig is verhuist de heel kolonie naar buiten. Deze soort eet ook ontzettend veel. 1-2 krekels per dag. Zij zullen ook nooit stoppen met jagen, maar ik voer ze niet meer omdat het anders een opstapeling van krekels wordt en dan een paar gaan verrotten.

Voertijd bij de diacamma:


vragen en opmerkingen
Laatst gewijzigd door Leksz op 26 jun 2012, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Re: Diacamma scalpratum

Bericht door Leksz »

Om even aan te geven hoe groot Diacamma scalpratum is vergeleken met Diacamma rugosum:
Afbeelding
Diacamma scalpratum link en diacamma rugosum rechts.
barbet
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 november 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Diacamma scalpratum

Bericht door barbet »

Heel gaaf! Heb je ook scherpere filmpjes? je bak ziet er ook mooi uit.
Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&A
Lasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Re: Diacamma scalpratum

Bericht door Leksz »

Deze "kolonie" is inmiddels uitgestorven. Er was geen gamergate aanwezig. Ik ben opgelicht door http://www.myantshop.com/.
Mijn fout, maar laat dit een waarschuwing zijn voor potentiële klanten van die site.

Hier kan een slotje op.
Gesloten