Termieten blog

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Termieten blog

Bericht door MichaelB »

Hallo iedereen,

Hier wil ik voor jullie een blogje bijhouden van de termieten.
Heb vandaag het formicarium voor ze gemaakt.
Ben eens benieuwd hoe het zal gaan.

Het Formicarium waar ze in binnen waren gekomen was niet geschikt genoeg.
Zoals al aangegeven in een andere blog was de rand getaped maar waren de termietjes al hard onderweg daar door heen te komen.
Ik had nog een speciale vaas waar ik niet me wist wat te doen en heb besloten daar het formicarium van te maken.
Termieten eten dood plantaardig materiaal (Cellulose) zoals karton, papier, hout, etc.
Ze leven in een zeer vochtige omgeving dus daar zal ik erg op moeten letten!
Het zijn slechte klimmers, als test heb ik het eerste formicarium gisteren al in de nieuwe gedaan.
Ik heb er 3 uit gehaald, vanmorgen waren ze alle 3 og aan de wandel, dus lijkt geslaagd.

Uit de tuin had ik schors en een oude paal gehaald en ook grond, dat eerst een nachtje in de vriezer, daarna begonnen met de bouw van het formicarium.

Stap 1: Ik heb Groene Schuim gebruikt om de eerste 1-2 cm te bedekken. Dit gelezen op een forum en zal helpen met de vochtregulering. Na opmaat maken vol laten zuigen met vocht.
Stap 2: Met een zeef de grond uit gezeefd dat alleen het fijne materiaal over het schuim komt, alle takjes steentjes dode pissenbedden etc tegengehouden.
Stap 3: Boomschors als bodem
Stap 4: Het huidige substraat en nestmateriaal op de boomschors leggen, en inbouwen met schors als het ware een nestje.
Stap 5: Nest plaatsen op het substraat.
Stap 6: Dakje maken van nog meer boomschors en hout. Dit zorgt ervoor dat bij het besprenkelen met water het hout en bodem wel nat wordt maar het directe nest niet.
Stap 7: Opleuken en schoonmaken en tadaa hier het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Advies of andere opmerkingen zie ik wel komen.
Houd jullie op de hoogte van hoe het gaat!
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Termieten blog

Bericht door Floris »

🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Plaats reactie