Polyrhachis dives (Lvet)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Polyrhachis dives (Lvet)

Bericht door Lvet »

Inleiding

Deze kolonie heb ik op 6 juli 2013 overgenomen van salamalfayed, waarvoor hartelijk dank! De kolonie bevatte bij overname 3 koninginnen en 50-100 werksters.

Polyrhachis dives is een soort uit Zuidoost-Azië, die naar mijn mening bijzonder mooi gekleurd is. Afhankelijk van de lichtinval, zal het achterlijf van deze soort zilver- of goudachtig kleuren. De soort is polygyn. Zij handhaaft het beste bij een temperatuur van 22-28 graden Celcius en bij een luchtvochtigheid van 60%.
Het bijzondere aan deze soort is de nestbouw. De werksters weven een nest van organisch materiaal met behulp van de larven, net zoals bij de weefmieren van het geslacht Oecophylla. Polyrhachis dives wordt echter niet gerekend tot de weefmieren. Het nest is warrig en lijkt op karton, maar voelt heel zacht aan. Door een warmtemat tactisch tegen het glas te plaatsen, zou de nestlocatie gemanipuleerd kunnen worden, zodat in het nest kijken mogelijk gemaakt wordt. Ook wordt aangeraden om de mieren een stuk schors of iets dergelijks aan te bieden, waaraan zij hun nest kunnen bouwen.

Ik heb ze in een aquarium van 60x30x30cm geplaatst, met een mengsel van kokosschors en kokosaarde als bodem (beide verkrijgbaar als een blok bij de Action voor een spotprijs, welke even in water geweekt dient te worden om het blok uit te laten zetten). Ik heb tevens wat sphagnum (veenmos) toegevoegd, wat ik toch al had liggen. Het gebouwde nest heb ik zo in het aquarium gekieperd.

De opstelling is nog heel simpel, maar ik zal op een gegeven moment ook stronken of takken toevoegen om meer oppervlakte te creëren. Wellicht kan ik middels een buis ook nog een andere bak koppelen. Deze soort heeft namelijk heel veel ruimte nodig. De werksters staan er bekend om de hele tijd met lijkjes te slepen. Ook vallen de werksters elkaar wel eens aan. Beide zaken heb ik al waar mogen nemen. Desalniettemin weet ik dat ik heel veel plezier aan deze kolonie ga beleven. De soort is erg actief en ik vind het bovendien erg leuk dat ze 'los' kunnen lopen in een groot aquarium. Als de kolonie gegroeid is en het aquarium mooier ingericht is, zal het een waar genot worden om naar deze soort te kijken (en dat is het nu ook al).

Hieronder wat foto's van de opstelling en van de mieren. Het zijn mooie, grote werksters, waardoor het fotograferen erg aangenaam is.

Afbeelding
Het aquarium, met links het nest.

Afbeelding
Het nest van dichtbij.

En de mieren zelf:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er is weinig informatie te vinden over deze soort. Ik hoop daarom ervaring op te doen en hopelijk kunnen jullie me daarbij helpen. Tips en dergelijke zijn derhalve van harte welkom!

Vragen en opmerkingen bij deze blog.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Polyrhachis dives (Lvet)

Bericht door Lvet »

De kolonie doet het goed, de werksters nemen tegenwoordig ook heel goed honingdauwsurrogaat aan, wat ze in het begin niet deden. Ik heb ze een tijdje sprinkhanen uit de dierenwinkel gegeven, maar aangezien dit toch prijzig is, zit ik eraan te denken om een kakkerlakkenkweek te starten.
Ze hebben tevens een nieuw nest gemaakt, tegen het glas. Ik kan hier heel goed in kijken. De opstelling is nu alleen niet heel praktisch, waardoor ik me achter de kast moet wurmen om erin te kunnen kijken. Binnenkort zal ik de bak naar een betere plek verhuizen en dan kan ik binnenin het nest foto's maken. Ik heb geen gynes kunnen spotten toen ik in het nest keek, maar dat kan komen omdat ik niet goed heb kunnen kijken, of omdat de koninginnen zich in een satellietnest bevinden (ze hebben elders ook wat gebouwd, daar kan ik echter niet in kijken, dus ik weet niet zeker of ze daar in zitten).

Ik heb wel opeens een uitbraak van mijten. Niet alleen bij deze kolonie, maar bij al mijn kolonies. De kolonies lijken er niet onder te lijden, het zijn waarschijnlijk geen parasitaire mijten. Ze zitten ook niet in de nesten, maar in de buitenwereld en zelfs daarbuiten (op de tafel). Ik heb vandaag alle buitenwerelden proper gemaakt en mijn hele mierenhoekje, van bakken tot aan de tafel, behandeld met ethanol. Natuurlijk heb ik niet alle mijten te pakken gekregen, maar ik hoop dat de reductie in aantallen en het verwijderen van alle voedselbronnen voldoende is om ze uit te roeien.

Foto's volgende keer, nu helaas te druk.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Polyrhachis dives (Lvet)

Bericht door Lvet »

De kolonie groeit goed, de buitenwereld zit steeds vol met actieve werksters en als ik ze voer zitten ze er meteen massaal bovenop. Ik vind dit echt een leuke soort, ze zijn lekker actief, waardoor je veel beweging in de buitenwereld ziet. Lijkt me wel een leuke soort om door buizen te laten lopen, dus misschien is dat een leuk projectje voor in de toekomst.

Een blik in het nest dat ze tegen het glas aangebouwd hebben:

Afbeelding

Werksters in de buitenwereld, de voorste sjouwt een beschimmeld voorwerp mee:

Afbeelding

Enkele bevindingen die relevant voor de hobby zijn:
  • Deze soort staat er bekend om dat ze vaak doelloos rondsjouwen met lijkjes. Ik zie dit inderdaad wel eens, maar als de buitenwereld groot genoeg is met veel oppervlakte, valt het reuze mee.
  • Deze soort staat er tevens bekend om dat ze goed zijn in ontsnappen. Ik heb vooralsnog geen problemen gehad met de talklaag die ik gebruik. In de hoeken vaagt het een beetje weg, maar niet met zo'n hoge snelheid dat het een probleem vormt.
  • De mieren zijn erg vraatzuchtig. Honingdauwsurrogaat wordt goed aangenomen. Het is geen enkel probleem om ze gigantische druppels te geven in een schaaltje, ze verdrinken niet zomaar.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Polyrhachis dives (Lvet)

Bericht door BartR »

Ik blijf vandaag maar oude blogs opgraven uit interesse.

Hoe gaat het er nu mee? Heb je ze nog? Wat een fantastische soort lijkt me dit!
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Plaats reactie