Pheidologeton affinis †

Plaats reactie
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Pheidologeton affinis †

Bericht door MorbidMike »

Ik ga hier een blog bijhouden van mijn Pheidologeton affinis kolonie. Ik heb deze half september overgenomen van Kjeld en de kolonie doet het extreem goed. Zie hier de link van Kjelds topic: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=85&t=4192

Ze zitten in een glazen bak van 140*45*50, enorm groot dus. Van bovenaf worden ze belicht met een 75 Watt warmtelamp en indien nodig kan ik de LED lamp aan de rechterkant die ik nu alleen gebruik voor licht vervangen door een warmtelamp. Aan de uiterste zijden wordt de bak ook verwarmd met twee grote warmtematten. Om te zorgen dat de vochtigheid goed blijft heb ik een hele hoop Seramis korrels over het zand gegooid, door de graafwerkzaamheden zijn deze ondertussen allemaal onder het zand verdwenen. De bak is ook bedekt met plexiglas waar in het midden stukken uitgesneden zijn, waar de lampen doorheen kunnen schijnen. Overdag, als mijn kamer op temperatuur 23 graden Celsius is, is het in de bak 29 graden Celsius rechtsboven, dus onder de lamp ongetwijfeld boven de 30 graden Celsius. Er verdampt heel veel vocht dus moet ik meerdere keren per dag spuiten, en ik zet de warmtelamp niet aan als ik langere tijd van huis ben om de vochtigheid hoog te houden. Meestal hangt de vochtigheid tussen de 65 en 70%. Als uitbraakbeveiliging heb ik van alles geprobeerd maar doordat ik met de plantenspuit de vochtigheid hoog houdt werkt geen enkele uitbraakbeveiliging goed. Ze kwamen er altijd overheen, dus nu heb ik tape geplakt langs alle randen. Alle mieren die proberen eroverheen te komen hebben erg veel moeite door te lopen en de meeste keren terug, degenen die wel doorgaan eindigen meestal dood maar dat zijn er bijzonder weinig.
setups.jpg
De vraatzucht van deze kolonie is buiten proportie. Toen ik ze net gekregen had en verhuisd had aten ze een Blaptica dubia per dag en een amandel per week maar tegenwoordig moet ik drie Blaptica dubia per dag geven, plus meelwormen, moriowormen, sprinkhanen en een paar noten om te zorgen dat ze niet proberen uit te breken. Als ik ze niet voldoende voedsel geef proberen ze actief uit te breken en ze doen dit vele malen succesvoller dan alle andere soorten die ik ooit gehouden heb, inclusief Pheidole pallidula. Ze zijn een keer uitgebroken doordat ze een stuk tape waar een klein vouwtje zat stuk hadden gebeten en proberen continu aan de zijkant door de kit van de bak te knagen. De meest inventieve manier van uitbreken die ik tot nu toe gezien heb is dat ze zand van beneden mee naar boven nemen en dit tegen de tape aan plakken en er zo overheen lopen. Uiteindelijk zal de kolonie zo groot worden dat ze wel uit moeten breken omdat ik niet meer aan de voedselvraag kan voldoen, daarom vraag ik jullie of jullie een betere uitbraakpreventie in gedachten hebben?

Hieronder zie je voedertijd. Ik heb foto's gemaakt dat ze meelwormen en sprinkhanen gekregen hebben (de sprinkhanen zijn in het grote gat gevallen en volledig bedekt met mieren). Het blijft interessant dat ze hun voedsel altijd begraven. Een volwassen Blaptica dubia verdwijnt binnen het uur onder de grond.
p_div_1.jpg
p_div_2.jpg
p_div_3.jpg
Vragen of opmerkingen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door MorbidMike op 03 jan 2015, 00:29, 1 keer totaal gewijzigd.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Pheidologeton affinis

Bericht door MorbidMike »

De kolonie eet steeds meer en meer, en ze hadden behoefte aan meer zand. Ze verplaatsten zo veel zand van onverwarmde delen naar verwarmde delen dat er stukken Ytong bloot kwamen te liggen. Ze hebben nu een hoop meer zand/leem gekregen. Dit heb ik gemaakt door kattenbakkorrels van de Albert Heijn nat te maken en te mengen met speelzand van de Praxis.
Ik geef ze nu van alles te eten, een paar volwassen Blaptica dubia per dag, meelwormen, stukken brood, stukken fruit en kattenvoer uit blik. Hun eetlust blijft altijd vergroten en deze ochtend heb ik voor het eerst gezien wat al deze tijd in voorbereiding is geweest diep in het nest. Vannacht had ik excessief veel water gespoten waardoor de vochtigheid in de bak vanmorgen enorm hoog was en alle delen van de bak waren gecondenseerd. Vanmorgen keek ik bij het aanzetten van de warmtelampen in de bak en zag ik een vrouwelijke gevleugelde mier op een stuk abrikoos zitten, met tientallen werksters eromheen. Hoe veel meer er in het nest zitten weet ik niet, maar ik hoop er weer een paar te zien. In ieder geval ben ik blij haar gezien te hebben want het betekent dat de kolonie het erg goed doet!

Afbeelding

Afbeelding

Volgens dit topic komen ze naar buiten bij simulatie van het regenseizoen dus ik ga een paar nachten achter elkaar veel water over het nest spuiten. Volgens dit topic paren de mannelijke en vrouwelijke geslachtsdieren van Pheidologeton diversus onder elkaar, of dit bij Pheidologeton affinis hetzelfde geval is weet ik niet maar ik hoop erachter te komen. Of het een goed idee is om geen genetische variatie te hebben betwijfel ik, maar gezien dit een soort is die voor zover ik weet niemand op dit forum heeft kan ik geen geslachtsdieren uitwisselen om "incest" tegen te gaan.

De mieren zijn altijd enthousiast bij het voeren. Hieronder wat foto's van hun voedsel (Blaptica dubia en kattenvoer):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Pheidologeton affinis

Bericht door MorbidMike »

Het is weer tijd voor een update! De eetlust van de kolonie was de afgelopen tijd gestaag gegroeid (tot meer dan 10 volwassen Blaptica dubia per dag, plus wat brood, noten, kleine stukjes fruit, kattenvoer en in feite alles wat ik ze geef) tot twee weken geleden. Toen werd de eetlust ineens een stuk minder en nu hoef ik ze nog maar 5 Blaptica dubia te geven per dag en reageren ze ook minder enthousiast op ander eten. Ik was in het begin nogal verontrust over de verandering in eetlust maar ik ga ervan uit dat er een grote hoeveelheid larven was die nu verpopt zijn, gecombineerd met een enorme sterfte van minors door ouderdom. De minors bij deze soort worden maar 2 maanden oud en nu ligt één kant van de bak bezaaid met lijken sinds twee weken geleden. Gezien de korte levensduur vind ik dit niet verontrustend (bij elke andere soort zouden meteen alarmbellen gaan rinkelen). Tesamen met de afname in eetlust was er een toename in graafactiviteit aan de linkerkant van de bak (zie ook de foto's).

Voedsel geef ik tegenwoordig levend. De kolonie is meer dan groot genoeg om 10 volwassen Blaptica dubia te vangen en immobiliseren in minder dan 5 minuten. Er zullen ongetwijfeld veel minors omkomen in het strijdgewoel maar dit vind ik niet zó erg, als de kolonie nog veel meer groeit wordt ze te groot voor mij om te onderhouden. Zelfs grote, sterke prooien als buffalowormen waar ze door het gladde pantser weinig grip op hebben vangen ze zonder veel problemen. Prooien waar ze makkelijker grip op krijgen (sprinkhanen bijvoorbeeld) hebben ze bijna onmiddelijk vast. Ik ben wel gestopt met het voeren van buffalowormen omdat deze door hun gewoel makkelijk door de gangen van het zand vallen en mogelijk de koningin (als die zich daar zou bevinden) en het broed zouden kunnen beschadigen of misschien zelfs doden.

Het is me nog niet gelukt om opnieuw geslachtsdieren te zien te krijgen dus ga ik binnenkort een nacht lang de bovenkant bijna volledig afsluiten (zodat het vocht niet wegkan) na excessief veel water te spuiten om het regenseizoen van hun natuurlijke omgeving te simuleren. Hoeveel supermajors de kolonie telt weet ik niet maar het zijn er minstens 15 (dit is het grootste aantal wat ik tot nu toe tegelijkertijd gezien heb).

Foto's van voederen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het resultaat van al het graven: (om een idee te geven van de torentjes die je ziet, de hoogste komt ongeveer 5 centimeter onder de top van de PVC buis). Ik ben benieuwd wat er allemaal gebeurt onder het zand daar.

Afbeelding

De begraafplaats. Het zand in heel de bak is licht gekleurd dus alle donkere partikels die je ziet komen door stukjes mier. Hier en daar ligt ook een stukje Blaptica dubia (ik vind eigenlijk vooral kopschilden terug, en vleugels, waar ze met de andere delen blijven weet ik niet). De hoeveelheid lichamen die er ligt zou ik niet eens kunnen raden. De strook is net zo lang als de bak breed is (45 centimeter!), op de kortste stukken een paar centimeter breed, op de langste stukken (rechts op de foto hieronder) bijna 15 centimeter. En dan te bedenken dat een minor werkster ongeveer net zo lang is als een Lasius niger werkster, maar slanker.

Hoe ik dit schoon ga maken weet ik nog niet zeker, ik denk dat ik dat deel van de bak wat uit laat drogen zodat er minder werksters zitten en vervolgens dat laagje eruit schep.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is wat er gebeurt als ze honger hebben. Uitbreken doe je zo!

Afbeelding
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Pheidologeton affinis

Bericht door MorbidMike »

Vandaag is de eerste echt warme dag van het jaar in Nederland en ik heb het geweten. Terwijl ik op het werk was is deze kolonie en masse ontsnapt. Ze hadden een groot stuk tape afgeplakt en waren naar buiten gelopen met honderden, misschien wel duizenden minor werksters. Ik heb geen enkele media of major gespot buiten de bak maar de kleintjes zaten niet alleen rond de bak, ook bij mijn keuken aan de andere kant van mijn kamer en buiten op mijn terras en pretty much overal op de vloer. Nog steeds heb ik de stofzuiger hier staan en zuig ik tientallen werksters op elke paar minuten.
Dit is zonder meer de meest vervelende ontsnapping die ik ooit heb gehad, en niet ten minste omdat de beet van zo een minor werkster veel pijnlijker is dan je zou verwachten van zo een klein beestje. Het doet zeker niet onder voor een rode bosmier en is qua ongemak voor mij vergelijkbaar met Oecophylla smaragdina (voor de mensen die hier ooit door gebeten zijn). Het is net alsof iemand met een klein pincet met azijn op je huid zo hard mogelijk samen knijpt en kan je op zwakke plaatsen (zoals tussen je tenen) nog een paar minuten blijven voelen. En ja ze kruipen in je schoenen en sokken, ik heb ze zelfs uit gedaan zodat ik als ik gebeten word ze meteen van mijn voeten af kan halen. Ik hoop dat dit niet heel de zomer blijft gebeuren. Als iemand nog goede tips heeft voor een uitbraakbeveiliging dan hoor ik het graag want dit is echt een verschrikking, ze zitten zelfs tot bovenin de gordijnen.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Pheidologeton affinis

Bericht door MorbidMike »

Het wordt toch einde verhaal voor deze kolonie, opnieuw slagen ze er in (binnen 2 uur sinds dat ik alle anti-ontsnapping heb vernieuwd!!) om uit te breken. Door zand in de waterlaag (~1cm diep) te gooien wordt het een modderig stukje waar ze overheen komen. Vannacht zijn er ook behoorlijk wat media werksters ontsnapt die ik over de vloer heb zien lopen en ben ik bang dat ze schade aan het huis toe kunnen brengen.
Dit heeft me tot het besluit gebracht dat ik ze onmiddelijk moet vernietigen, voor ze schade toebrengen aan het huis o.i.d. Ik vind het zeer jammer want dit is een van de meest interessante soorten die ik ooit gehad heb. Het risico kan ik gewoon niet nemen, binnenkort ga ik een halve week naar Rome en als ze dan uitbreken is het een nog veel groter probleem dan het nu is.
Ik begin te denken dat een grote kolonie van deze soort bijna onmogelijk te houden is als particulier, vergelijkbaar met army ants, want ze maken je kamer letterlijk onbewoonbaar als ze in grote getale uitgebroken zijn. De media werksters brengen je echt bloedende wonden toe.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Pheidologeton affinis

Bericht door MorbidMike »

Na anderhalf uur zoeken is het me gelukt de koningin te vinden in het nest. Ze zat goed verstopt. Ik snap nu waarom de kolonie zo gedreven wordt tot uitbreiding. Ik wist niet hoe groot de kolonie was geworden. Ik ben tijdens het omgooien van het nest letterlijk honderden supermajors tegengekomen (dit maakte het vinden van de koningin overigens niet gemakkelijker!). Honderden. In de broedkamers overal, in het betonnen blok (ik verwachtte dat de koningin hier zou zitten) dat ik helemaal uit elkaar heb gehaald zaten er zo ontzettend veel dat mijn paar plastic handschoenen meteen in stukken was en ik een lelijke snee heb opgelopen op mijn wijsvinger. Ik heb honderden beten gehad van de minors, en redelijk wat van media en één van een supermajor (deze). Deze is behoorlijk diep en voelde aan alsof iemand met een scherp mes mijn huid open sneed. Het vervelende aan het zoeken was dat de media en majors met gemak mijn plastic handschoenen kapot beten waarna de minors gewoon naar binnen gingen om mijn hand te bewerken.

Afbeelding

In ieder geval heb ik de koningin gevonden en kan ik er nu wat werksters bij steken en de rest wat in de bak zit uit laten sterven. Ik heb overigens geen geslachtsdieren gezien dus die zijn vast opgegeten door de kolonie.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton affinis

Bericht door Unexisted »

Nog ideeen hoe we een geschikte setup kunnen maken voor deze soort? Eigenlijk is deze soort niet zo geschikt om te houden... Ze groeien te snel.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Pheidologeton affinis

Bericht door MorbidMike »

Inderdaad Unexisted. Ik geloof dat je alleen met een zeer grote bak hieraan moet beginnen, of elke zoveel tijd een deel van de kolonie doden ("culling") om te zorgen dat de kolonie binnen proportie blijft en intentioneel te weinig voedsel moet geven om te zorgen dat de kolonie niet te groot wordt. Dan nog zou ik zeker gaan voor een waterbarriere van minstens 10 cm, nadat ik gezien heb waar ze allemaal overheen kunnen komen. Deze kolonie is overigens nog steeds in leven, zij het dan zeer klein.
Zelf denk ik dat een ideale setup voor deze mieren iets te ambitieus is voor de meeste mensen, maar als je de ruimte en het geld ervoor hebt is het ongetwijfeld erg gaaf! Ik zou gaan voor een erg grote bak, deze soort houdt van oppervlakte heb ik gemerkt, niet zozeer van hoogte, dus een lage bak maar erg veel oppervlakte. Deze zou ik in een nog grotere bak zetten met minimaal 20 cm speling, en deze bak vol met water. Dat zou een vrij zekere anti-ontsnapping geven, en het water dan wekelijks schoon wordt gemaakt kunnen ze geen brug maken met vuil etc. Het probleem is dat je dan al een enorm groot gedeelte van je huis kwijt bent aan die ene kolonie... of het dat waard is? Weet ik niet. Ik had al een bak van 0.75 m² en dat was duidelijk niet genoeg, daar kan je al je conclusies uit trekken over hoe groot zo een bak zou moeten zijn.
Maar goed de andere oplossing is natuurlijk om de kolonie echt klein te houden, dan heb je dit probleem niet/minder! Het jammere hieraan is dat je deze soort dan niet in zijn volle glorie kan zien... ik vind het verschil tussen een grote en een kleine kolonie Lasius niger bijvoorbeeld erg klein, maar deze soort heeft echt een grote kolonie nodig om een grote hoeveelheid supermajors (toch wel het visitekaartje van dit genus) te ondersteunen.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Pheidologeton affinis

Bericht door Unexisted »

Ik moest trouwens wel grijnzen tijdens het lezen van je verhaal. Ik heb namelijk ook de kolonie moeten uitgraven waarbij mijn hele arm onder zat. Echt verbazingwekkend hoeveel irritatie een bijt van een minor kan geven, laat staan een major. Ik denk dat ik deze soort ook maar laat voor wat het is.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Pheidologeton affinis

Bericht door MorbidMike »

Na een paar dagen geen activiteit te zien bij deze kolonie heb ik het nest blootgelegd en ben ik erachter gekomen dat deze kolonie nu toch overleden is, een half jaar nadat ik de kolonie heb uitgegraven. Ik geloof niet dat de koningin gestorven is door ouderdom maar doordat de kolonie zich niet meer heeft kunnen herstellen. Erg jammer van deze zeer mooie soort maar ik vrees dat ik er toch nooit meer aan begin!
Plaats reactie