Anoplolepis gracilipes

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Anoplolepis gracilipes

Bericht door Hertcerf »

Dag allemaal,

bij dezen een blog over mijn Anoplolepis gracilipes kolonie. Ten eerste wil ik meteen maar even zeggen dat ik dit blog enkel en alleen maak om te amuseren en informeren. Ik wil zeker het houden van potentiële plaagsoorten niet verheerlijken, en raad dan ook aan verstandig om te gaan met het in huis halen van niet-inheemse mieren.

Anoplolepsis gracilipes word ook wel de "Yellow Crazy Ant" genoemd. Deze naam dankt ze aan de onvoorspelbare, schokkerige manier van voortbewegen door de werksters. De Nederlandse naam is de "hazewindmier". De A. gracilipes heeft zich op vele plekken gevestigd: China, Australië, Mexico, etc, etc. Deze soort heeft meermaals grote ecologische schade aangericht. Het meest bekende voorbeeld is op het Christmas Island.

Komende tijd zal ik updates plaatsen met nog meer informatie over deze bijzondere soort. Onderwerpen zullen zijn: klonen, superkolonies, dieet en natuurlijk de gebeurtenissen van de kolonie.

Hieronder een actuele foto van de kolonie. Ik vind de hoeveelheid eitjes zeer opvallend. Deze eitjes zijn allemaal jonger dan 2 weken. Ik schat dat het meer dan 100 eitjes zijn, erg veel voor een kolonie met nog geen 30 werksters!
IMG_20170309_185906.jpg



Vragen en opmerkingen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Anoplolepis gracilipes

Bericht door Hertcerf »

Vandaag nog even een post over deze mooie gele mieren. Ten eerste nog wat leerzame stof, daarna een update van de kolonie.


Ik wil even een klein verhaaltje plaatsen over de voortplanting bij Anoplolepis gracilipes. Bij deze soort komt het namelijk wel eens voor dat er "klonen" gemaakt worden. Hoe dit gebeurt is vrij.... ingewikkeld. Ik heb er meerdere onderzoeken/verslagen over gelezen, en zal het hier nu zo duidelijk en kort mogelijk plaatsen. De meeste bronnen staan onderin deze post.

Klonen. Wat is nou precies een kloon? Een kloon is een kopie van een levend organisme. Niet zozeer het uiterlijk, maar de kloon is genetisch identiek aan het origineel. De koningin van een Anoplolepis gracilipes kolonie kan een kloon van haarzelf maken. Dit is dan een prinses/gyne met precies dezelfde genen als haar moeder. Echter houd het hier niet mee op. De koningin heeft namelijk ook het vermogen om een mannelijke kloon te maken. Dit is dan niet een kloon van haarzelf, maar van een van de mannetjes waarmee ze gepaard heeft. Vervolgens kunnen de beide klonen met elkaar paren (dit is dus geen incest!). Het gevolg is een bevruchte koningin, die exact gelijk is aan haar moeder. Haar kinderen zullen precies dezelfde genen hebben als de kinderen van haar moeder (er vanuit gaan dat de originele koningin met maar 1 mannetje heeft gepaard).

Op deze manier zou de kloon, die nu dus bevrucht is, ook weer een kloon van haarzelf kunnen maken. En een kloon van het mannetje met wie ze gepaard heeft. Je begrijpt waar dit heen gaat. Theoretisch gezien zou een kolonie Anoplolepis gracilipes kunnen beschikken over honderden precies dezelfde koninginnen.

In de natuur zal dit echter niet gebeuren. Hier zijn er natuurlijk meer mannetjes en prinsesjes van verschillende oorsprong die ook met elkaar paren. Dit gebeurt vaak zonder bruidsvlucht, maar gewoon in het nest of op de grond. De nieuw bevruchte prinsesjes blijven of in de moederkolonie, of vertrekken met een handvol werksters om een eigen nest te beginnen ("budding").

Verschillende kolonies vertonen onderling zelden agressie, waardoor superkolonies kunnen ontstaan. Ook "vertrekken" er soms werksters van het ene nest, om een ander nest te gaan ondersteunen. Door de manier van voortplanten is er weinig genetisch verschil in de soort Anoplolepis gracilipes. Dit is dan ook de reden dat er geen tot weinig "interspecific aggression" is.

____________________________________________________________________________________________________



Over de kolonie: op de foto van 9 maart zijn veel eitjes te zien. Vandaag, 8 dagen later, zijn er al een 20 a 30 tal larven. Ik ben enorm enthousiast over het formaat van de larven, ze zijn al flink groot! De larf fase duurt minimaal 14 tot maximaal 20 dagen, erg kort dus. De mieren hebben nu een ferrero rocher doosje (3x2x5 rochers). Dit bakje staat dan weer in een thermobox, op een ruime 28 graden celsius.
IMG_20170317_213643.jpg
IMG_20170317_213819.jpg

Vragen en opmerkingen?



bronnen:

Interspecific Aggression and Resource Monopolization of the Invasive Ant Anoplolepis gracilipes in Malaysian Borneo. Jochen Drescher, Heike Feldhaar, Nico Blüthgen

Targeted Research to Improve Invasive Species Management: Yellow Crazy Ant Anoplolepis gracilipes in Samoa. Benjamin D. Hoffmann, Saronna Auina, Margaret C. Stanley

Supercolonies of the invasive yellow crazy ant, Anoplolepis gracilipes, on an oceanic island: Forager activity patterns, density and biomass. Abbott, K.L.

Supercolony mosaics: two different invasions by the yellow crazy ant, Anoplolepis gracilipes, on Christmas Island, Indian Ocean. Thomas, M.L., Becker, K., Abbott, K. et al.

Behavioural, Genetic and Chemical Differentiation between Supercolonies in the Yellow Crazy Ant Anoplolepis gracilipes. Jochen Drescher, Nico Blüthgen, Thomas Schmitt, Jana Bühler, Heike Feldhaar

http://www.cabi.org/isc/datasheet/5575

http://www.iucngisd.org/gisd/species.php?sc=110
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Anoplolepis gracilipes

Bericht door Hertcerf »

Er zijn al een stuk of 5 coconnen. Dit betekent dat de larf fase slechts 10 dagen heeft geduurd! Ik ben erg benieuwd wanneer we de 1e werkster van de 2e generatie welkom mogen heten :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Anoplolepis gracilipes

Bericht door Hertcerf »

Zojuist heb ik het buisje even uit de buitenwereld gehaald om het alom bekende rietje+watje toe te voegen. Hopelijk zorgt dit ervoor dat de mieren het broed wat meer door het buisje verspreiden.

Er zijn nu al 15+ coconnen. Ik ga deze kolonie over een week of 3 naar een acryl nest verhuizen. Dit nest is vrij laag, waardoor ik hopelijk goede foto's van het broed kan blijven maken. Initieel dacht ik een polygyne M. barbarus kolonie in dit nest te stoppen, dus misschien verander ik nog wel een keer van gedachte :roll:

Hieronder een foto van vanavond. De coconnen zijn wel oké te zien, net als 3 grote eierklompen. De larven liggen verder tegen het watje. De foto's zijn niet geweldig scherp, de schuldigen zijn mijn camera en het reageerbuisje :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Anoplolepis gracilipes

Bericht door Hertcerf »

Nog geen nieuwe werksters, maar de coconnen beginnen al wat donkerder te worden. Tevens zal de fanatieke zoeker op de foto's ook larven vinden en veel eitjes. Ze zitten helaas nog steeds dicht op het watje/waterreservoir.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Anoplolepis gracilipes

Bericht door Hertcerf »

Je zou verwachten dat ik beter weet; maar ik kijk echt dagelijks bij deze prachtige mieren. Ze lijken het er niet slecht onder te doen :roll:.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Anoplolepis gracilipes

Bericht door Hertcerf »

Beschuit met muisjes! Er zijn een stuk of 6 doorzichtige mieren bij, ze hangen vooral aan het plafond.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Anoplolepis gracilipes

Bericht door Hertcerf »

De kolonie is ongeveer verdubbeld qua aantal werksters en de broedstapel is ongeveer even groot gebleven. Ik zal ze zo spoedig mogelijk verhuizen naar een nieuw nest, want het maken van foto's is haast onmogelijk. Ik zit heel erg te twijfelen welk formaat nest ik ze zal geven, omdat ze natuurlijk heel erg snel in aantal kunnen toenemen, maar ik wil niet dat ze een puinhoop gaan maken in het nest. Tot nu toe zijn ze ook niet bepaald netjes, ze hebben geen duidelijke stortplaats..

Overigens heb ik een flinke laag kokoshumus in de buitenwereld gelegd waarmee ze het buisje mooi hebben afgesloten. Ze zaten nog steeds met zijn allen tegen het watje, dus daar moest verandering in komen. Nu ze het substraat hebben gebruikt ligt het broed mooi gesorteerd, het is dus niet meer zo'n grote stapel met larven en coconnen door elkaar :)

Vragen en opmerkingen?
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Anoplolepis gracilipes

Bericht door Hertcerf »

IMG_20170601_220927.jpg
IMG_20170601_220738.jpg
IMG_20170523_223434.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie