Carebara diversa (Aljosha)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Carebara diversa (Aljosha)

Bericht door Aljosha »

Na mijn vorige pogingen met Carebara diversa ben ik eindelijk in het bezit gekomen van een goede gezonde kolonie.
Ik heb 2 keer gekocht van Antstore en deze gaven mij altijd veel minder en een instortende kolonie.
minder dan de helft werksters dan ik besteld had, geen broed.
De eerste keer dat ik ze had, waren ze zonder broed, ik heb ze dan zo goed mogelijk proberen verzorgen,
Deze kolonie had nog een 80 tal grote larven kunnen voortbrengen voordat plots de gyne stierf en de werksters helemaal werder leeggezogen door de mijten. De tweede keer liep mijn gyne altijd uit het buisje en stierf ze na een week. (zelfde setup als vorige kolonie).
Na het hele Antstore incident heb ik besloten om een kolonie te kopen die 100% goed verzorg werd en massas broed had.
Alles was betaald en geregeld en het werd met de express shipping van Thailand naar België gebracht. (MAXIMUM 5 DAGEN)
Maarja..
bpost.. Peter, de man waar ik de kolonies van gekocht had zei dat hij meerdere kolonies had verstuurd op hetzelfde moment dat hij mijn kolonie had verstuurd. Na een 5 tal dagen zei hij me dat ze in Engeland en Duitsland al aan waren gekomen.
De dagen begonnen op te stapelen en ik kreeg mijn kolonie met de pakjes dienst.. NA 10 DAGEN)
Zoals je al verwacht ongeveer alles was dood.
Ik heb toen Peter gemaild en hij heeft mij aangeboden dat als ze in mei uitvliegen hij 2 gynes zou sturen en een grotere kolonie zonder gyne voor enkel de verzendkosten (wel vrij duur maar beter dan niets). Alles verliep weer goed, mooi terrarium gemaakt etc., 'het verliep toch iets te goed.
Alles was geregeld hij had de gynes en de kolonie en hij heeft het naar mij opgestuurd. Nu, had hij het pakje opgestuurd om 9uur in de morgen en is het dezelfde dag nog met het vliegtuig in België geraakt. Maarja.. weeral.. bpost..
Na 10 dagen heb ik het pakketje ontvangen, (moet zeggen ik heb meerdere keren naar bpost gebeld en bijna een paar woede aanvallen gekregen, pakketje ter waarde van 200+ euro, en dan betaal je nog eens 1/2 ervan aan express shipping terwijl het 2 keer zo lang duurt).
Toen ik het pakketje ontving dacht ik al dat het weer zo laat zou zijn, weeral dode mieren, (dan hebben we het zelf nog niet eens over de vorige keer dat ik mieren had besteld in Engeland en ik 33 dode Diacamma rugosum werksters kreeg).
Ik keek langs de zijkant en zag een aantal dode werksters, maar toen ik het opendeed leefde het grootste deel nog ! (1000+ werksters 400+ iets broed)
IMG_5205.JPG
1/3 van de kolonie zat ook in het natte krantenpapier.
Nu, moest ik wel nog de gynes introduceren aan de kolonie, wat heel snel fout kan gaan. Peter had me gezegd dat ik elke dag een aantal werksters zou moeten introduceren aan de gynes maar ik was wat gehaast, heb examens, het karton begon te schimmelen waar ze in zaten en ik moest een week naar mijn moeder (ouders gescheiden).
Dus gyne 1 heb ik snel geintroduceerd. En gyne 2 heb ik gedaan zoals Peter me had voorgedragen.
Hieronder zie je het process van de introductie van de werksters bij gyne 1.
IMG_5168.JPG
IMG_5192.JPG
IMG_5199.JPG
IMG_5221.JPG
IMG_5230.JPG
IMG_5246.JPG
P1170071.JPG
P1170072.JPG
P1170073.JPG
P1170074.JPG
P1170075.JPG
P1170076.JPG
P1170077.JPG
P1170078.JPG
Bij gyne 2 was het niet echt een probleem want daar heb ik gewoon een 30tal werksters en 30 tal larven een naaktpoppen bijgestoken.
IMG_5218.JPG
IMG_5239.JPG
Ik hoop dat deze kolonie het overleeft en dat ik ze snel in mijn formicarium kan doen zodat ze aarde hebben om in te nesten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Carebara diversa (Aljosha)

Bericht door Aljosha »


Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Carebara diversa (Aljosha)

Bericht door Aljosha »

2 en een halve maand nadat ik ze ontvangen heb.
Er is veel gebeurd, helaas is gyne 2 overleden een aantal dagen nadat ik haar ontvangen heb, de reden is waarschijnlijk al de stress van de lange reis uit Thailand naar België.
Een aantal dagen na het openen van mijn blog heb ik de kolonie verhuisd naar mijn natuurlijk formicarium. Alles ging eerst allemaal geweldig, tot ik een maand nadat ik ze in het formicarium had gezet opeens kleine bultjes merkte op de mieren, hetgeen waar ik het meeste voor vreesde, mijten.
IMG_5436.JPG
IMG_5428.JPG
IMG_5427.JPG
Toen ik dit zag heb ik roofmijten gekocht (dit was 2 weken geleden).
En ik kan blij zeggen dat alle mijten weg zijn! Ik weet nog niet 100% zeker hoe het komt dat ze opeens mijt vrij zijn, maar ik vermoed dat de roofmijten hun werk hebben gedaan, zo niet moet het iets anders zijn in de setup, vermoedelijk zijn de mijten meegekomen door planten of hout. Waarschijnlijk hebben ze mijten kunnen vatten doordat de kolonie al de stress van de reis en door de niet zo optimale condities ongezond is geworden (meeste kolonies vatten mijten als ze ongezond zijn).
P1170100.jpg
P1170102.jpg
Nu, ze zitten in een natuurlijke setup met een aantal warmtematjes aan de zijkanten, ik had eerst gedacht dat ze hun kamers tegen het glas zouden maken waar een warmtemat tegen hangt, maar blijkbaar niet.
Ik zie enkel de kolonie als ze honger hebben, en dat is 1 keer om de 3 dagen, volgens mij is de kolonie tevreden in de setup en doet het voor de rest goed, toen ik ze gisteren eten gaf zag ik een aantal 'grijsjes' dus de nieuwe generatie werksters is uitgekomen. Je kan duidelijk het verschil zien tussen de eetlust van een maand geleden en nu, het aantal blijft steeds verdubbelen, en om hun eten te geven en de grote hoeveelheden werksters uit de ingang te zien komen is geweldig. (Deze soort jaagt meestal voor een avond en na voldoende voedsel te hebben trekken ze zich terug in hun nest voor een aantal dagen, als er teveel voedsel is begraven ze het)
P1170123.jpg
P1170131.jpg
P1170149.jpg
P1170344.jpg
(Sorry voor de slechte foto kwaliteit, de mieren hebben dezelfde kleur als de aarde, ikzelf kan ze goed zien, maar de camera niet)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Carebara diversa (Aljosha)

Bericht door Aljosha »

Nog wat foto's van het voeden van de kolonie, had een filmpje gemaakt en ge-edit met zelfs muziek enzo..
Daarna geupload op youtube.. dan zag ik dat de editing software die ik gebruikte er een gigantische band in het midden van het scherm op had gezet met de naam en merk en whatever.. dusja.. een video, misschien een andere keer.
P1170399.jpg
P1170396.jpg
P1170395.jpg
P1170393.jpg
P1170392.jpg
P1170389.jpg
P1170387.jpg
P1170383.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Carebara diversa (Aljosha)

Bericht door Aljosha »

Weer een maandje verder, de kolonie groeit goed en binnen enkele dagen verwacht ik mijn nieuwe generatie werksters, naarmate deze kolonie groter wordt accepteren ze meer variatie aan voedsel, ik merk wel dat ze nog steeds meer geïntereseerd zijn in kleinere voedselprooien zoals krekels,spinnen en vooral vliegen.. ze houden vooral van vliegen. Ze zijn geen grote fan van meelwormen, heb ze een aantal dagen geleden een dubia gegeven die ze met alle plezier hebben opgegeten.
IMG_6023.JPG
IMG_6025.JPG
Ik heb van Stijn en Ricardo (Netherlants) ook een kolonie gekocht en 2 gynes, deze heb ik proberen te introduceren bij de grote Carebara kolonie.. maar zonder succes. Volgens mij zijn de gelijkenissen veel te klein tussen de Carebara diversa uit Thailand en de Carebara diversa uit China. De werksters bleven de gyne maar aanvallen dus heb ik ze eruit gehaald en terug bij de andere kolonie gezet.
IMG_5992.JPG
IMG_6029 (1).JPG
IMG_6044 (1).JPG
Ik heb ook een terrarium gemaakt voor Harpegnathos venator die heel mooi naast mijn Carebara diversa bak staat.
IMG_6049.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Carebara diversa (Aljosha)

Bericht door Aljosha »

Nog wat foto's van het begin.
Voor de liefhebbers
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Carebara diversa (Aljosha)

Bericht door Aljosha »

Grote update, vanaf nu wordt dit een "duo blog". De nieuwe kolonie is een Carebara kolonie met 7 gynes en 200-300 werksters. Na de slechte verzending van DHL ben ik helaas 1 gyne en 700 werksters verloren. Vind dit persoonlijk niet erg aangezien het toch een gigantische kolonie wordt. Het zand nest dat ik voor ze besteld heb zou normaal binnen een aantal dagen toekomen. Wat me opvalt is dat deze Carebara een heel erg mooie kleur heeft, de eerste dagen zag ik enkel een lichte rode kleur maar nu zie ik een zeer felle rode kleur op de gynes. Nu is het nog even afwachten totdat de gynes gesettled zijn en eitjes gaan leggen, in een mum van tijd zal dit een gigantische kolonie worden. Ik ben weer heel tevreden over deze aankoop, ookal was er een tegenslag door de slechte verzending door de post. Waar ik ze vandaan heb http://www.netherlants.nl


IMG_6362 (2).JPG
IMG_6357.PNG
IMG_6355 (2).JPG
IMG_6354 (2).JPG
IMG_6353.JPG
IMG_6352.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Carebara diversa (Aljosha)

Bericht door Aljosha »

Een aantal foto's van vandaag tijdens het voeren van een Dubia.
De kolonie groeit geweldig sterk aan, Peter zei me dat ze deze lente misschien al geslachtsdieren zouden maken. Ik vrees dat mijn setup te klein zal zijn.. En ik kijk er niet uit om ze in te toekomst handmatig over te moeten plaatsen.
P1170591.jpg
P1170589.jpg
P1170587.jpg
1 van de 5 nestingangen. Ik heb de Diacamma werksters die in de bak zaten al meerdere weken niet meer gezien, ik vermoed dat deze overleden zijn van ouderdom. De Temnothorax kolonie is ergens anders gaan nesten in de bak, ik heb echt geen idee waar.. maar ik vindt ze overal terug behalve in de bak.
IMG_6352.JPG
De 2de kolonie met 7 gynes doet het ook goed, alle oude werksters sterven af en elke dag komen er nieuwe werksters bij. Er is broed in alle stadia en 1/3 grotere soldaten is uitgekomen. Alle gynes zijn ondertussen heel wat dikker geworden en de toekomst ziet er goed uit.
IMG_6577.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Carebara diversa (Aljosha)

Bericht door Aljosha »

Het is eindelijk zover. Nadat ik een broedboost nam voor Hessel werd het nest van de kolonie verstoord.. Hierdoor zijn ze naar de andere kant van de bak verhuisd, en hebben ze een kamer tegen het glas gemaakt. Ik zie heel veel soldaten vooral een aantal gigantische soldaten bijna even groot als de gyne. Een kolonie van 4 maand oud.. Enkel 4 maand.
Hieronder een aantal foto's van de grote broedkamer.
P1170614.jpg
P1170612.jpg
P1170609.jpg
P1170603.JPG
P1170602.jpg
P1170598.JPG
P1170600.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Carebara diversa (Aljosha)

Bericht door Aljosha »

De 5 maand oude kolonie begint heel erg sterk te groeien (zoals verwacht) en nam een een halve maand geleden zeer veel voedsel aan. Af en toe boost ik de 7 gyne Carebara kolonie met wat broed van de grotere kolonie om deze hun moeilijke stichtingsfase en verlies aan werksters door te komen. Een week nadat ik ze geboost had was ik naar de kolonie aan het kijken en zag ik opeens een grote pop met opmerkelijk lange voelsprieten. Toen ik wat beter keek en zag dat deze pop ook een zeer klein hoofd had realiseerde ik me dat het een mannetje was. Ik heb ook besloten een grote steen in het terrarium te leggen, dit lijkt me beter voor zichtbaarheid en nestlocatie.
IMG_7263.JPG
Onduidelijke foto van mannetjespop
IMG_7200.JPG
De nieuwe steen in het terrarium
IMG_7195.JPG
IMG_7151.PNG
Aantal foto's van majors
IMG_7099.PNG
7 gyne kolonie 2 maand geleden.
IMG_7264.JPG
7 gyne kolonie nu. Je ziet enkel 2 gynes wat al veel zeg over hoeveel werksters en broed er nog verder in het buisje zitten.
Deze week komt er een speciaal ontworpen 3D nest binnen voor de 7 gyne kolonie die gebaseerd is op de natuurlijke vormen van de Carebara kamers. Dan zal ik een duidelijk overzicht van alles hebben en wat interessante foto's kunnen plaatsen in plaats van hun vuile reageerbuisje.


Helaas worden alle foto's gedraaid, ik weet niet wat ik hieraan kan doen.
Vragen en opmerkingen: viewtopic.php?f=31&t=9983
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Carebara diversa (Aljosha)

Bericht door Aljosha »

Sorry dat ik al een lange tijd niet geupload heb, zijn een drukke paar maanden geweest !
Ik zal eerst beginnen met een update over de Carebara affinis kolonie met 7 gynes. Naja.. het zijn er geen 7 meer, ik heb 3 kolonies verkocht met elk 1 gyne dus in totaal zijn er nu 4 gynes nog in deze kolonie. De kolonie is natuurlijk.. na zoveel maanden stevig gegroeid. Ik zag ook mannetjes en gyne poppen, het eerste mannetje is al uitgekomen.
IMG_7796.PNG
IMG_8385.JPG
Voor de Carebara diversa zal ik het kort houden, er is zeer veel gebeurd maar ik wil het niet in alle detail beginnen uitschrijven. Het terrarium begon dus te klein te worden voor deze kolonie. Ik wou ze toen verhuizen naar 2 3D geprinte nesten van 20x18cm, dit bleek een grote fout eweest te zijn, de nesten zelf waren perfect etc; maar mijn Carebara kolonie deed het dus niet goed in deze nesten.. Eigenlijk verschrikkelijk slecht. De gyne stopte met eitjes leggen waardoor ik uiteindelijk met een kolonie van 10.000 werksters zat en enkel broed voor 200 werksters. Ik heb toen een 1 meter terrarium gekocht, deze gevuld met kokohumus en ze daar dan in verhuist, ze zitten hier al 3 maand in en zijn volledig hersteld en hebben weer een goede hoeveelheid broed, natuurlijk wel een beetje zonde van de populatie daling.
IMG_8073.JPG
IMG_8077.JPG
IMG_8087.JPG
Er was ook een probleem bij het eerste 3D nest, ik had de acrylplaat vergeten aan het nest te lijmen waardoor de werksters de acrylplaat omhoog begonnen te duwen en ze te ontsnappen, dus heb ik het eerste 3D nesten open gedaan en hun laten verhuizen naar het tweede 3D nest:


Nadat ze 2 maand in hun 1 meter bak zaten een filmpje van het voeren van de kolonie:


Fylenzo (aka AntsMBS) heeft een kolonie van Carebara affinis gekocht een aantal maanden geleden:
(Is misschien leuk om deze ook te volgen) ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Carebara diversa (Aljosha)

Bericht door Aljosha »

Nu is het al een hele tijd geleden dat ik een update geschreven heb. Dit heeft een goede reden, deze kolonie is 1,5 maand geleden overleden met de vreselijke hittegolf. Wou ze helaas wel graag opkweken tot geslachtsdieren. Al de Carebara affinis kolonies heb ik verkocht, dus had ik toen even niets meer.
Nu heb ik vorige week mijn nieuwe kolonie binnengekregen en ik kan blij vertellen dat deze in zeer gezonde staat is.
Deze zou zo’n 1000w bedragen met 4-600 stuks broed.
Ongeveer dezelfde grootte als de vorige kolonie.
DAF1ED94-117C-487F-A6F6-DB7FBE473A0C.jpeg
Ondertussen is de kolonie al een aantal dagen verhuisd naar een zandleem nest van antstore, eten doen ze ook goed, al 1 krekel, 1 vlieg en 2 spinnen zijn in het nest verdwenen. En dit bijna meteen na aankomst, persoonlijk vind ik de kleine kolonies van deze soort veel leuker om te houden.. grote kolonies zijn extreem moeilijk te houden en vrij oninteressant met al hun voedseleisen en plaats die ze in beslag nemen. Maar na deze kolonie denk ik dat het gedaan is voor mij met deze soort te houden een Atta kolonie van 100 000 en Carebara kolonie van 20 000 zijn extreem moeilijk te onderhouden.. vooral als je gescheiden ouders hebt !
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Carebara diversa (Aljosha)

Bericht door Aljosha »

Gelieve te reageren in vragen en opmerkingen zodat ik mijn blog overzichtelijk kan houden. AUB
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... gen#p78120

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Carebara diversa (Aljosha)

Bericht door Aljosha »

Bovenstaande kolonie is helaas gefaald door mijten die de kolonie al reeds had.
Heb voor het ogenblik een 3Q Carebara affinis, hebben zich al ingegraven in een bak met kokohumus.
Voor het ogenblik hebben ze nog niet veel gegeten, 2 krekels. Maar ga ze straks voeren om te kijken of er wat meer enthousiasme is dan ervoor.

Hieronder nog wat foto's van de kolonie.
P1190701.jpg
P1190714.jpg
P1190717.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Plaats reactie