wat heb ik?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
robbygey
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 juni 2017
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 22

wat heb ik?

Bericht door robbygey »

hallo,

ik ben net buiten geweest en heb 2 soorten mieren gevangen, eentje zijn we vrij zeker van dat dit een lasius niger koningin is. en dan hebben we een 2de soort gevonden dat we niet kennen... :oops: zou iemand ons kunnen zeggen dat is werkelijk een koningin is en welke soort dit is da we hebben gevangen?
hieronder foto's van de 2.
alvast bedankt!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- lasius niger gyne (1x) 2018
- messor barbarus (1x) 2019
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: wat heb ik?

Bericht door Elan »

Dit Blog-onderdeel van het forum is niet echt de plek voor deze post. Ik had hem onder Determinatie of Beginnersvragen gezet.

Hoe dan ook: die met het rode borststuk is geen mier, maar een vleugelloze wesp en dan wel een mierwesp. De verwarring is te begrijpen.
Overigens ben ik uiterst jaloers, want dit zijn schitterende beesten.

De donkere "lasius niger" is geen Lasius. Hoewel het wat lastig te zeggen is met deze kwaliteit foto's denk ik te zien dat het een soort knoopmier is (een extra verdunning tussen borst en achterlijf) - ik zou dan op Tetramorium gokken.
bunyan
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 oktober 2016
Gender:

Re: wat heb ik?

Bericht door bunyan »

Elan schreef:Dit Blog-onderdeel van het forum is niet echt de plek voor deze post. Ik had hem onder Determinatie of Beginnersvragen gezet.

Hoe dan ook: die met het rode borststuk is geen mier, maar een vleugelloze wesp en dan wel een mierwesp. De verwarring is te begrijpen.
Overigens ben ik uiterst jaloers, want dit zijn schitterende beesten.

De donkere "lasius niger" is geen Lasius. Hoewel het wat lastig te zeggen is met deze kwaliteit foto's denk ik te zien dat het een soort knoopmier is (een extra verdunning tussen borst en achterlijf) - ik zou dan op Tetramorium gokken.
Hebben vleugelloze wespen ook kolonies?
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: wat heb ik?

Bericht door pjpj001 »

Ze hebben geen kolonies. Ik ben er al een aantal tegen gekomen en ze lopen telkens alleen rond. Ik heb er wat over opgezocht en ze zijn parasitair, ze leggen eitjes in het nest van een bij of wespen kolonie waar de larve van de gastheer dienen als voedsel.
bunyan
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 oktober 2016
Gender:

Re: wat heb ik?

Bericht door bunyan »

pjpj001 schreef:Ze hebben geen kolonies. Ik ben er al een aantal tegen gekomen en ze lopen telkens alleen rond. Ik heb er wat over opgezocht en ze zijn parasitair, ze leggen eitjes in het nest van een bij of wespen kolonie waar de larve van de gastheer dienen als voedsel.
Jammer, ik had anders hier wel een kolonie van gewild.
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: wat heb ik?

Bericht door pjpj001 »

Ja ze zijn echt heel mooi vind ik. Het best laat je het weer vrij op de plek waar je het vond of ergens daar in de buurt, duinen zijn normaal hun leefgebied. Je kan natuurlijk altijd wat suikerwater aanbieden voor je ze weer vrij laat voor wat extra energie :)
Plaats reactie