Myrmecia pavida

Alle Myrmecia kolonies van de leden
Plaats reactie
StevenG
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 maart 2009
Leeftijd: 39

Myrmecia pavida

Bericht door StevenG »

Hier had ik graag mijn beginnende kolonie Myrmecia pavida besproken.
De kolonie telt momenteel buiten de koningin, 7 werksters, 7 larven en ongeveer 9 eieren.
Toen ik de kolonie ruim 2 maanden geleden aankreeg telde ze 2 werksters en 6 larven. Ik heb ze toen ondergebracht in het terrarium waarin ze nu gehuisvest zijn. De dieren bleven in hun plastieken pot waarin ze getransporteerd zijn totdat de nieuwe werksters geboren waren. Deze was opgevuld met keukenrol. Nu zijn ze gehuisvest in het ytong nest die in het terrarium staat. 1/3e van de ytong kan bevochtigd worden indien nodig. Echter mag ik niet te veel water toedienen in de bak waarin dit deel staat omdat dan de rest van het nest ook te vochtig wordt. In de buitenwereld staat een vetplant zodat de lucht niet te droog wordt in de buitenwereld. De bak is afgedekt met metalen gaas en hierop staan 3 lampenkappen. 1 met een spaarlamp om de plant van voldoende licht te voorzien en de beide anderen hebben een warmtelamp. De spaarlamp en de 25W warmtelamp branden 13 uur per dag en houden de buitenwereld op 26 a 27 graden Celcius. Rond de middag springt de 40W lamp aan voor drie uur om de buitenwereld verder op te warmen richting 32 graden. Tegen het glas waar het nest tegen staat plakt een warmtekabel in lussen rond de kamers. Het nest heeft zo een temperatuursgradiënt van 22 graden tot 28 graden. Deze blijft dag en nacht werken.
De kolonie wordt gevoederd met krekels en honingwater. Welke ze beide gretig aannemen.
Bij de verhuis naar het ytong nest ben ik 2 grote larven verloren aangezien het nest wat te vochtig bleek voor een goede verpopping. Nu is het echter droger en wacht ik vol spanning af op de volgende verpoppingen. Drie van de larven zijn vet genoeg om er stilaan aan te beginnen.
Ondertussen is 1 van de oudste werksters het loodje aan het leggen.
Hier enkele (slechte) foto's van het terrarium:

Afbeelding

Afbeelding
StevenG
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 maart 2009
Leeftijd: 39

Re: Myrmecia pavida

Bericht door StevenG »

Plaats reactie