Myrmecia pyriformis

Alle Myrmecia kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Myrmecia pyriformis

Bericht door Leksz »

Een Myrmecia sp. koningin. Ik gok Myrmecia pyriformis.

Ze komt uit Victoria uit Australië.
Hier is mijn set-up en wat andere foto's van de gyne
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze wordt op 26°C gehouden. Ik durf haar nog even geen Nederlands voedsel te geven in verband met ziektes. Ik geef haar wat honingdauwsurrogaat, ze dronk het een beetje.
Ze zit in een reageerbuisje met natte watten in plaats van water achter de watten met een voorraad water.

Ik zit er over na te denken om leemzand in het buisje te doen.

Commentaar of advies kan hier worden gegeven
Laatst gewijzigd door Leksz op 02 jul 2011, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Re: Myrmecia sp.

Bericht door Leksz »

Waarschijnlijk zit de gyne in winterrust, het is ook winter nu in Australië. Dus voorlopig verwacht ik ook geen eitjes

Echter een filmpje gemaakt waar de gyne een huisspin aanvalt.
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Re: Myrmecia sp.

Bericht door Leksz »

Niet echt iets nieuws. Nog steeds geen eitjes, maar ze neemt veel van mijn honingdauwsurrogaat aan. Nog steeds is de gyne heel erg actief, ze heeft nu een een Leem/houtsnippers nest waar ze veel in zit te graven
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Re: Myrmecia sp.

Bericht door Leksz »

Ik ben er trouwens achter gekomen dat het een Myrmecia pyriformis gyne is (Hier)
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Re: Myrmecia pyriformis

Bericht door Leksz »

These ants are well-known in Australia for their aggressive behaviour and powerful stings. The venom of these ants has the potential to induce anaphylactic shock in allergic sting victims. As with most severe allergic reactions, if left untreated the reaction may be lethal. These large, alert ants have characteristic large eyes and long, slender mandibles. They have superior vision, able to track and even follow intruders from a distance of 1 metre. Myrmecia is one of several ant genera which possess gamergates, female worker ants which are able to mate and reproduce, thus sustaining the colony after the loss of the queen. A colony of Myrmecia pyriformis without queen, was collected in 1998 and kept in captivity during which time the gamergates produced viable workers for three years
Ik kreeg meer en meer respect voor deze beestjes. Ik ben zelf gestoken door een Myrmecia pavida(waarschijnlijk) en ik ben blij dat ik niet allergisch was.
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Re: Myrmecia pyriformis

Bericht door Leksz »

Niet veel aan de hand, ze blijft krekels eten en mijn honingdauw surrogaat aannemen. Wel een paar foto's:

Afbeelding

Afbeelding
mijn 2 favoriete buisjes; Myrmecia & Lasius fuliginosus op de achtergrond.

Afbeelding
De totale setup: Ferrero roche doosje met leemzand & houtsnippers als substraat. Als ze het prettiger vindt om daar in te verhuizen, heeft ze de mogelijkheid. (let niet op het oude fluon)
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Re: Myrmecia pyriformis

Bericht door Leksz »

Na een start van verkeerd voedsel aanbieden kom ik uiteindelijk achter wat ze wilt hebben... kleine fruitvliegjes. Dus een Myrmecia die leeft van fruitvliegjes (best triest nietwaar?) krekels werden totaal niet geaccepteerd merkte ik uiteindelijk, spinnen zo nu en dan en voor de rest gaf ik haar honingdauwsurrogaat wat ze eigenlijk niet altijd aanneemt.
Afbeelding
Ik kon het niet laten om haar op te pakken.
Afbeelding
Schoon en proper buisje
Laatst gewijzigd door Leksz op 26 jul 2011, 20:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Re: Myrmecia pyriformis

Bericht door Leksz »

Afbeelding
Toen ik thuiskwam.
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Re: Myrmecia pyriformis

Bericht door Leksz »

Afbeelding

Prototype van het herdenking monumentje
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Myrmecia pyriformis

Bericht door Mika »

Ik zou toch ook willen reageren in verband met het "UV-b bad".

Dat is inderdaad nergens op gebaseerd, behalve op de analogie met verzorging van hagedissen, hetgeen ook onzin is. Vitamine D is eigenlijk een hormoon, en geen vitamine, en houdt verband met onder andere de calciumhuishouding. Aangezien mieren geen botweefsel hebben, kan men er redelijkerwijze van uitgaan dat ze ook geen vitamine D hebben, en dat een UV-b bad niet noodzakelijk is bij mieren. (Het is natuurlijk niet uitgeloten dat mieren vitamine D hebben, maar productie onder invloed van UV-b stralen , door gynes de hun hele leven onder de grond doorbrengen is quasi onmogelijk.) Men mag er dus praktisch zeer zeker van zijn dat vitamine D bij mieren en a fortiori bij gynes geen belangrijke invloed kan hebben.

Bovendien zou je er van kunnen uitgaan, dat, indien dit het geval was geweest, de noodzaak van 'de UV-b baden' uitgebreid aan bod zou gekomen zijn in verschillende topics bij mierenverzorging, mierenvoedsel, en dergelijke. Dit is niet het geval. Er wordt ook niet voor gewaarschuwd, maar we kunnen niet waarschuwen voor alle mogelijke verzinsels die mensen wel eens zouden kunnen proberen.

Ik herhaal dus, voor lezers die op ideeën gebracht zouden kunnen worden, dat UV-b baden volgens ons nutteloos zijn, en niet noodzakelijk voor verzorging van mieren op zich. Los van het feit of deze verstoring nu de aanleiding kan geweest zijn voor de dood, liever nu een formele waarschuwing om het niet te doen, dan binnenkort op allerhande fora te moeten lezen over UV-b baden bij mieren of Myrmecia....
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie