Rhytidoponera metallica (McK)

Alle Rhytidoponera kolonies van de leden
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Rhytidoponera metallica (McK)

Bericht door McK »

Dit wordt mijn blog over mijn jonge kolonie Rhytidoponera metallica uit Australië, het is eigenlijk een koningin gevangen tijdens de bruidsvlucht en dan geboost met poppen uit een andere kolonie.
De gyne heeft ondertussen al eitjes gelegd wat een goed teken is.

Rhytidoponera metallica, 'Green-Head Ants' of 'Metallic Pony Ants' zijn mieren die vooral te vinden zijn op de grond of tussen lage vegetatie.
Ze hebben een zeer pijnlijke steek en de pijn is te vergelijken met die van een brandnetel (ik spreek uit ervaring).
Hun lichaam is voornamelijk zwart met een paars-groene metallische (metaal-achtige) schijn die vooral te zien is als ze in het licht lopen.
Deze soort jaagt en eet ook dode dieren. Ze vallen ook soms andere nesten aan en ze voeden zich aan het honingdauw van bladluizen.
Hun nest is meestal te vinden onder stenen, maar soms ook gewoon in het open, andere insecten weten van hun pijnlijke steek en de mieren kunnen het zich dus permitteren om zich openlijk te nestelen.

Hier enkele foto's van de gyne en enkele werksters, de eerste drie foto's zijn niet echt goed gelukt wegens het veel te vuile proefbuisje.

Afbeelding
De gyne zit links-onderaan, ze is maar een beetje groter dan de werksters.
Ze mist ook een deel van haar poot, maar ze ondervindt er geen last van.


Afbeelding

Afbeelding

En dan nu een paar foto's genomen van werksters uit het buisje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vragen en opmerkingen?
We are always running for the thrill of it.
Plaats reactie