Rhytidoponera metallica (Phantom)

Alle Rhytidoponera kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Rhytidoponera metallica (Phantom)

Bericht door Phantom »

Dankzij McK heb ik nu deze prachtige soort, de groenkop mier (Green head ant, Rhytidoponera metallica).

Zonder goed natuurlijk licht is het lastig om de groene glans van deze soort vast te leggen, mijn pogingen:
Afbeelding


Er zijn zeven larven waarvan één larve waar de gyne niet bij kan komen, hopelijk pakt ze deze er later ook weer bij.
Afbeelding



Een filmpje helpt altijd. Hier is de gyne met haar broed te bezichtigen.



UPDATE:
De larven voeden zichzelf, dit wist ik niet. Het fruitvliegje dat ik gegeven had vond ik al zo vreemd tussen de larven liggen.



> Reacties en opmerkingen <
Laatst gewijzigd door Phantom op 23 okt 2009, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Update
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Rhytidoponera metallica (Phantom)

Bericht door Phantom »

Er is al bijna een week voorbij. Het nest houd ik nu continu verduisterd bij 25-26 graden celsius.

De larven zijn hard gegroeid. Ze eten ook erg veel: 2 hooiwagens (spinnen) en 6 dikke fruitvliegen. Vandaag heb ik nog eens 4 fruitvliegen gegeven waar ze weer twee dagen mee vooruit kunnen. Kennelijk vindt de gyne de temperatuur en het buisje zodanig fijn dat ze er spontaan vier eieren extra heeft gelegd.
De gyne is nog steeds erg territoriaal; het geven van de prooien is soms lastig. Dan zit de gyne te wachten bij het watje en zodra deze beweegt valt ze die aan. Gezien ik haar niet wil verwonden moet ik dan even een paar minuten wachten tot ze wegloopt.

Plaatje van de larven+fruitvliegen+nieuwe eitjes:
Afbeelding
Ze larven glimmen heel mooi en zijn erg beweeglijk. Op dit plaatje eet er maar eentje (de meest linkse), de andere larven zullen vol zitten of hebben straf gekregen van hun moeder.

Zie hier de larven bewegen (de gyne komt ook af en toe langs)


Update:
Zie hier ook nog de koningin een fruitvlieg aanvallen. De gyne is altijd zo agressief. Een paar dagen terug beet ze een vlieg zo goed als doormidden.





> Reacties en opmerkingen <
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Rhytidoponera metallica (Phantom)

Bericht door Phantom »

Geen plaatjes of filmpjes deze keer.

Wat is het toch een ongelooflijke rotzooi in het buisje van de gyne en haar broed. De gyne scheidt het afval wel netjes en legt het ver weg van het natte watje, in tegenstelling tot wat veel andere soorten doen. Maar de hoop afval groeit onbehoorlijk aan. Binnenkort maar even een buitenwereldje erbij maken daarvoor.

Vorige week betrapte ik de larven erop dat ze een zusje aan het opeten waren. Ik had ze toch genoeg eten gegeven, leek mij. Ik heb ze vervolgens nog eens zes fruitvliegen gegeven, waarvan er nu (4 dagen later) nog vier van intact zijn. Wel liggen er nu zo'n 7 eitjes en een hoop oranjebruin rag, waarvan ik de herkomst niet ken. Ik hoop dat het spinsel is om een cocon mee te maken, maar dat zou wel een achterlijke larve zijn die dat produceert: het ligt over een groter gebied verspreid.
Stand op dit moment is: 1 gyne, 5 larven (groot) en 6/7 eitjes.

> Reacties en opmerkingen <
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Rhytidoponera metallica (Phantom)

Bericht door Phantom »

De ontwikkeling van deze beginnende kolonie gaat niet snel. Dat zal vooral aan mij liggen, ik heb geen geschikte voedseldieren en ben genoodzaakt om iets anders te verzinnen. Een ontdooide vliegenmade was geen succes, die werd zwart en werd niet geaccepteerd. Een stuk ham is nu na een dag over de larven heen getrokken en die zagen eruit alsof ze aan het eten waren. Dat zal wel loslopen.

Van de larven is er weer eentje opgegeten... Wel heeft de gyne nu ongeveer 25 eitjes gelegd. Ik weet niet wat ze van plan is, maar zoveel eten kan ik haar echt niet aanbieden voorlopig :( Wel is de gyne veel minder schrikachtig geworden en kan ze nu wat rustiger bekeken worden.

Over de troep van de vorige keer: ik heb een kleine buitenwereld aangesloten en de gyne heeft direct al het vuil buitengegooid. Het bruin/oranje spinsel was blijkbaar ander afval, geen idee waarvan afkomstig. Ook dat vond de weg naar buiten. Vervolgens had ik het goede plan om een worm te geven als voedsel, deze leefde echter nog en ging zich nestelen in het reservoir, waardoor de gyne in paniek probeerde te verhuizen. Nu heeft ze dus een volledig schoon nest.

Nog enkele foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Let erop dat de gyne de ham zelf op de larven heeft gelegd. Geen idee waarom ze de larven niet op de ham heeft gelegd.


> Reacties en opmerkingen <
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Rhytidoponera metallica (Phantom)

Bericht door Phantom »

Weer een kleine update. Mogelijk heb ik de oorzaak van de dode larven gevonden. Ik dacht al dat ze poten vertoonden, maar tot nu toe zag ik alleen uit elkaar gescheurde poppen. Nu heb ik zo'n "larve met poten" eens onder de loep genomen en bekeken. Het bleek een pop! Vreemd genoeg geen cocon, terwijl deze soort dat toch zeker hoort te doen. Wel is de pop beweeglijk, dus hopelijk gaat ze nog een cocon spinnen of gewoon evolueren naar haar imago zonder cocon. Wel is haar grote kop met kaken al te zien, met wat concentratie. Dat biedt hoop

Ik had ook het idee dat ze iets te droog staan, dus ik heb het reservoir voorzichtig aangedrukt.
De ham van de vorige keer werd niet verder geaccepteerd, dat viel erg tegen. Net als twee spinnen, die ook niet werden binnengesleept. Ik heb geen idee waarom ze niet wil eten, of zal ze misschien eten zonder dat ik het door heb? De lijken van de voedseldieren zien er onaangeschonden uit.

In ieder geval geef ik de hoop nog lang niet op. Wel weer een filmpje en foto, waarop de hoop eitjes, een verse spin (levend, zonder kaken en poten), de pop en een nieuwe larve te zien zijn.

Foto:
Afbeelding

Video:



> Reacties en opmerkingen <
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Rhytidoponera metallica (Phantom)

Bericht door Phantom »

Redelijk goed nieuws en een beetje slecht nieuws.

Slechte nieuws: Er zijn weer twee larven verdwenen en de spin is niet opgegeten.
Goed nieuws:
- De pop wordt nog steeds in leven gehouden en verkleurt al een beetje. De ogen zijn donkerder geworden.
- Er zijn verschillenden nieuwe larven die het schijnbaar goed doen. Ze groeien al flink.
- Ik heb een partij sprinkhanen gekocht en een enkele sprinkhaan werd goed geaccepteerd. Voor de verandering hebben de larven nu echt wat te eten; ze zitten nu aan een poot te knabbelen.

Geen foto's deze keer.


> Reacties en opmerkingen <
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Rhytidoponera metallica (Phantom)

Bericht door Phantom »

Foto'tje erbij:
Afbeelding

Het is duidelijk dat ze nog leeft (de pop), de ogen worden nu echt zwart. Als ik afga op de ontwikkeling van mijn vreemde L.niger naaktpoppen, zal de volgende verkleuring op het lijf plaatsvinden.

De gyne heeft het naar haar zin. Ik mocht vanmiddag nog even kijken hoe ze nóg een eitje uit haar lichaam wist te persen. Een made (uit cocon getrokken) werd erg goed geaccepteerd.

Er zijn nu 6 larven, waarvan 1 flink is (zie foto).


Ook nog waard om te vermelden:
De gyne heeft vandaag voor de eerste keer de buitenwereld verkend.

> Reacties en opmerkingen <
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Rhytidoponera metallica (Phantom)

Bericht door Phantom »

Goed, zoals beloofd heb ik nog even een updatetje.

Ik ben de laatste pop kwijt. Gewoon onvindbaar. Ik vermoed dat de grote larve daar de oorzaak van is, net als de overige tien (!) larven. Er zijn ook ongeveer 20 eitjes nog. Qua broed gaat het goed, ik hoop nu alleen dat de larven wel een goede cocon gaan spinnen. Excuus voor de lichte waas over de foto.
Afbeelding

Kennelijk doet de koningin ook veel aan trophallaxis: ze had namelijk de gegeven made bijna volledig opgegeten, maar die zat vast aan de wand van het buisje.
Jammer dat de pop het niet heeft overleefd, op naar de volgende dan maar.


> Reacties en opmerkingen <
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Rhytidoponera metallica (Phantom)

Bericht door Phantom »

En weer tijd voor een kleine update.

Nog steeds geen poppen, maar eindelijk accepteert de gyne weer echt voedsel die ze ook aan de larven geeft. Fruitvliegen.
Afbeelding

Tevens is de buitenwereld weer losgekoppeld. De gyne kwam soms buiten, maar vooral als ze in paniek was. Voorlopig is het gemakkelijker zo, ook met voeren, omdat de fruitvliegen dan niet kunnen weglopen.


> Reacties en opmerkingen <
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Rhytidoponera metallica (Phantom)

Bericht door Phantom »

> Reacties en opmerkingen <


Het broed groeit en groeit.. Het buisje wordt viezer en viezer. Lastig om nog scherpe overzichtsfoto's te maken. Maar voorlopig laat ik de gyne hier in, vermits het broed het zeer goed doet.
Afbeelding
Volgens mij liggen er tussen het broed ook enkele eitjes.

Sinds een paar dagen heb ik de temperatuur van 23 °C naar 26 °C gebracht, wat een positieve invloed lijkt te hebben op de activiteit van het broed. Ze zijn zeer beweeglijk. Vandaag ga ik kijken of de gyne ook een (halve) meelworm accepteert, in de lengte opengesneden. Fruitvliegen worden weer minder geaccepteerd, vermoeiend.

Het volgende filmpje laat de activiteit van het broed goed zien. De larve in het midden lijkt opgegeten te worden, geen idee of dat echt zo is. Ook zie je op enkele larven kleine witten stippen, deze zitten in de larven, voor zover ik kon zien. Geen idee wat dat is, ik vermoed luchtbelletjes of vuil. Met het blote oog zijn ze niet echt te zien. Ook zie je dat de larven haren hebben, dat wist ik tot nu nog niet.



> Reacties en opmerkingen <
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Rhytidoponera metallica (Phantom)

Bericht door Phantom »

> Reacties en opmerkingen <

Korte update:
Filmpje van het broed, zoals je kan zien hebben ze allemaal ongeveer dezelfde grootte en zijn de larven zeer actief. Waarom ze zo ongelooflijk langzaam groeien weet ik niet, maar ik hoop (vermoed) dat er spoedig larven de volgende en laatste fase van dit stadium in gaan, ze eten namelijk echt veel.


Nog een plaatje van het broed:
Afbeelding

En een van de gyne met glinstering:
Afbeelding


> Reacties en opmerkingen <
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Rhytidoponera metallica (Phantom)

Bericht door Phantom »

Na al die moeite van al het broed opeten heb ik de gyne in een zand/leem-nest gedaan. Ik prikte een gaatje met de achterkant van een penseel in de grond en ze vertrok er gelijk in. Nu is dat haar nestingang. Geen idee hoe haar broed het nu doet.

> Reacties en opmerkingen <
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Rhytidoponera metallica (Phantom)

Bericht door Phantom »

Zoek het nest:
Afbeelding

Daar is-ie:
Afbeelding
;)

Zoek de gyne:
Afbeelding

En daar is ze:
Afbeelding

Afbeelding


Filmpje:



> Reacties en opmerkingen <
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Rhytidoponera metallica (Phantom)

Bericht door Phantom »

De gyne is helaas overleden. Vermoedelijk is ze uitgedroogd, het waterreservoir is op een week tijd uitgedroogd. Hoe dat gebeurd is ben ik nog niet achter.
Plaats reactie