Harpegnathos Venator/Natuurlijke Formicarium

Alle Harpegnathos kolonies van leden
Plaats reactie
antsutopia
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 september 2016
Locatie: Netherlands
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Harpegnathos Venator/Natuurlijke Formicarium

Bericht door antsutopia »

Goedendag best forum leden!

In deze blog ga ik het hebben over mijn Harpegnathos Venator, maar dan wel in een zo'n natuurlijk mogelijke setup!
20170706_123018.jpg
In de eerste paar delen ga ik jullie vertellen hoe ik mijn formicarium heb gemaakt en ingedeeld. Hoop dat jullie het leuk vinden en wat aan hebben.

Mijn Harpegnathos Venator heb ik overgenomen van een lid van dit forum. Deze heb ik ontvangen op 12-5-2017. De kolonie bestond toen uit 1 gyne, 5 werksters en wat eitjes, maar die zijn tijdens vervoer helaas opgegeten! Ik weet niet precies hoe oud de gyne is, maar ik denk dat ze van september/oktober 2016 is. Na 6/7 dagen heb ik ze overgezet in een gips nest, wat achteraf niet zo'n heel goed idee was (denk ik), want een dag later was de eerste werkster al overleden en het duurde niet lang of de 2e was dood! Wat mij opviel was dat het nest op sommige plaatsen al vrij snel begon te schimmelen.
20170604_145423.jpg
Dit gebeurde omdat het nest veel te groot was voor de maar inmiddels 5 mieren en zij het nest dus gebruikten als vuilnisbelt. In combinatie met een vochtigheid van zo'n 70% en een temperatuur van 27 graden ging het natuurlijk heel snel fout! Dat ik hier niet eerder aan heb gedacht vraag ik mezelf nog steeds af, want het kostte tenslotte wel 2 zeer kostbare levens voor zo'n jonge kolonie. Inmiddels gaat het al een stuk beter en heb ik 12 eitjes geteld!
20170706_120126.jpg
Het heeft me wel aan het denken gezet. Ik was van plan om alles op alles te zetten om dit tot een succes te brengen en dus (je raad het al) ben ik een natuurlijk formicarium gaan maken. Wat al een hele uitdaging op zich is.

Vragen en opmerkingen hier.
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10102
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door antsutopia op 06 jul 2017, 12:34, 4 keer totaal gewijzigd.
M. barbarus | C. diversa | C. singularis | P. dives | L. niger | L. Emarginatus | cataglyphis nodus
YouTube kanaal https://www.youtube.com/channel/UCUP7tA ... NXMM2c6AWg
Bekijk ook mijn --> Instagram --> antsutopia <-- voor mooie foto en videos
antsutopia
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 september 2016
Locatie: Netherlands
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Harpegnathos Venator/Natuurlijke Formicarium

Bericht door antsutopia »

Formicarium:

Het formicarium heb ik zelf gemaakt van 4mm dik plexiglas. Dit heb ik online gekocht en op maat laten snijden.
20170524_192115.jpg
Zoals jullie zien zijn het best wat onderdelen. Het wordt dan ook niet een simpel rechthoekig formicarium, maar een met dubbele bodem!
20170606_163912.jpg
De buitenste bak (waterbak) ga ik gebruiken om het formicarium vochtig te houden, en als het te nat is kan het water weg lopen. Zo hoef ik het niet iedere week bij te houden en wordt het dus een (zo goed als) zelf onderhoudend formicarium.

De afmeting van de waterbak is: L:B:H 65x35x5 cm.
Zo heb ik rondom 2,5 cm speling voor het toevoegen en wegnemen van water en mijn formicarium er zonder enige moeite in past. Op de bodem van de waterbak heb ik op 4 plaatsen kleine stroken van 4mm dik plexiglas neergelegd, zodat het water goed tussen de beide bodems kan doorlopen.

De afmeting van de formicarium is: L:B:H 60x30x40 cm.
In deze bodem heb ik zo'n 300 gaatjes geboord van 1 mm voor het opnemen en afvoeren van water en ventilatie van de bodem. Wat weer goed zal zijn voor de planten die ik ga toevoegen. Ongeveer op 3/4 heb ik twee schuine opstaande randen gemaakt van 5cm hoog. Deze randen heb ik vol gepakt met steentjes. Dit wordt een soort van sloot/gracht.
20170609_201503.jpg
Aan de bovenkant van het formicarium heb ik rondom stroken aangebracht van 5cm breed. Zodat ik een anti uitbraak laag kan aanbrengen. Ik heb hier nog geen foto van gemaakt. Deze zal ik plaatsen als ik terug ben van vakantie!

De afmeting van de deksel is L:B 60x30 cm.
Hier heb ik aan beide zijkanten 20 gaatjes geboord van 1 mm voor de ventilatie. In het midden heb ik een gat gemaakt van 4,5 cm voor een daglicht lamp, (Exo Terra Repti Natural Light 25W) deze geeft ook warmte af. Al denk ik niet dat dit genoeg zal zijn in de winter. Maar dat is een probleem voor dan.

Vragen en opmerkingen hier.
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10102
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door antsutopia op 06 jul 2017, 13:34, 4 keer totaal gewijzigd.
M. barbarus | C. diversa | C. singularis | P. dives | L. niger | L. Emarginatus | cataglyphis nodus
YouTube kanaal https://www.youtube.com/channel/UCUP7tA ... NXMM2c6AWg
Bekijk ook mijn --> Instagram --> antsutopia <-- voor mooie foto en videos
antsutopia
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 september 2016
Locatie: Netherlands
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Harpegnathos Venator/Natuurlijke Formicarium

Bericht door antsutopia »

Bodem bedekking:
20170705_084221.jpg
Op de bodem heb ik een laag van 3 cm drain supstraat (klei korrels) aangebracht. Zo blijft het formicarium goed nat.
20170610_145931.jpg
Over de korrels heb ik een laag coco's humus aangebracht van zo'n 1 cm dik en dit goed aangestampt zodat het een stevig geheel is geworden (een soort van mat) in de hoop dat ze hier niet meteen doorheen graven.
20170705_112351.jpg
Hier boven op heb ik een mengsel aangebracht als graaf medium. Dit is de verhouding:
  • 1 deel coco's humus
  • 1 deel porgrond
  • 1 deel leem/zand
Dit mengsel is een stevig klei achtig substantie geworden. Waar ik zeer tevreden over ben. Ik heb er ook een handje steentjes doorheen gedaan zodat het nog wat steviger is. Aangezien ze hier hun kamers en gangen in gaan graven leek me dit een goed plan om zo het instort gevaar zo klein mogelijk te houden.
20170705_113112.jpg
In deze berg heb ik een klein steen bloempotje van 5 cm verstopt. (een nest deel/kamer) Hier heb ik de bodem vanaf gezaagd zodat de mieren aan de achterzijde zelf verder kunnen graven. Rondom de ingang heb ik 3 stenen geplaatst. Dit voegt verder niks toe behalve dat het er leuk uit ziet.
20170705_134006.jpg
Vragen en opmerkingen hier.
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10102
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
M. barbarus | C. diversa | C. singularis | P. dives | L. niger | L. Emarginatus | cataglyphis nodus
YouTube kanaal https://www.youtube.com/channel/UCUP7tA ... NXMM2c6AWg
Bekijk ook mijn --> Instagram --> antsutopia <-- voor mooie foto en videos
antsutopia
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 september 2016
Locatie: Netherlands
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Harpegnathos Venator/Natuurlijke Formicarium

Bericht door antsutopia »

Inrichring:

Om te beginnen moet ik even melden dat ik geen bal verstand heb van planten. Mocht ik iets fout doen meld het me dan A.U.B. Dan kan ik het oplossen. Dat gezegd te hebben:

Als eerst ben ik begonnen met het uitzoeken van planten. Naast dat ik planten heb gekozen die ik mooi vind, heb ik ook goed gekeken naar het klimaat waar ze vandaan komen en of dit een beetje overeen komt met waar de H. Venator leeft. Ook niet geheel onbelangrijk: ik heb rekening gehouden de hoogte van de planten, want de Harpegnathos Venator kan zo'n 10cm hoog springen!

Deze planten heb ik gebruikt:
  • - Biophytum sensitivum
  • - Biophytum spec. Ecuador
  • - Paradrynomaia spec. Surinam
  • - Pleurothallis costaricensis
  • - Selaginella uncinata
  • - Levermos
  • - Java Mos
20170616_163416.jpg
Na het beplanten heb ik eerst een paar dagen gewacht om te zien hoe ze het deden. Tot zover was alles oké, maar vond de bak nog niet leuk genoeg. Ik was al een paar dagen op zoek naar een mooi stuk hout, maar kon dit niet vinden. In de tussentijd heb ik de mieren geïntroduceerd in het nieuwe formicarium en zijn hier meteen in getrokken in de door mij gecreëerde nest ruimte. (Hoe ik dit nest gemaakt heb is te lezen in het deel Bodem bedekking boven de foto met de 3 stenen) nu dat de mieren in het formicarium zitten had ik nog niet na gedacht over de drink mogelijkheid. Dit heb ik op gelost door een deksel te nemen en hier in 4 make-up watjes in te doen en dit nat te maken.
20170712_140002.jpg
Nadat ik een mooi hout stuk heb gevonden in dit erin heb geplaatst is de bak klaar. Ik ben er zeer tevreden en blij mee. Hoop dat jullie er het zelfde over denken! Dit is het formicarium tot nu toe!
20170617_204337.jpg
20170617_204400.jpg
Vragen/opmerkingen en tips hier. http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10102
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
M. barbarus | C. diversa | C. singularis | P. dives | L. niger | L. Emarginatus | cataglyphis nodus
YouTube kanaal https://www.youtube.com/channel/UCUP7tA ... NXMM2c6AWg
Bekijk ook mijn --> Instagram --> antsutopia <-- voor mooie foto en videos
antsutopia
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 september 2016
Locatie: Netherlands
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Harpegnathos Venator/Natuurlijke Formicarium

Bericht door antsutopia »

Op dit moment ben ik op vakantie in het heerlijke Italië, en heb ik al mijn mieren toevertrouwd aan mijn beste vriend die helemaal niks, maar dan ook echt helemaal niks met die vieze beesten (zijn woorden) heeft. Alle mieren wilde hij verzorgen, maar voor de H. Venator is hij toch een beetje bang :? . Wat ik niet heel gek vind, want ik vind ze zelf ook best indrukwekkend. Het voeren zou een probleem worden. De enige oplossing zou dus zijn om genoeg levend voer los te laten in het formicarium. Dit heb ik dus ook gedaan. Ik heb een aantal baby dubias en 15 huiskrekels van maat 4 los gelaten. Niet ideaal, wetende dat ze de plantjes erg lekker vinden, maar zag niet echt een ander optie. Nu maar hopen dat er nog wat over is van mijn beplanting.

Sinds de dag dat ik de kolonie heb verhuisd naar hun nieuwe onderkomen heb ik ze niet meer gezien. Ben ook een beetje bang dat dit nog wel eens maanden kan gaan duren voordat ik weer activiteiten van deze mieren te zien krijg. Hoop wel dat hare majesteit een beetje door poept want het kan mij niet snel genoeg gaan. Nu de kolonie nog zo klein is hebben ze niet veel voer nodig, dus zullen ze hoogstens 1 keer per dag hun nest uit moeten om te jagen. Voor de rest van de tijd kijken ze tv of zijn ze aan het schaken ofzo iets. :lol: Ze jagen over het algemeen 's ochtens bij de eerste dageraad en zal hier dus niet veel van meekrijgen. Ik weet wel dat ze nog leven want er liggen regelmatig half opgegeten krekels naast de nest ingang. Dit afval haal ik er niet uit want dat eten de springstaartjes op. Dit maakt de cirkel mooi rond al zeg ik het zelf.

Nu ik het formicarium al een lange tijd niet meer gezien heb ben ik best wel benieuwd naar hoe de planten zich hebben ontwikkeld en hoe het nest in gang eruit zal zien. Voordat ik weg ging was er al iets van een krater vormige ingang te zien. Hoop dat dit zich verder heeft ontwikkeld. Zodra ik thuis en uitgeslapen ben zal ik wat foto's maken en deze met jullie delen.

Over 6 dagen vliegen we naar huis en zal ik een vervolg geven aan mijn blog!

V&O: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10102
M. barbarus | C. diversa | C. singularis | P. dives | L. niger | L. Emarginatus | cataglyphis nodus
YouTube kanaal https://www.youtube.com/channel/UCUP7tA ... NXMM2c6AWg
Bekijk ook mijn --> Instagram --> antsutopia <-- voor mooie foto en videos
antsutopia
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 september 2016
Locatie: Netherlands
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Harpegnathos Venator/Natuurlijke Formicarium

Bericht door antsutopia »

Terug gekomen van vakantie ben ik meteen gaan kijken hoe het ervoor staat. Tot mijn verbazing zag ik geen half opgegeten insecten rondom het nest liggen. Ik dacht in eerste instantie dat ik ze misschien niet genoeg voer gegeven had voor de 3 weken dat ik weg was. En ik vreesde het ergste. Ik heb ze meteen weer gevoerd en een dag later weer gekeken en de dag daarna en de dag daarop ook weer, maar zag nog steeds geen teken van leven. En kreeg het behoorlijk benauwd. Vandaag dat ik thuis kwam van mijn werk besloten om eens grondig onderzoek te doen. Ik heb vandaag het nest open gemaakt en kwam tot mijn verbazing erachter dat ze niet dood zijn. In tegenstelling zelfs, want ik kwam een kamer tegen met meer dan 15 cocons. Achteraf kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan want dit alles betekent wel dat ik het hele nest overhoop heb gehaald (voor jack shit) en dit niet meer kan maken zoals het was. Ik heb de aarde er weer overheen gedaan en nu maar hopen dat het evengoed nog goed komt. Maar daarentegen wel heel blij om te zien dat ze het dus heel goed doen. De planten groeien mooi. Er zijn er wel 2 bijna dood maar daar was ik al voor gewaarschuwd. Waar ik wel van schrok is dat het plexiglas helemaal krom getrokken is en het formicarium nu rondom veel kieren heeft. Ik heb het meeste maar dicht geplakt met tape, maar hier moet ik wel snel een oplossing voor vinden. Als iemand tips heeft hoor ik die graag. Ik ben bang dat ik dit niet kan oplossen en dat ik ze uiteindelijk zal moeten verhuizen naar een glazen aquarium. Hoe ik dit voor elkaar ga krijgen is me een groot raadsel, maar het zal hoe dan ook nodig zijn. Ik raad iedereen dan ook af om zelf een groot formicarium te maken van plexiglas, want het kost je net zoveel om er een te kopen en het scheelt je een heleboel moeite. Jullie snappen dan ook wel de ik behoorlijk pissig ben op mezelf. :evil: Doordat ik die kieren zag ging ik er eigenlijk vanuit dat de mieren ontsnapt waren, waardoor ik niet zoveel moeite had met het openmaken van het nest. Helaas... Een hard, maar leerzaam moment!

V&O hier graag: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10102
M. barbarus | C. diversa | C. singularis | P. dives | L. niger | L. Emarginatus | cataglyphis nodus
YouTube kanaal https://www.youtube.com/channel/UCUP7tA ... NXMM2c6AWg
Bekijk ook mijn --> Instagram --> antsutopia <-- voor mooie foto en videos
antsutopia
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 september 2016
Locatie: Netherlands
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Harpegnathos Venator/Natuurlijke Formicarium

Bericht door antsutopia »

Even een kleine update. Ik heb inmiddels een nieuw aquarium in huis van 60x30x30. Zou deze gaan gebruiken voor mijn H. Venator. Maar.... ineens schoot mij het idee :idea: te binnen om de oude/nieuwe te behouden en ze niet te verhuizen. Ik heb de kieren weten te dichten door middel van houten latjes rondom de onderkant van het formicarium te plaatsen als een frame zeg maar. Alleen is de waterbak wel verloren gegaan maar dat is niet zo'n probleem.
20170802_201607.jpg
Zoals het er nu uit ziet zal het niet blijven. Dit was meer om te zien of het zou lukken. Ik ga dit van het weekend netjes doen en vervolgens zwart verven om het een strakke look te geven.

Het is best wel een opluchting dat ik een oplossing heb gevonden en ze dus niet hoef te verhuizen ;) happy me

Maar nu zit ik dus wel met een nieuw aquarium hmmm....?
Misschien een natuurlijk formicarium voor een Carebare diversa kolonie?? Laat me weten wat je van die gedachte vindt en andere suggesties zijn ook welkom!

Hier nog een paar foto's van het formicarium.
20170802_201544.jpg
20170802_201522.jpg
20170802_201503.jpg
20170802_201449.jpg
V&O hier: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=10102
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
M. barbarus | C. diversa | C. singularis | P. dives | L. niger | L. Emarginatus | cataglyphis nodus
YouTube kanaal https://www.youtube.com/channel/UCUP7tA ... NXMM2c6AWg
Bekijk ook mijn --> Instagram --> antsutopia <-- voor mooie foto en videos
Gebruikersavatar
Vanberendonck
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 november 2020
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Harpegnathos Venator/Natuurlijke Formicarium

Bericht door Vanberendonck »

Lees een klein misverstand, ik heb altijd geweten dat de H. V. Twee centimeter hoog kunnen springen en 10cm ver.
Plaats reactie