Harpegnathos venator (UneXisted)

Alle Harpegnathos kolonies van leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Harpegnathos venator (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Zojuist heb ik mijn Harpegnathos venator ontvangen. Ik houd ze op dit moment in een reageerbuisje. De kolonie is 19 werkers groot en heeft ook wat broed.

Vragen/Opmerkingen.

Paar foto's (sorry voor de kwaliteit, helaas nog geen goede macro camera):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Harpegnathos venator (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Hier een kort filmpje. Ik kwam er net achter dat ik ook video's kan opnemen met mijn fotocamera. Ik zal kijken of ik wat goede video's kan maken overdag als ik ze voer. Voor nu even een kort filmpje als test.

Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Harpegnathos venator (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Vandaag ga ik het reageerbuisje verwarmen tot 22-24 graden. Ik twijfel nog over een aantal dingen zoals het type nest en de ondergrond. Als type nest denk ik aan een extern ytong nest verbonden met een basin. Deze soort is erg geschikt met een mooi antstore basin, vanwege het jachtgedrag. Als ondergrond dacht ik dan aan iets natuurlijks. Echter, wit vogelzaad blijft het makkelijkst. Ik ben er nog niet helemaal over uit.

Mijn voorkeur voor een extern ytong nest boven een ytong nest in het basin zelf is vanwege het feit dat ik dan een bak met water kan gebruiken. Ik zie het niet zitten om elke dag het ytong te bevochtigen. Een stationaire stabiele oplossing lijkt mij het makkelijkst.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Harpegnathos venator (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Harpegnathos venator (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Foto's van setup. Warmtematje moet er nog bij komen.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Harpegnathos venator (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Leuk om te zien hoe visueel ze ingesteld zijn. Op het moment dat er werksters buiten zijn en ik loop er naar toe zien ze me aankomen en rennen ze terug het nest in.

Verder heb ik nog geen eitjes gezien. Ik geef ze elke dag 2 a 3 krekels. Nu maar hopen dat ze gaan leggen.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Harpegnathos venator (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Ik heb nog steeds geen eitjes gezien. Via mn en mpke heb ik vernomen dat de koningin mogelijk pas gaat leggen als de larven verpoppen.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Harpegnathos venator (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Ik heb vandaag 3 eitjes gespot. Ben benieuwd! Pas als ze uitkomen weet ik zeker of de koningin bevrucht is of niet.

Laatst zag ik ook een larve kruipen. Hij deed dit met zijn rug, tenminste zo leek het. Kon geen video maken helaas. Het buisje zit vol met bruin spul aan de zijkanten van het buisje geplakt. Ik heb geen idee wat het is. Mierenpoep?
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Harpegnathos venator (UneXisted)

Bericht door Unexisted »

Mijn kolonies zijn inmiddels verkocht. Dit is niet mijn soort. Ik hou persoonlijk meer van agressieve mieren. Het liefst mieren die zwermen om hun prooi, zoals Pheidole sp. en Pheidologeton sp..

Ik heb nog wel een foto voor jullie:
Links: Pheidologeton diversus major (geen supermajor, die worden namelijk 18mm)
Midden: Harpegnathos venator (kleine werkster)
Rechts: Pachycondyla rufipes (kleine werkster)

Afbeelding
Gefotografeerd op 1mm papier.
Plaats reactie