Harpegnathos venator (mn)

Alle Harpegnathos kolonies van leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Harpegnathos venator (mn)

Bericht door mn »

Goedendag,

Hier zal ik de koloniegroei van 1 van mijn Haregnathos venator kolonies gaan bespreken die ik sinds 11-03-2010 in bezit heb.

Het is echt bizar hoe deze soort visueel contact maakt. Ze zien je al van op een kleine afstand en volgen je ook als je je verplaatst.
Ze hebben ook erg grote ogen in vergelijking met andere mieren.

Echt actief kun je ze niet noemen, sloom is hier meer op zijn plaats.
Ook vangen van fruitvliegjes doen ze enkel als de vliegjes niet weglopen.

Afbeelding

De kolonie telt 26 werksters en een gyne.

Het is de bedoeling om deze kolonie een van de dagen in een ytong/gips nest te gaan houden.

Vragen en opmerkingen ?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Harpegnathos venator (mn)

Bericht door mn »

Vandaag poging tot het aanzetten van de verhuis gedaan, met succes.

Hier een klein overzichtje van hun setup. Het gaat hier om de buitenwereld van Camponotus nigriceps, uiteraard is de nigriceps overgeplaats naar een andere buitenwereld. Deze kolonie deelt momenteel een warmtematje met Pheidologeton diversus.

Afbeelding

En een foto van het nestje. Het gaat om een ytong nest, waarvan ik de kamers heb ingesmeert met gips. Dit omdat deze soort haar eitjes op de bodem legt, en omdat ytong vol gaatjes zit komen de eitjes daar in vast te zitten. Door de vreemde vorm van de kaken en de grote van de mier zijn ze niet instaat om de eitjes uit de gaten te halen. Je ziet ook al lichte condensatie.

Afbeelding

Leuk aan deze soort is dat ze erg goed kunnen springen. Als ze op een verhoogje staan, en je duwt met een pincet lichtjes op het gaster, spring de mier naar beneden. Deze soort zou ook in staat zijn om insecten die laag over de grond vliegen uit de lucht te vangen. Maar dit heb ik nog niet kunnen testen.

Werksters van deze soort zijn tussen de 16 en 18 milimeter groot, de gyne is steeds 18 milimeter groot.
Kolonies van de soort worden maar rond de 300 werksters groot.

Nog twee foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Vragen en opmerkingen ?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Harpegnathos venator (mn)

Bericht door mn »

Afbeelding

Een foto die het verschil tussen een werkster en de koningin weergeeft. Met rechts de koningin en links de werkster.
De koningin heeft een lichtjes breder thorax, en je ziet ook nog de restanten van waar de vleugels hebben gezeten.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Harpegnathos venator (mn)

Bericht door mn »

Nog enkele foto's.

Eentje uit het ytong, je ziet wat broed, en een aangenomen krekel.
Afbeelding

Even met andere belichting.
Afbeelding

Vragen en opmerkingen ?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Harpegnathos venator (mn)

Bericht door mn »

Een klein filmpje van de kolonie.


Het glas is erg smerig, na twee dagen waren de raampjes al vuil. Je ziet ook de uitwerpselen in de hoekjes van het nest...

Veel larfjes gestorven, waarschijnlijk door een probleem met te weinig insecten. Maar dode insecten worden nooit meegenomen naar het nest.
Ik moet ze dan zelf in hun nest schuiven willen ze er van eten. Levende is moeilijk, omdat er zo goed als geen licht brandt in de kelder. Lastig is ook dat je uitgehongerde larfjes in de buitenwereld vind. Terwijl ze er niet naar omzien.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Harpegnathos venator (mn)

Bericht door mn »


Je ziet in dit filmpje dat de larven van deze soort gewoon mee rond kruipen in het nest. Ze verplaatsen zich door hun nek te strekken, en zich op hun rug voort te bewegen. Vanaf de 30ste seconde zie je wat ik bedoel.

De drukte in het nest kwam doordat ik het nest bevochtigd had, hiermee had ik ook water in het nest gegoten. Wat ik iedere keer doe, voor een betere vochtigheid. Je hebt dan even een laagje water dat in het nest staat, de larven drijven dan op dat laagje water en de mieren zoeken rustig naar een droog plekje. Wanneer het water na enkele seconden weggetrokken is beginnen de werksters met het controleren van het nest. Ik weet niet of dit bevochtigen de reden was van het rondkruipen van de larven is. Ik zal volgende keer eens goed kijken.

De larfjes zijn overigens al een groot stuk gegroeid.

Vragen en opmerkingen ?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Harpegnathos venator (mn)

Bericht door mn »

De eerste eitjes ! Momenteel tel ik er zeven. Dit wilt toch weer zeggen dat de kolonie het goed doet.
Je ziet de eitjes tussen de twee achterste werksters op de grond liggen.
Afbeelding

Een larve die te eten kijgt, er was steeds een werkster bij die de larve hielp bij het eten. Ze kreeg een krekel maatje 8 te eten.
Afbeelding

Eén van de afval hoekjes. Deze soort is niet echt een van de properste, ik ben al blij dat ze het wat aan de kant leggen en niet overal laten slingeren.
Afbeelding

En weer een filmpje kunnen maken van een kruipende larven. Dit keer zonder dat ik bevochtigd had.
Ik weet eigenlijk niet wat de reden voor dat rondkruipen is. Filmpje :



Er brand nu ook overdag een spot zodat de dieren toch wat licht hebben om te kunnen jagen. Ik ben nog wel op zoek naar een zuinigere oplossing.

Vragen en opmerkingen ?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Harpegnathos venator (mn)

Bericht door mn »

Ondertussen zijn er al enkele eitjes bijgekomen, ik gok het aantal op 10-15.

Een foto van het moment dat ik het nest weer eventjes voor een deel onder water had gezet.
(Sorry voor de slecht kwaliteit maar het nest is echt smerig.)
Afbeelding

Je ziet dat de werksters gewoon op het water blijven staan. Ze blijven er ook steeds erg rustig onder.
De larfjes drijven gewoon rond op het water. Steeds in dezelfde houding, zodat hun hoofd niet onder water komt.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Harpegnathos venator (mn)

Bericht door mn »

De eerste larve heeft zich verpopt, ze was gisteren al bezig met het spinnen. Ze had toen al een klein "dekentje" geweven. Ze zal zich er later hebben ingewikkeld.

Foto's van de larve die aan het spinnen was. Foto van de pop is niet gelukt omdat er een krekel voor lag.

Afbeelding

Afbeelding
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Harpegnathos venator (mn)

Bericht door mn »

De laatse 2 dagen was het hier rond komen met wat er buiten te vinden was van eten, het was even paniek, want alle larfjes lagen er graatmager bij. En ik wilde niet dat ze elkaar weer zouden gaan opeten. Allegoed heb ik nog 2 vliegen gevonden waar ze dan nog even mee voor kunnen. Morgen ga ik weer voedseldieren halen.

Er ligt een mooi hoopje eitjes, jammergenoeg geen goede foto kunnen nemen. Ik schat het aantal op 20.
Afbeelding

En dan toch nog een foto van de pop kunnen nemen.
Afbeelding

De afvalhoop die zich uitbreid. Je ziet zelf ook hoe smerig de raampjes zijn, ik wil een nieuw, horizontaal, nest maken.
Afbeelding
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Harpegnathos venator (mn)

Bericht door mn »

De kolonie begint erg actief te worden, vandaag waren er 9 werksters in de buitenwereld krekeltjes aan het jagen. Erg mooi om te zien.
Inmiddels zijn er 3 poppen, nog 1 larfje, de rest is opgegeten door de andere larven, en een 15-20 eitjes.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Harpegnathos venator (mn)

Bericht door mn »

Na het nemen van enkele foto's merkte ik mijten in het nest op. Dit is geen goed nieuws, wetende dat de meeste kolonies die in gevangenschap gehouden worden sterven aan mijten. Er lag 1 dode werkster in de buitenwereld, waarschijnlijk door de mijten. Ik werk nu aan een tijdelijk onderkomen, een gipsnestje.
Er is ook nog een andere werkster omgekomen, mijn fout. Door haar uit een buisje te halen, viel het buisje uit mijn hand. Recht op de werkster. Haar gaster was los gekomen van het lichaam. Ze had er blijkbaar niet veel last van. Enkel bij het springen, dit lukte niet meer zonder gaster. Ze werd later door haar zusjes gedood, waarschijnlijk omdat ze geen koloniegeur meer had/kon aanmaken.

De 3 poppen heb ik dit keer eens goed in beeld kunnen nemen. Nu ik de foto's beter bekijk merk ik dat het de gyne is die links van de poppen staat.
Afbeelding

Afbeelding

Er zijn ook een 20 eitjes, sinds gisteren ook een eerste klein larfje.

Vragen en opmerkingen ?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Harpegnathos venator (mn)

Bericht door mn »

Ondertussen is er een heleboel gebeurd. Bij het overplaatsen van de mieren naar een nieuw nest had ik het grootste deel van de mijten weggekregen.
Ik had ze toen in een klein gipsnestje geplaatst, in de buitenwereld van dat gipsnestje lag een vochtig watje, zodat het water via het watje in het gipsnest kon trekken. Na nog geen 5 minuten zaten er een heleboel mijten op het watje, ik heb dat watje met mijten dan weggegooid, daarna heb ik er geen meer opgemerkt. Maar door dat de eitjes en kleine larfjes tussen het gips en het plastic sukkelden moesten ze dringend uit dat gipsnestje. Ik wilde ze niet in een buisje gaan huisvesten omdat ik daar in het verleden enkel slechte ervaring mee gehad heb. Omdat ik het niet vertrouwde om de oude buitenwereld nu al te gebruiken heb ik het nest er uit gehaald, onder warm water af gespoeld en dan de diepvries in geplaatst. Zodat de mijten zeker weg waren. Omdat ik de buitenwereld nog steeds niet vertrouwde, en ik de tijd niet had om hem uit te kuisen moest het nest tijdelijk in een plastic bak. Hier had ik weer hetzelfde voor met eitjes die tussen het nest en de plastic sukkelden. Uit wanhoop heb ik ze dan snel naar een buisje verhuisd. Ik heb dan vandaag de handen eens uit de mouwen gestoken en de hele buitenwereld gronding uitgekuisd. Het ytongnest er in geplaatst en nieuw zand als ondergrond genomen. Ik heb het buisje dan in de buitenwereld gelegd. Meteen waren er al werksters in het ytongnest. Dit zal zo tot morgen duren, dan zal de verhuis van het broed en alle andere werksters gebeuren. Dat is toch iedere keer zo gegaan.

Een foto van de buitenwereld.
Afbeelding

Momenteel zijn er nog maar 2 poppen, eentje is waarschijnlijk te vroeg ge-opent, ik zag de werksters namelijk bezig met een, half larve, half naaktpop.
Foto's van het broed, de 2 poppen, en de nu 35/40 eitjes/larfjes.

De 2 poppen vergezeld door werksters.
Afbeelding

En enkele eitjes. Niet zo'n geweldige kwaliteit door vuil buisje.
Afbeelding

En dan heb ik me nog wat bezig gehouden met het nemen van foto's.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vragen en opmerkingen ?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Harpegnathos venator (mn)

Bericht door mn »

Ondertussen zijn er 2 poppen uitgekomen, uit eentje is er een werkster gekomen, uit de ander een mannetje.
Het mannetje lag dood op de grond toen ik het merkte. Ik weet niet wat er gebeurd is, maar hij mist enkele poten en vleugels.

Afbeelding

Afbeelding
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Harpegnathos venator (mn)

Bericht door mn »

De kolonie ging al een tijdje slechter, door een onbekende reden is al zeker de helft van de kolonie gestorven.
Ze beginnen eerst vaker en vaker in de buitenwereld te lopen, en van de ene op de andere dag lijkt er een fijn laagje stof over de mieren te zitten. Ze zien dan grijs van kleur en liggen dan vaak halfdood in de buitenwereld. Als je het miertje laat liggen lijkt er een schimmel op te komen. Wat ik eigenlijk niet verwacht, omdat ze buiten het watje in hun buisje volledig droog zitten.

Vandaag is ook de gyne overleden, of toch het zal niet lang meer duren. Ik had het al zien aankomen, maar veel kon/kan ik niet doen. Ik had ze al ettelijke keren afgespoeld met water maar dat heeft het enkel wat meer tijd gegeven.

Ik ga de kolonie blijven voeden en zien wat er van komt, er zullen nu nog iets van een 15 werksters zijn. Er zullen ongetwijfeld nog doden volgen. Ze sterven allen één na één.

Vragen en opmerkingen ?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Plaats reactie