prenolepis nitens

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
cas139
Berichten: 85
Lid geworden op: 14 juni 2021

prenolepis nitens

Bericht door cas139 »

hey

ik lees nu sinds maand over deze soort maar er staat dat ze winterslaap in de zomer hebben zou ik wat meer info mogen
Gebruikersavatar
Dataser
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 april 2021
Locatie: België (Oost-Vlaanderen)
Gender:

Re: prenolepis nitens

Bericht door Dataser »

Hey!

Ik denk dat deze soort een normale winterslaap gelijktijdig met andere soorten houdt. De soort is gevoelig voor winters, daarom dat er honingpotten zijn. Ze eten vruchten, nectar, honingdauw, mierenbroodjes en kleine geleedpotigen. Sommige mieren (de honingpotten) slaan reserves op in hun gaster, dat opzwelt en bolvormig en deels doorschijnend wordt door het oprekken van membranen tussen segmenten. De geslachtsdieren komen tegen het einde van de zomer, overwinteren in het nest en zwermen in het voorjaar. Prenolepis nitens leeft gewoonlijk aan bosranden en open biotopen: In de grond, onder stenen, in wortels van bomen. Ze kiezen deze plekken omdat ze voldoende vochtigheid en beschutting bieden tegen vorst.
(bron: Veldgids Mieren van Europa)


Hopelijk geeft dit je wat meer informatie over Prenolepis nitens!

Groeten, Dataser
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
Cataglyphis iberica
Solenopsis geminata
Paratrechina longicornis
50q Pheidole megacephala
30q Monomorium subopacum
4q Plagiolepis schmitzii
Nylanderia jaegerskioeldi
Lasius grandis
Lasuze
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 januari 2022

Re: prenolepis nitens

Bericht door Lasuze »

Ben net lid geworden en kom er maar niet achter hoe ik zelf een vraag kan stellen. Weet u raad? Mijn koningin is na 3 jaar alleen overgebleven met 1 werkster. Weet niet wat nu te doen. Had ze nieuwe fruitvliegjes aangeboden (wellicht waren deze ziek??)
Plaats reactie